Metáforas no português acadêmico
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
Texto Completo: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/6951 |
Resumo: | This study aims to analyze and discuss the use of metaphors in undergraduate academic Portuguese, assuming that the conceptual system of the human being is fundamentally metaphorical in nature (Lakoff & Johnson, 1980). According to Herrmann (2013), metaphor plays a crucial role in academic discourse and it has been discussed in the academic environment. In the last decades, different perspectives have been studied metaphor phenomenon, like Linguistics, Psychology, Anthropology, Computer Science and their interfaces. In order to address the issue in academic Portuguese and promote a characterization of this type of genre, as well as assist Brazilian and foreign students in relation to education and Portuguese language learning, we analyzed a corpus consisting of academic articles published by undergraduate students (native speakers of Brazilian Portuguese) from a private university of Brazil. These articles were chosen from two different academic areas: Communication and Computer Science. From the corpus analysis, we could observe that the areas studied seem to use metaphors in different ways, with different characteristics in each of them. |
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In order to address the issue in academic Portuguese and promote a characterization of this type of genre, as well as assist Brazilian and foreign students in relation to education and Portuguese language learning, we analyzed a corpus consisting of academic articles published by undergraduate students (native speakers of Brazilian Portuguese) from a private university of Brazil. These articles were chosen from two different academic areas: Communication and Computer Science. From the corpus analysis, we could observe that the areas studied seem to use metaphors in different ways, with different characteristics in each of them.O presente trabalho propõe analisar e discutir o uso de metáforas no português acadêmico da graduação, assumindo que o sistema conceitual do ser humano é fundamentalmente metafórico por natureza (Lakoff & Johnson, 1980). Segundo Herrmann (2013), a metáfora desempenha um papel crucial no discurso acadêmico e tem alimentado discussões acadêmicas. Nas últimas décadas, o fenômeno da metáfora passou a ser abordado a partir de diversas perspectivas, como da Linguística, Psicologia, Antropologia, Ciências da Computação e suas interfaces. A fim de abordar a questão no português acadêmico e promover uma caracterização para esse tipo de discurso, bem como auxiliar alunos brasileiros e estrangeiros no que se refere ao ensino e aprendizagem de língua portuguesa, analisamos um corpus constituído por artigos acadêmicos publicados por alunos de graduação (falantes nativos do português brasileiro) de uma universidade privada do Brasil das áreas da Comunicação e das Ciências da Computação. A partir da análise do corpus, observou-se que as áreas estudadas parecem utilizar as metáforas de forma diferenciada, apresentando características distintas em cada uma delas.Submitted by Setor de Tratamento da Informação - BC/PUCRS (tede2@pucrs.br) on 2016-09-08T16:38:09Z No. of bitstreams: 1 DIS_LETICIA_PRESOTTO_COMPLETO.pdf: 599103 bytes, checksum: 9a2d3e2cacd62bf8765a2b381e9adca1 (MD5)Made available in DSpace on 2016-09-08T16:38:09Z (GMT). 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