Mastigando pedras : uma análise dos fradinhos no primeiro ano do jornal O Pasquim

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zuanazzi, Vinícius Lima
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
Texto Completo: http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/10136
Resumo: This research studies the Brazilian alternative press, specifically the work of the cartoonist Henfil at the first year of O Pasquim, between June 1969 and June 1970. Throughout this period, Henfil actively participated in the newspaper, contributing to its consolidation as one of the most representative underground medias against the military dictatorship. The Fradinhos were Henfil's first authorial characters. With them, the cartoonist worked at the beginning of O Pasquim, achieving national recognition for his work, which was marked by criticism of good customs and conservatism. The grotesque is a central element in Fradinhos’ stories, found especially in the character Baixinho, who acts in opposition to the behavior of his antagonist, Cumprido. We analyze the grotesque in Henfil's comics through the concepts of Victor Hugo (2007), Wolfgang Kayser (1986) and Mikhail Bakhtin (1996). In order to do this research, we used content analysis (BARDIN, 1977), and its categorization methodology. To do so, we divided Henfil’s drawings into groups: religion, eschatology, sadism and criticism of customs and politics. From this segmentation, we produced historical research about Henfil’s work and his way to use the grotesque.
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spelling Hohlfeldt, Antonio Carloshttp://lattes.cnpq.br/3101630544687086http://lattes.cnpq.br/1214403110932120Zuanazzi, Vinícius Lima2022-04-12T12:37:35Z2022-03-17http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/10136This research studies the Brazilian alternative press, specifically the work of the cartoonist Henfil at the first year of O Pasquim, between June 1969 and June 1970. Throughout this period, Henfil actively participated in the newspaper, contributing to its consolidation as one of the most representative underground medias against the military dictatorship. The Fradinhos were Henfil's first authorial characters. With them, the cartoonist worked at the beginning of O Pasquim, achieving national recognition for his work, which was marked by criticism of good customs and conservatism. The grotesque is a central element in Fradinhos’ stories, found especially in the character Baixinho, who acts in opposition to the behavior of his antagonist, Cumprido. We analyze the grotesque in Henfil's comics through the concepts of Victor Hugo (2007), Wolfgang Kayser (1986) and Mikhail Bakhtin (1996). In order to do this research, we used content analysis (BARDIN, 1977), and its categorization methodology. To do so, we divided Henfil’s drawings into groups: religion, eschatology, sadism and criticism of customs and politics. From this segmentation, we produced historical research about Henfil’s work and his way to use the grotesque.Esta dissertação estuda a imprensa alternativa brasileira, mais especificamente a atuação do cartunista Henfil durante o primeiro ano do jornal O Pasquim, entre junho de 1969 e junho de 1970. Neste período, Henfil participou ativamente do periódico, contribuindo para a sua consolidação como uma das mídias undergrounds mais representativas de oposição à ditadura militar. Os Fradinhos foram os primeiros personagens autorais de Henfil. Com eles, o desenhista atuou durante o início de O Pasquim, alcançando reconhecimento nacional pelo seu trabalho, marcado pela crítica aos bons costumes e ao conservadorismo. O grotesco é um elemento central nos Fradinhos, encontrado especialmente no personagem Baixinho, que contrapõe o comportamento de seu antagonista Cumprido. Buscamos analisar o grotesco contido nas histórias em quadrinhos de Henfil por meio dos conceitos de Victor Hugo (2007), Wolfgang Kayser (1986) e Mikhail Bakhtin (1996). Para realizar o estudo, nos valemos da análise de conteúdo (BARDIN, 1977), e sua metodologia de categorização. Dessa forma, repartimos os desenhos henfilianos nos grupos: religião, escatologia, sadismo e crítica de costumes e política. A partir desta segmentação, realizamos uma pesquisa de resgate histórico sobre a obra henfiliana, compreendendo o grotesco como seu cerne e os objetivos buscados com tal característica.Submitted by PPG Comunicação Social (famecos-pg@pucrs.br) on 2022-04-06T19:41:04Z No. of bitstreams: 1 Dissertação de mestrado Vinícius Zuanazzi.pdf: 4934704 bytes, checksum: 81ed5684e2ea555a34ba6f36d04c3a7a (MD5)Approved for entry into archive by Sarajane Pan (sarajane.pan@pucrs.br) on 2022-04-12T12:28:42Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Dissertação de mestrado Vinícius Zuanazzi.pdf: 4934704 bytes, checksum: 81ed5684e2ea555a34ba6f36d04c3a7a (MD5)Made available in DSpace on 2022-04-12T12:37:35Z (GMT). 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