As estratégias utilizadas para mobilizar a participação do público no programa televisivo Bem Estar da Rede Globo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
Texto Completo: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/6990 |
Resumo: | The Science Journalism Health needs to be comprehensive and provide the necessary information for an individual to learn how to achieve full welfare state: physical, psychological and social. Scientific news needs to be didactic, simplified and understandable to all audiences. The health agendas on television, needs to be educational and attractive enough to keep the viewers attentive to the the information disseminated. To understand the strategies used by TV show Bem Estar of the Rede Globo to motivate the public was performed a Content Analysis according to the method of Laurence Bardin. It were analyzed 23 editions of the TV show and 619 interactive posts from the public relating to these editions. In order to understand the personal motivations of viewers, a questionnaire was applied to 13 viewers that interacted with the TV show Bem Estar between August 5 and September 4, 2015, and had been connected to interaction channel of the program by your profile in Facebook social network. In the seeking of elements present in the content of the Program Bem Estar that would have motivated the viewer to attend and participate, it was found that the interaction depends on the second screen to be performed. It has been found that the TV show aims to guide the public about how to stay healthy, and that the themes addressed represent the main motive for mobilizing the audience. |
id |
P_RS_0dafb90c8eaf2480ff8f3c25a66a8cc9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.pucrs.br:tede/6990 |
network_acronym_str |
P_RS |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
repository_id_str |
|
spelling |
Dornelles, Beatriz Corrêa Pires292.571.900-72http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704418U9066.667.819-70http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8752828D9Delai, Grayce Claudia2016-10-10T17:27:30Z2016-08-26http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/6990The Science Journalism Health needs to be comprehensive and provide the necessary information for an individual to learn how to achieve full welfare state: physical, psychological and social. Scientific news needs to be didactic, simplified and understandable to all audiences. The health agendas on television, needs to be educational and attractive enough to keep the viewers attentive to the the information disseminated. To understand the strategies used by TV show Bem Estar of the Rede Globo to motivate the public was performed a Content Analysis according to the method of Laurence Bardin. It were analyzed 23 editions of the TV show and 619 interactive posts from the public relating to these editions. In order to understand the personal motivations of viewers, a questionnaire was applied to 13 viewers that interacted with the TV show Bem Estar between August 5 and September 4, 2015, and had been connected to interaction channel of the program by your profile in Facebook social network. In the seeking of elements present in the content of the Program Bem Estar that would have motivated the viewer to attend and participate, it was found that the interaction depends on the second screen to be performed. It has been found that the TV show aims to guide the public about how to stay healthy, and that the themes addressed represent the main motive for mobilizing the audience.O Jornalismo Científico de Saúde deve ser abrangente e oferecer as informações necessárias para que um indivíduo saiba como atingir o completo estado de bem-estar: físico, psicológico e social. As notícias científicas precisam ser didáticas, simplificadas e compreensíveis para todos os públicos. As pautas de saúde, na televisão, precisam ser educativas e atrativas o suficiente para manter o telespectador atento às informações veiculadas. Para compreender as estratégias utilizadas pelo programa televisivo Bem Estar da Rede Globo para motivar o público, realizou-se uma Análise de Conteúdo de acordo com o método de Laurence Bardin. Foram analisadas 23 edições televisivas e 619 mensagens interativas do público, referentes a essas edições. Para compreender as motivações pessoais dos usuários, foi aplicado um questionário em 13 telespectadores que interagiram com o programa Bem Estar entre 5 de agosto e 4 de setembro de 2015, e haviam se conectado ao canal de interação do programa através de seu perfil na rede social Facebook. Na busca de elementos presentes no conteúdo do Programa Bem Estar que motivassem o telespectador a assistir e participar, verificou-se que a interação depende da segunda tela para ser efetivada. Constatou-se que o programa pretende orientar o público sobre como se manter saudável, e que as temáticas abordadas representam o principal motivo para mobilização da audiência.Submitted by Setor de Tratamento da Informação - BC/PUCRS (tede2@pucrs.br) on 2016-10-10T17:27:30Z No. of bitstreams: 1 DIS_GRAYCE_CLAUDIA_DELAI_COMPLETO.pdf: 2797260 bytes, checksum: 791d83463746c97ea5729b0a97743c62 (MD5)Made available in DSpace on 2016-10-10T17:27:30Z (GMT). No. of bitstreams: 1 DIS_GRAYCE_CLAUDIA_DELAI_COMPLETO.pdf: 2797260 bytes, checksum: 791d83463746c97ea5729b0a97743c62 (MD5) Previous issue date: 2016-08-26application/pdfhttp://tede2.pucrs.br:80/tede2/retrieve/166413/DIS_GRAYCE_CLAUDIA_DELAI_COMPLETO.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do SulPrograma de Pós-Graduação em Comunicação SocialPUCRSBrasilFaculdade de Comunicação SocialJORNALISMO CIENTÍFICOPROGRAMAS DE TELEVISÃO - BRASILCOMUNICAÇÃO SOCIALCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOAs estratégias utilizadas para mobilizar a participação do público no programa televisivo Bem Estar da Rede Globoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-12272408519215184826006006007651647212179642901-4056021055502874573info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RSinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSTHUMBNAILDIS_GRAYCE_CLAUDIA_DELAI_COMPLETO.pdf.jpgDIS_GRAYCE_CLAUDIA_DELAI_COMPLETO.pdf.jpgimage/jpeg4513http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/6990/5/DIS_GRAYCE_CLAUDIA_DELAI_COMPLETO.pdf.jpg2b8087072b92837a150eb54f227341d6MD55TEXTDIS_GRAYCE_CLAUDIA_DELAI_COMPLETO.pdf.txtDIS_GRAYCE_CLAUDIA_DELAI_COMPLETO.pdf.txttext/plain462650http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/6990/4/DIS_GRAYCE_CLAUDIA_DELAI_COMPLETO.pdf.txtff85cac6ecee0da8f7e52f9ec390bef6MD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-8610http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/6990/3/license.txt5a9d6006225b368ef605ba16b4f6d1beMD53ORIGINALDIS_GRAYCE_CLAUDIA_DELAI_COMPLETO.pdfDIS_GRAYCE_CLAUDIA_DELAI_COMPLETO.pdfapplication/pdf2797260http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/6990/2/DIS_GRAYCE_CLAUDIA_DELAI_COMPLETO.pdf791d83463746c97ea5729b0a97743c62MD52tede/69902016-10-10 20:01:13.57oai:tede2.pucrs.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.pucrs.br/tede2/PRIhttps://tede2.pucrs.br/oai/requestbiblioteca.central@pucrs.br||opendoar:2016-10-10T23:01:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
As estratégias utilizadas para mobilizar a participação do público no programa televisivo Bem Estar da Rede Globo |
title |
As estratégias utilizadas para mobilizar a participação do público no programa televisivo Bem Estar da Rede Globo |
spellingShingle |
As estratégias utilizadas para mobilizar a participação do público no programa televisivo Bem Estar da Rede Globo Delai, Grayce Claudia JORNALISMO CIENTÍFICO PROGRAMAS DE TELEVISÃO - BRASIL COMUNICAÇÃO SOCIAL CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
As estratégias utilizadas para mobilizar a participação do público no programa televisivo Bem Estar da Rede Globo |
title_full |
As estratégias utilizadas para mobilizar a participação do público no programa televisivo Bem Estar da Rede Globo |
title_fullStr |
As estratégias utilizadas para mobilizar a participação do público no programa televisivo Bem Estar da Rede Globo |
title_full_unstemmed |
As estratégias utilizadas para mobilizar a participação do público no programa televisivo Bem Estar da Rede Globo |
title_sort |
As estratégias utilizadas para mobilizar a participação do público no programa televisivo Bem Estar da Rede Globo |
author |
Delai, Grayce Claudia |
author_facet |
Delai, Grayce Claudia |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Dornelles, Beatriz Corrêa Pires |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
292.571.900-72 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704418U9 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
066.667.819-70 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8752828D9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Delai, Grayce Claudia |
contributor_str_mv |
Dornelles, Beatriz Corrêa Pires |
dc.subject.por.fl_str_mv |
JORNALISMO CIENTÍFICO PROGRAMAS DE TELEVISÃO - BRASIL COMUNICAÇÃO SOCIAL |
topic |
JORNALISMO CIENTÍFICO PROGRAMAS DE TELEVISÃO - BRASIL COMUNICAÇÃO SOCIAL CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
The Science Journalism Health needs to be comprehensive and provide the necessary information for an individual to learn how to achieve full welfare state: physical, psychological and social. Scientific news needs to be didactic, simplified and understandable to all audiences. The health agendas on television, needs to be educational and attractive enough to keep the viewers attentive to the the information disseminated. To understand the strategies used by TV show Bem Estar of the Rede Globo to motivate the public was performed a Content Analysis according to the method of Laurence Bardin. It were analyzed 23 editions of the TV show and 619 interactive posts from the public relating to these editions. In order to understand the personal motivations of viewers, a questionnaire was applied to 13 viewers that interacted with the TV show Bem Estar between August 5 and September 4, 2015, and had been connected to interaction channel of the program by your profile in Facebook social network. In the seeking of elements present in the content of the Program Bem Estar that would have motivated the viewer to attend and participate, it was found that the interaction depends on the second screen to be performed. It has been found that the TV show aims to guide the public about how to stay healthy, and that the themes addressed represent the main motive for mobilizing the audience. |
publishDate |
2016 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-10-10T17:27:30Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-08-26 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/6990 |
url |
http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/6990 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
-1227240851921518482 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
7651647212179642901 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-4056021055502874573 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUCRS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Comunicação Social |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/6990/5/DIS_GRAYCE_CLAUDIA_DELAI_COMPLETO.pdf.jpg http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/6990/4/DIS_GRAYCE_CLAUDIA_DELAI_COMPLETO.pdf.txt http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/6990/3/license.txt http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/6990/2/DIS_GRAYCE_CLAUDIA_DELAI_COMPLETO.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2b8087072b92837a150eb54f227341d6 ff85cac6ecee0da8f7e52f9ec390bef6 5a9d6006225b368ef605ba16b4f6d1be 791d83463746c97ea5729b0a97743c62 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.central@pucrs.br|| |
_version_ |
1799765322338664448 |