Jesus nasceu e morreu : nada maior nem mais justo pode ser pensado : a cristologia de Anselmo de Aosta

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Romio, Jocimar
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
Texto Completo: http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/7053
Resumo: The present study aims to bring back the contribution of the theological reflection of Anselmo de Aosta (1033-1109), especially with regard to the subject of the Word’s incarnation and Jesus death, core of the Christology. Thus this research is divided into three chapters. The first one presents a study of the context where Anselmo lived and shows the methodological anselmian perspective, especially by the audacity to write only through the reason (ratione sole), as if putting aside any authority, but always by linking faith and reason (fides et ratio). Within the faith program that searches for the comprehension (fides quaerens intellectum) God will be shown as that than which nothing greater can be conceived (id quo maius cogitari nequit), the single argument (unum argumentum) of God’s existence, presented in the work Proslogion, connecting it to the called essencial reasons (rationes necessariae) for a possible Christology (remoto Christo). After exposing some Christological ideas in the Church's ancient tradition, the second chapter carries out an investigation on the topic of the need for satisfaction (satisfactio) in light of the justice mainly through the works Cur Deus Homo and Epistola de Incarnatione Verbi. The possibility, the need and the form of redemption are relevant and useful aspects in order to understand the anselmian Christology. Finally, the third paragraph presents and reflects more directly the Anselmo’s theory of satisfaction, by relating justice, mercy and love, as well as in a Christological tri-perspective, bringing together the freedom and the will of Jesus Christ and his obedience to the Father's designs. Fundamental concepts in this chapter are also the righteousness (rectitudo) and will (voluntas) in view of perfect happiness (beatitude).
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Within the faith program that searches for the comprehension (fides quaerens intellectum) God will be shown as that than which nothing greater can be conceived (id quo maius cogitari nequit), the single argument (unum argumentum) of God’s existence, presented in the work Proslogion, connecting it to the called essencial reasons (rationes necessariae) for a possible Christology (remoto Christo). After exposing some Christological ideas in the Church's ancient tradition, the second chapter carries out an investigation on the topic of the need for satisfaction (satisfactio) in light of the justice mainly through the works Cur Deus Homo and Epistola de Incarnatione Verbi. The possibility, the need and the form of redemption are relevant and useful aspects in order to understand the anselmian Christology. Finally, the third paragraph presents and reflects more directly the Anselmo’s theory of satisfaction, by relating justice, mercy and love, as well as in a Christological tri-perspective, bringing together the freedom and the will of Jesus Christ and his obedience to the Father's designs. Fundamental concepts in this chapter are also the righteousness (rectitudo) and will (voluntas) in view of perfect happiness (beatitude).Este trabalho visa resgatar o contributo da reflexão teológica de Anselmo de Aosta (1033-1109), especialmente no que diz respeito ao motivo da encarnação do Verbo e morte de Jesus, cerne da cristologia. Em vista disso, esta pesquisa encontra-se organizada em três capítulos. O primeiro realiza um estudo do contexto em que Anselmo vivia e apresenta a perspectiva metodológica anselmiana, fundamentalmente pela audácia de escrever somente com a razão (sola ratione), como que colocando entre parênteses qualquer autoridade, mas sempre relacionando fé e razão (fides et ratio). Dentro do programa da fé que busca a compreensão (fides quaerens intellectum), apresentar-se-á Deus como aquilo acima do qual nada maior pode ser pensado (id quo maius cogitari nequit), o argumento único (unum argumentum) da existência de Deus presente na obra Proslogion, relacionando-o com as chamadas razões necessárias (rationes necessariae) para uma possível cristologia (remoto Christo). O segundo capítulo investiga, depois da exposição de algumas ideias cristológicas na tradição antiga da Igreja, o tema da necessidade da satisfação (satisfactio) em vista da justiça (iustitia), sobretudo a partir das obras Cur Deus Homo e Epistola de Incarnatione Verbi. A possibilidade, a necessidade e a modalidade da redenção são aspectos relevantes e úteis para se compreender a cristologia anselmiana. O terceiro capítulo, por fim, de uma maneira mais direta, apresenta e reflete a teoria da satisfação de Anselmo, relacionando justiça, misericórdia e amor, bem como numa perspectiva cristológica tri-prospética, conjugando a liberdade e a vontade de Jesus Cristo com sua obediência aos desígnios do Pai. Conceitos fundamentais presentes nesse capítulo são também os da retidão (rectitudo) e da vontade (voluntas) em vista da beatitude (beatitudo).Submitted by Setor de Tratamento da Informação - BC/PUCRS (tede2@pucrs.br) on 2016-11-23T19:58:09Z No. of bitstreams: 1 DIS_JOCIMAR_ROMIO_COMPLETO.pdf: 1293802 bytes, checksum: 66777b075cbdd832ab9a827caea2ab68 (MD5)Made available in DSpace on 2016-11-23T19:58:09Z (GMT). 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