Compreensão leitora e atenção seletiva : um estudo com alunos do ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Luísa Mocelin
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
Texto Completo: http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/2084
Resumo: The theme of this work, developed in the field of Psycholinguistics, is the relationship between reading comprehension and selective attention. The relevance of the research is the search for understanding - that besides educational, is social - of the national framework the students low reading comprehension levels, having been chosen the selective attention as an element of possible interference Thus, this research aims to identify the levels of reading comprehension and selective attention of 61 high school students from a public school located in Rio Grande do Sul state, in order to examine the correlation between these levels. The students reading comprehension level was verified by the Cloze procedure, while for the selective attention, we administered the AC Test. The results pointed to a moderate correlation between reading comprehension and selective attention. Based on the results, it is suggested to do same verification of the present study with a more heterogeneous sample in relation to age and educational level separately.
id P_RS_5774d2ab212690b051a30d3cdbfd6cf9
oai_identifier_str oai:tede2.pucrs.br:tede/2084
network_acronym_str P_RS
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
repository_id_str
spelling Pereira, Vera WannmacherCPF:28033159049http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783338H0CPF:01233059009http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4495928E2Fonseca, Luísa Mocelin2015-04-14T13:38:47Z2013-03-052013-01-08FONSECA, Luísa Mocelin. Compreensão leitora e atenção seletiva : um estudo com alunos do ensino médio. 2013. 103 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/2084The theme of this work, developed in the field of Psycholinguistics, is the relationship between reading comprehension and selective attention. The relevance of the research is the search for understanding - that besides educational, is social - of the national framework the students low reading comprehension levels, having been chosen the selective attention as an element of possible interference Thus, this research aims to identify the levels of reading comprehension and selective attention of 61 high school students from a public school located in Rio Grande do Sul state, in order to examine the correlation between these levels. The students reading comprehension level was verified by the Cloze procedure, while for the selective attention, we administered the AC Test. The results pointed to a moderate correlation between reading comprehension and selective attention. Based on the results, it is suggested to do same verification of the present study with a more heterogeneous sample in relation to age and educational level separately.O tema deste trabalho é a relação entre compreensão leitora e atenção seletiva, inserindo-se na área da Psicolinguística. A relevância da pesquisa está na busca de entendimento que, além de educacional, é social do quadro nacional de baixa compreensão em leitura dos estudantes, tendo sido escolhida a atenção seletiva como um elemento de possível interferência. Assim, a pesquisa objetiva identificar os níveis de compreensão leitora e de atenção seletiva de 61 alunos do 3º ano do Ensino Médio de uma escola pública do estado do Rio Grande do Sul para, então, verificar a correlação existente entre tais níveis. A compreensão leitora dos sujeitos foi verificada através do procedimento Cloze, enquanto que, para avaliar a atenção seletiva, aplicou-se o Teste AC. Os resultados apontaram para uma correlação moderada entre a compreensão leitora e atenção seletiva. Com base nos resultados, cabe sugerir fazer a mesma verificação do presente estudo com outros grupos comparativos no que diz respeito à idade e ao nível escolar, separadamente.Made available in DSpace on 2015-04-14T13:38:47Z (GMT). No. of bitstreams: 1 446022.pdf: 1265104 bytes, checksum: 3d831b166c1ff629b8338a1f3f5c0018 (MD5) Previous issue date: 2013-01-08application/pdfhttp://tede2.pucrs.br:80/tede2/retrieve/9622/446022.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do SulPrograma de Pós-Graduação em LetrasPUCRSBRFaculdade de LetrasLINGUÍSTICAPSICOLINGUÍSTICALEITURA - COMPREENSÃOCOMPREENSÃO DE TEXTOSCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASCompreensão leitora e atenção seletiva : um estudo com alunos do ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis8447345070736321569500600-2856882280194242995info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RSinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSTHUMBNAIL446022.pdf.jpg446022.pdf.jpgimage/jpeg3279http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/2084/3/446022.pdf.jpgd88e8059f36a1b9403ce23dc0c351493MD53TEXT446022.pdf.txt446022.pdf.txttext/plain170260http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/2084/2/446022.pdf.txtccef20b454ef6394b276832fb98fa3b8MD52ORIGINAL446022.pdfapplication/pdf1265104http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/2084/1/446022.pdf3d831b166c1ff629b8338a1f3f5c0018MD51tede/20842015-04-30 08:15:33.889oai:tede2.pucrs.br:tede/2084Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.pucrs.br/tede2/PRIhttps://tede2.pucrs.br/oai/requestbiblioteca.central@pucrs.br||opendoar:2015-04-30T11:15:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.por.fl_str_mv Compreensão leitora e atenção seletiva : um estudo com alunos do ensino médio
title Compreensão leitora e atenção seletiva : um estudo com alunos do ensino médio
spellingShingle Compreensão leitora e atenção seletiva : um estudo com alunos do ensino médio
Fonseca, Luísa Mocelin
LINGUÍSTICA
PSICOLINGUÍSTICA
LEITURA - COMPREENSÃO
COMPREENSÃO DE TEXTOS
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short Compreensão leitora e atenção seletiva : um estudo com alunos do ensino médio
title_full Compreensão leitora e atenção seletiva : um estudo com alunos do ensino médio
title_fullStr Compreensão leitora e atenção seletiva : um estudo com alunos do ensino médio
title_full_unstemmed Compreensão leitora e atenção seletiva : um estudo com alunos do ensino médio
title_sort Compreensão leitora e atenção seletiva : um estudo com alunos do ensino médio
author Fonseca, Luísa Mocelin
author_facet Fonseca, Luísa Mocelin
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pereira, Vera Wannmacher
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:28033159049
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783338H0
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:01233059009
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4495928E2
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Luísa Mocelin
contributor_str_mv Pereira, Vera Wannmacher
dc.subject.por.fl_str_mv LINGUÍSTICA
PSICOLINGUÍSTICA
LEITURA - COMPREENSÃO
COMPREENSÃO DE TEXTOS
topic LINGUÍSTICA
PSICOLINGUÍSTICA
LEITURA - COMPREENSÃO
COMPREENSÃO DE TEXTOS
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description The theme of this work, developed in the field of Psycholinguistics, is the relationship between reading comprehension and selective attention. The relevance of the research is the search for understanding - that besides educational, is social - of the national framework the students low reading comprehension levels, having been chosen the selective attention as an element of possible interference Thus, this research aims to identify the levels of reading comprehension and selective attention of 61 high school students from a public school located in Rio Grande do Sul state, in order to examine the correlation between these levels. The students reading comprehension level was verified by the Cloze procedure, while for the selective attention, we administered the AC Test. The results pointed to a moderate correlation between reading comprehension and selective attention. Based on the results, it is suggested to do same verification of the present study with a more heterogeneous sample in relation to age and educational level separately.
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-03-05
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-01-08
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2015-04-14T13:38:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv FONSECA, Luísa Mocelin. Compreensão leitora e atenção seletiva : um estudo com alunos do ensino médio. 2013. 103 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/2084
identifier_str_mv FONSECA, Luísa Mocelin. Compreensão leitora e atenção seletiva : um estudo com alunos do ensino médio. 2013. 103 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.
url http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/2084
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.program.fl_str_mv 8447345070736321569
dc.relation.confidence.fl_str_mv 500
600
dc.relation.department.fl_str_mv -2856882280194242995
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Letras
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUCRS
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Letras
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/2084/3/446022.pdf.jpg
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/2084/2/446022.pdf.txt
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/2084/1/446022.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv d88e8059f36a1b9403ce23dc0c351493
ccef20b454ef6394b276832fb98fa3b8
3d831b166c1ff629b8338a1f3f5c0018
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.central@pucrs.br||
_version_ 1799765284000628736