Economia das disposições : relações de relevância e reconhecimento numa abordagem das mulheres no Espiritismo
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
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Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
Texto Completo: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/6845 |
Resumo: | We seek to unify two theories under a common north: the Recognition Theory (Honneth) and the Theory of Relevance (Rauen, Campos, Sperber and Wilson), or a cognitive-communicative contribution to recognition relations. This contribution takes into account and partially systematize the issue of energy of the subjects based on their relevance set, which are the aspects that anchor cognition. Thus, the recognition process would be linked in some way to offset that particular stimulus produces. Love would be the main stimulus, in recognition sphere, being responsible for others: law and solidarity (or social contributions), to be compensatory. Even we defend love as the genesis of democracy. In this sense, we seek the elements of recognition of Axel Honneth in Spiritist Doctrine, using the analytical method we call the scheme of the provisions, to assess the provisions and / or energies of people and institutions to women within the Spiritism, where we use quantitative sampling (data by sex of command posts), qualitative (interviews), bibliographic and documentary research. The spiritist movement of Rio Grande do Sul (State of Brazil) had in 2015, among its 406 societies in the sample, 51% of women were in the presidency. We identify elements that support the Honneth's thesis that the substantiation practices in the spheres of love, law and solidarity, shapes the social praxis of this religious movement in an milieu with very symmetrical relations between men and women, with effective participation in policy formation of the community will, ensuring not only autonomy but somehow female individuation. |
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In this sense, we seek the elements of recognition of Axel Honneth in Spiritist Doctrine, using the analytical method we call the scheme of the provisions, to assess the provisions and / or energies of people and institutions to women within the Spiritism, where we use quantitative sampling (data by sex of command posts), qualitative (interviews), bibliographic and documentary research. The spiritist movement of Rio Grande do Sul (State of Brazil) had in 2015, among its 406 societies in the sample, 51% of women were in the presidency. We identify elements that support the Honneth's thesis that the substantiation practices in the spheres of love, law and solidarity, shapes the social praxis of this religious movement in an milieu with very symmetrical relations between men and women, with effective participation in policy formation of the community will, ensuring not only autonomy but somehow female individuation.Procuramos unificar duas teorias sob um norte comum: a Teoria do Reconhecimento (Honneth) e a Teoria da Relevância (Rauen; Campos; Sperber e Wilson), ou seja, um aporte cognitivo-comunicativo para as relações de reconhecimento. Tal aporte leva em conta e sistematiza parcialmente a questão das energias dos sujeitos baseado no seu conjunto de relevâncias, que são os aspectos que ancoram a cognição. Deste modo, o processo de reconhecimento estaria vinculado, de alguma maneira, às compensações que determinado estímulo produz. O amor seria o estímulo principal, dentro da esfera do reconhecimento, sendo responsável pelos outros: direito e solidariedade (ou contribuição social), por ser compensatório. Inclusive, defendemos o amor como a gênese da democracia. Nesse sentido, procuramos os elementos do reconhecimento de Axel Honneth dentro da Doutrina Espírita, utilizando o método analítico que chamamos de economia das disposições, para aferir as disposições e/ou energias das pessoas e das instituições para com as mulheres dentro do Espiritismo, onde usamos amostragem quantitativa (dados por sexo dos postos de comando), qualitativa (entrevistas), bibliográfica e documental. O movimento espírita do Rio Grande do Sul possuía em 2015, dentre as suas 406 sociedades da amostra, 51% de mulheres na presidência. Identificamos elementos que corroboram a tese de Honneth em que a consubstanciação de práticas nas esferas do amor, do direito e da solidariedade, conforma a práxis social desse movimento religioso, num ambiente com relações bastante simétricas entre homens e mulheres, com participação efetiva na política da formação da vontade comunitária, garantindo não só autonomia, mas de certa forma, individuação feminina.Submitted by Setor de Tratamento da Informação - BC/PUCRS (tede2@pucrs.br) on 2016-07-21T18:25:03Z No. of bitstreams: 1 DIS_CRISTIANO_EVARISTO_DA_ROSA_ALVES_COMPLETO.pdf: 2416428 bytes, checksum: ee31fbbe92ba052a2f8c5d484216e50e (MD5)Made available in DSpace on 2016-07-21T18:25:03Z (GMT). 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