Pessoa, lugar e esperança : teologia e literatura em vidas secas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
Texto Completo: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9800 |
Resumo: | This dissertation is a dialogue of theology with literature, to know the person and their hopes in the world of life, in search of a narrative that contribute in the growing of the theological knowledge. The chosen work is Vidas Secas from Graciliano Ramos, that perfectly translates the person and the tension with the dry reality in which they live and seek to provide a major meaning to their existence. The first chapter contextualizes the dialogue between theology and literature from the historical view, of theologians of relevance and their methods. The second chapter demonstrates the direct influence of the lived experiences by Graciliano Ramos in the shape and in the content of the book. The third chapter, through the anthropological method of Manzatto, analyzes Vidas Secas by the binomial person and place. The fourth chapter continues the anthropological reflection by the concept of hope, as element that intends the person in the search of the realization of their happiness and provides meaning to suffering. For this, uses the hermeneutical method of Divo Barsotti. In Vidas Secas the perspective of hope is present in the sertaneja religiosity and in the symbols of hope from the characters. This is a possible dialogical approach, among others, of theology with literature. |
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Silva, Cássio Murilo Dias daBauwelz, Joanicio Fernando2021-08-03T14:34:39Z2018-11-23http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9800This dissertation is a dialogue of theology with literature, to know the person and their hopes in the world of life, in search of a narrative that contribute in the growing of the theological knowledge. The chosen work is Vidas Secas from Graciliano Ramos, that perfectly translates the person and the tension with the dry reality in which they live and seek to provide a major meaning to their existence. The first chapter contextualizes the dialogue between theology and literature from the historical view, of theologians of relevance and their methods. The second chapter demonstrates the direct influence of the lived experiences by Graciliano Ramos in the shape and in the content of the book. The third chapter, through the anthropological method of Manzatto, analyzes Vidas Secas by the binomial person and place. The fourth chapter continues the anthropological reflection by the concept of hope, as element that intends the person in the search of the realization of their happiness and provides meaning to suffering. For this, uses the hermeneutical method of Divo Barsotti. In Vidas Secas the perspective of hope is present in the sertaneja religiosity and in the symbols of hope from the characters. This is a possible dialogical approach, among others, of theology with literature.Esta dissertação é um diálogo da teologia com a literatura, para conhecer a pessoa e suas esperanças no mundo da vida, em busca de uma narrativa que contribua no crescimento do saber teológico. A obra escolhida é Vidas Secas de Graciliano Ramos, que traduz perfeitamente a pessoa em tensão com a realidade seca em que vive e busca dar um sentido maior para a sua existência. O primeiro capítulo contextualiza o diálogo entre a teologia e a literatura a partir do panorama histórico, de teólogos de relevância e de seus métodos. O segundo capítulo demonstra a influência direta das experiências vividas por Graciliano Ramos na forma e no conteúdo do livro. O terceiro capítulo, por meio do método antropológico de Manzatto, analisa Vidas Secas pelo binômio pessoa e lugar. O quarto capítulo continua a reflexão antropológica pelo conceito de esperança, como elemento que tenciona a pessoa na busca da realização de sua felicidade e dá significado ao sofrimento. Para isso usa o método hermenêutico de Divo Barsotti. Em Vidas Secas a perspectiva da esperança está presente na religiosidade sertaneja e nos símbolos da esperança dos personagens. Esta é uma abordagem dialógica possível, entre outras, da teologia com a literatura.Submitted by PPG Teologia (teologia-pg@pucrs.br) on 2021-08-02T12:05:05Z No. of bitstreams: 1 JOANICIO_FERNANDO_BAUWELZ_DISS.pdf: 1668134 bytes, checksum: f9229622c4ee1b332e7286fce8f811fb (MD5)Approved for entry into archive by Sarajane Pan (sarajane.pan@pucrs.br) on 2021-08-03T14:32:14Z (GMT) No. of bitstreams: 1 JOANICIO_FERNANDO_BAUWELZ_DISS.pdf: 1668134 bytes, checksum: f9229622c4ee1b332e7286fce8f811fb (MD5)Made available in DSpace on 2021-08-03T14:34:39Z (GMT). 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