O gameplay é a mensagem : um olhar sobre as formas de jogar propostas por everything
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
Texto Completo: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/8485 |
Resumo: | This research paper offers a reading perspective on the digital game Everything (David OReilly, Double Fine Presents, 2017) and aims to understand how the formal elements of the games, articulated in the gameplay experience contribute to the dissemination and understanding of an unconventional message in games. In order to contemplate this proposal, Fernández-Vara's (2015) block analysis methodology was adopted, in order to study the properties of digital games and other constituent elements. Thus, it is possible to understand how these elements articulated in the game experience act in the formation of a discourse outside the traditional patterns, whose digital text is formed from the articulation between the control with the machine, granting to it the role of player. In this way, the human agent not only plays on the machine, but also with the machine, in a proposal in line with the precepts of the philosopher Alan Watts. This unusual message to the medium promotes ruptures with its traditional structures. |
id |
P_RS_92cf49d83423bb6b133b6cbf83c69dd0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.pucrs.br:tede/8485 |
network_acronym_str |
P_RS |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
repository_id_str |
|
spelling |
Pase, André Fagundeshttp://lattes.cnpq.br/9459123297426461http://lattes.cnpq.br/1621833420043708Fontoura, Mariana Gomes da2019-03-25T15:00:53Z2019-02-27http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/8485This research paper offers a reading perspective on the digital game Everything (David OReilly, Double Fine Presents, 2017) and aims to understand how the formal elements of the games, articulated in the gameplay experience contribute to the dissemination and understanding of an unconventional message in games. In order to contemplate this proposal, Fernández-Vara's (2015) block analysis methodology was adopted, in order to study the properties of digital games and other constituent elements. Thus, it is possible to understand how these elements articulated in the game experience act in the formation of a discourse outside the traditional patterns, whose digital text is formed from the articulation between the control with the machine, granting to it the role of player. In this way, the human agent not only plays on the machine, but also with the machine, in a proposal in line with the precepts of the philosopher Alan Watts. This unusual message to the medium promotes ruptures with its traditional structures.Este trabalho de pesquisa oferece uma perspectiva de leitura acerca do jogo digital Everything (David OReilly, Double Fine Presents, 2017) e visa compreender de que modo os elementos formais dos jogos, articulados na experiência de gameplay, contribuem para a divulgação e compreensão de uma mensagem não-convencional em jogos eletrônicos. Para contemplar essa proposta, foi adotada a metodologia de análise de blocos de Fernández-Vara (2015), afim de estudar as propriedades dos jogos digitais e demais elementos constitutivos. Assim, é possível entender de que forma esses elementos articulados na experiência de jogo atuam na formação de um discurso fora dos padrões tradicionais, cujo texto digital é formado a partir da articulação entre o controle com a máquina, concedendo a ela o papel de jogador. Desta forma, o agente humano não apenas joga na máquina, mas também com a máquina, em uma proposta em sintonia com os preceitos do filósofo Alan Watts. Esta mensagem incomum para o meio promove rupturas com suas estruturas tradicionais.Submitted by PPG Comunicação Social (famecos-pg@pucrs.br) on 2019-03-18T20:34:39Z No. of bitstreams: 1 MARIANA_GOMES_DA_FONTOURA_DIS.pdf: 3343534 bytes, checksum: 12bc4cb2da0982fac4e4850475614219 (MD5)Approved for entry into archive by Sheila Dias (sheila.dias@pucrs.br) on 2019-03-25T14:52:27Z (GMT) No. of bitstreams: 1 MARIANA_GOMES_DA_FONTOURA_DIS.pdf: 3343534 bytes, checksum: 12bc4cb2da0982fac4e4850475614219 (MD5)Made available in DSpace on 2019-03-25T15:00:53Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MARIANA_GOMES_DA_FONTOURA_DIS.pdf: 3343534 bytes, checksum: 12bc4cb2da0982fac4e4850475614219 (MD5) Previous issue date: 2019-03-27Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfhttp://tede2.pucrs.br:80/tede2/retrieve/174342/MARIANA_GOMES_DA_FONTOURA_DIS.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do SulPrograma de Pós-Graduação em Comunicação SocialPUCRSBrasilEscola de Comunicação, Arte e DesignComunicaçãoJogos DigitaisEverythingGameplayZero-Player GameCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOO gameplay é a mensagem : um olhar sobre as formas de jogar propostas por everythinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTrabalho não apresenta restrição para publicação-8181374082451029683500500600-40560210555028745733590462550136975366info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RSinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSTHUMBNAILMARIANA_GOMES_DA_FONTOURA_DIS.pdf.jpgMARIANA_GOMES_DA_FONTOURA_DIS.pdf.jpgimage/jpeg5650http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/8485/4/MARIANA_GOMES_DA_FONTOURA_DIS.pdf.jpg0b1486655bb610826a2e94035f7026dbMD54TEXTMARIANA_GOMES_DA_FONTOURA_DIS.pdf.txtMARIANA_GOMES_DA_FONTOURA_DIS.pdf.txttext/plain343605http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/8485/3/MARIANA_GOMES_DA_FONTOURA_DIS.pdf.txt60adc74c18ae973245187948c7295adaMD53ORIGINALMARIANA_GOMES_DA_FONTOURA_DIS.pdfMARIANA_GOMES_DA_FONTOURA_DIS.pdfapplication/pdf3343534http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/8485/2/MARIANA_GOMES_DA_FONTOURA_DIS.pdf12bc4cb2da0982fac4e4850475614219MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-8590http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/8485/1/license.txt220e11f2d3ba5354f917c7035aadef24MD51tede/84852019-03-25 20:00:48.659oai:tede2.pucrs.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.pucrs.br/tede2/PRIhttps://tede2.pucrs.br/oai/requestbiblioteca.central@pucrs.br||opendoar:2019-03-25T23:00:48Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O gameplay é a mensagem : um olhar sobre as formas de jogar propostas por everything |
title |
O gameplay é a mensagem : um olhar sobre as formas de jogar propostas por everything |
spellingShingle |
O gameplay é a mensagem : um olhar sobre as formas de jogar propostas por everything Fontoura, Mariana Gomes da Comunicação Jogos Digitais Everything Gameplay Zero-Player Game CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
O gameplay é a mensagem : um olhar sobre as formas de jogar propostas por everything |
title_full |
O gameplay é a mensagem : um olhar sobre as formas de jogar propostas por everything |
title_fullStr |
O gameplay é a mensagem : um olhar sobre as formas de jogar propostas por everything |
title_full_unstemmed |
O gameplay é a mensagem : um olhar sobre as formas de jogar propostas por everything |
title_sort |
O gameplay é a mensagem : um olhar sobre as formas de jogar propostas por everything |
author |
Fontoura, Mariana Gomes da |
author_facet |
Fontoura, Mariana Gomes da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Pase, André Fagundes |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9459123297426461 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1621833420043708 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fontoura, Mariana Gomes da |
contributor_str_mv |
Pase, André Fagundes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação Jogos Digitais |
topic |
Comunicação Jogos Digitais Everything Gameplay Zero-Player Game CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Everything Gameplay Zero-Player Game |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
This research paper offers a reading perspective on the digital game Everything (David OReilly, Double Fine Presents, 2017) and aims to understand how the formal elements of the games, articulated in the gameplay experience contribute to the dissemination and understanding of an unconventional message in games. In order to contemplate this proposal, Fernández-Vara's (2015) block analysis methodology was adopted, in order to study the properties of digital games and other constituent elements. Thus, it is possible to understand how these elements articulated in the game experience act in the formation of a discourse outside the traditional patterns, whose digital text is formed from the articulation between the control with the machine, granting to it the role of player. In this way, the human agent not only plays on the machine, but also with the machine, in a proposal in line with the precepts of the philosopher Alan Watts. This unusual message to the medium promotes ruptures with its traditional structures. |
publishDate |
2019 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2019-03-25T15:00:53Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-02-27 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/8485 |
url |
http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/8485 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
-8181374082451029683 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
500 500 600 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-4056021055502874573 |
dc.relation.sponsorship.fl_str_mv |
3590462550136975366 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUCRS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Escola de Comunicação, Arte e Design |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/8485/4/MARIANA_GOMES_DA_FONTOURA_DIS.pdf.jpg http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/8485/3/MARIANA_GOMES_DA_FONTOURA_DIS.pdf.txt http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/8485/2/MARIANA_GOMES_DA_FONTOURA_DIS.pdf http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/8485/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0b1486655bb610826a2e94035f7026db 60adc74c18ae973245187948c7295ada 12bc4cb2da0982fac4e4850475614219 220e11f2d3ba5354f917c7035aadef24 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.central@pucrs.br|| |
_version_ |
1799765338115538944 |