Avaliação da pré-carga e torque de remoção de 2 tipos de parafusos para fixação de pilares protéticos associando extensometria e ciclagem mecânica
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
Texto Completo: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/7766 |
Resumo: | The loosening and/or fracture of abutment screws is a common complication in implant-supported restorations. The torque generates a force of compression between the abutment and implant called preload, which increases when the friction between the surfaces decreases. With this objective, coating materials were developed that work as a dry lubricant. The present study compared titanium screws with titanium screws with a DLC (Diamond- Like Carbon) coating by measuring the preload and removal torque when submitted to mechanical cycling. The correlation between methods was also evaluated. For this study, 32 implants with external hexagon and 16 screws of each material were used. A cell was developed that enabled monitoring the compression between the abutment and implant with strain gauges during the cycling period. With a significance level of 5%, significant differences were observed between the groups, with the highest preload values (336.06±101.54N) being related to the lowest removal torque (24.03±2.51Ncm) in the titanium with coating group, while the titanium screws had a preload average of 269.98±91.93N and 26.41±2.94Ncm for the removal torque. We did not observe significant differences regarding loss of preload between cycling periods in both groups. DLC coated titanium screws group presented the highest preload (293.74±94.32N; 219.68±85.16N), with significant differences, and removal torque (19.82±3.47Ncm; 17.93±3.59Ncm) values after cycling, although with no significant differences. The correlation between removal torque and preload was weak for both groups, demonstrating that they evaluate different characteristics. |
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A cell was developed that enabled monitoring the compression between the abutment and implant with strain gauges during the cycling period. With a significance level of 5%, significant differences were observed between the groups, with the highest preload values (336.06±101.54N) being related to the lowest removal torque (24.03±2.51Ncm) in the titanium with coating group, while the titanium screws had a preload average of 269.98±91.93N and 26.41±2.94Ncm for the removal torque. We did not observe significant differences regarding loss of preload between cycling periods in both groups. DLC coated titanium screws group presented the highest preload (293.74±94.32N; 219.68±85.16N), with significant differences, and removal torque (19.82±3.47Ncm; 17.93±3.59Ncm) values after cycling, although with no significant differences. The correlation between removal torque and preload was weak for both groups, demonstrating that they evaluate different characteristics.O afrouxamento e/ou fratura de parafusos para fixação de pilares constitui uma complicação frequente nas reabilitações implanto-suportadas. O torque de apertamento de parafusos gera uma força de compressão entre pilar e implante denominada pré-carga, que tem seu valor aumentado quando o atrito entre as superfícies do parafuso e implante diminui. Com este objetivo foram desenvolvidos materiais de recobrimento que funcionam como lubrificantes. Este trabalho comparou parafusos de titânio com parafusos de titânio com recobrimento de DLC (Diamond-Like Carbon) através da medida de pré-carga e torque de remoção quando submetidos à ciclagem mecânica através de extensometria. Também foi avaliada a correlação entre métodos. Para este estudo foram utilizados 32 implantes com hexágono externo e 16 parafusos de cada material. Foi desenvolvida uma célula de carga que permitiu o monitoramento da compressão entre pilar e implante por extensometria durante o período de ciclagem. Com um nível de significância de 5% foram observadas diferenças significativas entre os grupos, sendo que os maiores valores de précarga (336,06±101,54N) estavam relacionados aos menores de torque de remoção (24,03±2,51Ncm) no grupo de titânio com recobrimento de DLC, enquanto os parafusos de titânio sem recobrimento apresentaram uma média de pré-carga de 269,98±91,93N e 26,41±2,94Ncm para o torque de remoção. Não foram observadas diferenças significativas na perda de pré-carga entre períodos de ciclagem nos dois grupos. Os parafusos recobertos por DLC apresentaram os maiores valores de pré-carga pós-ciclagem (293,74±94,32N; 219,68±85,16N), com diferenças significativas, assim como os maiores de torque de remoção pós-ciclagem (19,82±3,47Ncm; 17,93±3,59Ncm), mas sem diferenças significativas. A correlação entre torque de remoção e pré-carga foi fraca para ambos os grupos, demonstrando que avaliam características diferentes, não podendo ser consideradas correspondentes entre si.Submitted by Setor de Tratamento da Informação - BC/PUCRS (tede2@pucrs.br) on 2017-12-18T10:23:47Z No. of bitstreams: 1 TES_RAFAEL_AUGUSTO_STUKER_COMPLETO.pdf: 1162908 bytes, checksum: 6865ae260fcaaac82de187b1061de84b (MD5)Approved for entry into archive by Caroline Xavier (caroline.xavier@pucrs.br) on 2017-12-18T10:24:01Z (GMT) No. of bitstreams: 1 TES_RAFAEL_AUGUSTO_STUKER_COMPLETO.pdf: 1162908 bytes, checksum: 6865ae260fcaaac82de187b1061de84b (MD5)Made available in DSpace on 2017-12-18T10:24:19Z (GMT). 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