Identificação de redes dinâmicas : aplicada a pelotão de veículos autônomos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasconcelos, Rafael de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
Texto Completo: http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9999
Resumo: Dynamic networks are present in systems from different areas, such as engineering, biology, economics, and model the dynamic connections that occur within the systems. The network model identification is a tool to improve the control and handling of complex systems. In this work, the concept of network identification will be applied in a platoon of autonomous vehicles. The objective of forming a platoon with vehicles is to minimize aerodynamic drag and thus generate fuel savings and decrease pollutant emissions. To achieve significant savings results it is necessary to maintain small spaces between vehicles, and to maintain the smallest spacing safely the use of autonomous vehicles is applied. In this work, two network topologies are presented to describe the vehicle platoon, and the result of the identification by numerical modeling of the transfer functions is presented for each of the topologies. The modeling of vehicles is done in such a way that the aerodynamic drag coefficient of the vehicles is also identified. We conclude that the network topology influences the variance of the identified signals, and the network with greater depth presents better results.
id P_RS_ab9676f3a5ee6ac54ad938aeaaf18ace
oai_identifier_str oai:tede2.pucrs.br:tede/9999
network_acronym_str P_RS
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
repository_id_str
spelling Pimentel, Guilherme Araujohttp://lattes.cnpq.br/4103881426999031http://lattes.cnpq.br/7533331449330918Vasconcelos, Rafael de2021-12-07T18:23:58Z2020-09-08http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9999Dynamic networks are present in systems from different areas, such as engineering, biology, economics, and model the dynamic connections that occur within the systems. The network model identification is a tool to improve the control and handling of complex systems. In this work, the concept of network identification will be applied in a platoon of autonomous vehicles. The objective of forming a platoon with vehicles is to minimize aerodynamic drag and thus generate fuel savings and decrease pollutant emissions. To achieve significant savings results it is necessary to maintain small spaces between vehicles, and to maintain the smallest spacing safely the use of autonomous vehicles is applied. In this work, two network topologies are presented to describe the vehicle platoon, and the result of the identification by numerical modeling of the transfer functions is presented for each of the topologies. The modeling of vehicles is done in such a way that the aerodynamic drag coefficient of the vehicles is also identified. We conclude that the network topology influences the variance of the identified signals, and the network with greater depth presents better results.Redes dinâmicas estão presentes em problemas de engenharia, biologia, economia, e modelam as interconexões dinâmicas que ocorrem dentro dos sistemas. A identificação do modelo da rede é uma ferramenta para aprimorar o controle e manuseio de sistemas complexos. Neste trabalho, será aplicado o conceito de identificação de redes dinâmicas em um pelotão de veículos autônomos. O objetivo da formação de um pelotão com os veículos é de minimizar o arrasto aerodinâmico e, assim, gerar economia de combustível e diminuição da emissão de poluentes. Para alcançar resultados significativos de economia, é necessário manter pequenos espaços entre os veículos e, para manter o menor espaçamento com segurança, o uso de veículos autônomos é aplicado. Nesta dissertação, duas topologias de rede serão apresentadas para descrever o pelotão de veículos, e o resultado da identificação por modelagem numérica das funções de transferência será apresentado para cada uma das topologias. A modelagem dos veículos é feita de forma que o coeficiente de arrasto aerodinâmico dos veículos também seja identificada. A topologia de rede influencia na variância dos parâmetros identificados, sendo a rede com maior profundidade a com melhor resultado.Submitted by PPG Engenharia Elétrica (engenharia.pg.eletrica@pucrs.br) on 2021-11-30T16:56:06Z No. of bitstreams: 1 RAFAEL DE VASCONCELOS_DIS.pdf: 3308439 bytes, checksum: 3a829a8f89281713d0718803edec59bf (MD5)Approved for entry into archive by Caroline Xavier (caroline.xavier@pucrs.br) on 2021-12-07T18:18:01Z (GMT) No. of bitstreams: 1 RAFAEL DE VASCONCELOS_DIS.pdf: 3308439 bytes, checksum: 3a829a8f89281713d0718803edec59bf (MD5)Made available in DSpace on 2021-12-07T18:23:58Z (GMT). No. of bitstreams: 1 RAFAEL DE VASCONCELOS_DIS.pdf: 3308439 bytes, checksum: 3a829a8f89281713d0718803edec59bf (MD5) Previous issue date: 2020-09-08application/pdfhttp://tede2.pucrs.br:80/tede2/retrieve/182795/RAFAEL%20DE%20VASCONCELOS_DIS.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do SulPrograma de Pós-Graduação em Engenharia ElétricaPUCRSBrasilEscola PolitécnicaFormação de PelotõesVeículos AutônomosIdentificação de ParâmetrosRedes DinâmicasVariáveis InstrumentaisCoeficiente de Arrasto AerodinâmicoPlatoon FormationAutonomous Vehicles Parameter IdentificationDynamic NetworksInstrumental VariablesAerodynamic Height CoefficientENGENHARIASIdentificação de redes dinâmicas : aplicada a pelotão de veículos autônomosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTrabalho não apresenta restrição para publicação-2660504109272820295005004518971056484826825info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RSinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSTHUMBNAILRAFAEL DE VASCONCELOS_DIS.pdf.jpgRAFAEL DE VASCONCELOS_DIS.pdf.jpgimage/jpeg5590http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9999/4/RAFAEL+DE+VASCONCELOS_DIS.pdf.jpge0998425e73139330a4685d2823c1c44MD54TEXTRAFAEL DE VASCONCELOS_DIS.pdf.txtRAFAEL DE VASCONCELOS_DIS.pdf.txttext/plain136717http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9999/3/RAFAEL+DE+VASCONCELOS_DIS.pdf.txt032b499e93c44e9c896f18d3c35f60a4MD53ORIGINALRAFAEL DE VASCONCELOS_DIS.pdfRAFAEL DE VASCONCELOS_DIS.pdfapplication/pdf3308439http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9999/2/RAFAEL+DE+VASCONCELOS_DIS.pdf3a829a8f89281713d0718803edec59bfMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-8590http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9999/1/license.txt220e11f2d3ba5354f917c7035aadef24MD51tede/99992021-12-07 20:00:28.261oai:tede2.pucrs.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.pucrs.br/tede2/PRIhttps://tede2.pucrs.br/oai/requestbiblioteca.central@pucrs.br||opendoar:2021-12-07T22:00:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.por.fl_str_mv Identificação de redes dinâmicas : aplicada a pelotão de veículos autônomos
title Identificação de redes dinâmicas : aplicada a pelotão de veículos autônomos
spellingShingle Identificação de redes dinâmicas : aplicada a pelotão de veículos autônomos
Vasconcelos, Rafael de
Formação de Pelotões
Veículos Autônomos
Identificação de Parâmetros
Redes Dinâmicas
Variáveis Instrumentais
Coeficiente de Arrasto Aerodinâmico
Platoon Formation
Autonomous Vehicles Parameter Identification
Dynamic Networks
Instrumental Variables
Aerodynamic Height Coefficient
ENGENHARIAS
title_short Identificação de redes dinâmicas : aplicada a pelotão de veículos autônomos
title_full Identificação de redes dinâmicas : aplicada a pelotão de veículos autônomos
title_fullStr Identificação de redes dinâmicas : aplicada a pelotão de veículos autônomos
title_full_unstemmed Identificação de redes dinâmicas : aplicada a pelotão de veículos autônomos
title_sort Identificação de redes dinâmicas : aplicada a pelotão de veículos autônomos
author Vasconcelos, Rafael de
author_facet Vasconcelos, Rafael de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pimentel, Guilherme Araujo
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4103881426999031
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7533331449330918
dc.contributor.author.fl_str_mv Vasconcelos, Rafael de
contributor_str_mv Pimentel, Guilherme Araujo
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Pelotões
Veículos Autônomos
Identificação de Parâmetros
Redes Dinâmicas
Variáveis Instrumentais
Coeficiente de Arrasto Aerodinâmico
topic Formação de Pelotões
Veículos Autônomos
Identificação de Parâmetros
Redes Dinâmicas
Variáveis Instrumentais
Coeficiente de Arrasto Aerodinâmico
Platoon Formation
Autonomous Vehicles Parameter Identification
Dynamic Networks
Instrumental Variables
Aerodynamic Height Coefficient
ENGENHARIAS
dc.subject.eng.fl_str_mv Platoon Formation
Autonomous Vehicles Parameter Identification
Dynamic Networks
Instrumental Variables
Aerodynamic Height Coefficient
dc.subject.cnpq.fl_str_mv ENGENHARIAS
description Dynamic networks are present in systems from different areas, such as engineering, biology, economics, and model the dynamic connections that occur within the systems. The network model identification is a tool to improve the control and handling of complex systems. In this work, the concept of network identification will be applied in a platoon of autonomous vehicles. The objective of forming a platoon with vehicles is to minimize aerodynamic drag and thus generate fuel savings and decrease pollutant emissions. To achieve significant savings results it is necessary to maintain small spaces between vehicles, and to maintain the smallest spacing safely the use of autonomous vehicles is applied. In this work, two network topologies are presented to describe the vehicle platoon, and the result of the identification by numerical modeling of the transfer functions is presented for each of the topologies. The modeling of vehicles is done in such a way that the aerodynamic drag coefficient of the vehicles is also identified. We conclude that the network topology influences the variance of the identified signals, and the network with greater depth presents better results.
publishDate 2020
dc.date.issued.fl_str_mv 2020-09-08
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-12-07T18:23:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9999
url http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9999
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.program.fl_str_mv -266050410927282029
dc.relation.confidence.fl_str_mv 500
500
dc.relation.cnpq.fl_str_mv 4518971056484826825
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Engenharia Elétrica
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUCRS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Escola Politécnica
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9999/4/RAFAEL+DE+VASCONCELOS_DIS.pdf.jpg
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9999/3/RAFAEL+DE+VASCONCELOS_DIS.pdf.txt
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9999/2/RAFAEL+DE+VASCONCELOS_DIS.pdf
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9999/1/license.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv e0998425e73139330a4685d2823c1c44
032b499e93c44e9c896f18d3c35f60a4
3a829a8f89281713d0718803edec59bf
220e11f2d3ba5354f917c7035aadef24
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.central@pucrs.br||
_version_ 1799765352943452160