Tecnologias de contato: os impactos das plataformas dos jogos digitais na jogabilidade social
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
Texto Completo: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/4479 |
Resumo: | With people spending billions of hours every week playing games, often in multiplayer games, video games have become an extremely important medium for communication and interaction. Many game studies focus on their highest contextual level: their reception and operation by their users. This dissertation proposes an alternate method, a study of the lowest level: the hardware and software platforms which execute video games. By turning our attention away from the final user and focusing on the technological context, we begin to understand how the technologies are appropriated by game developers to enable new forms of socializing inside their games. This dissertation presents the results of a historic-comparative study of the social interactions inside video games throughout their history. From the results, we have extracted a set of variables which define the different forms of social gameplay inside games, and we have categorized the technologies which impact social gameplay. Based on this analysis, we propose a way for the platform creators to plan their technological development and for developers to think of other ways to appropriate technologies and create new types of social gameplay. |
id |
P_RS_aefa75d57e309ef53b4aef350fe84a70 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.pucrs.br:tede/4479 |
network_acronym_str |
P_RS |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
repository_id_str |
|
spelling |
Cunha, Magda Rodrigues daCPF:44907532091http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778057H6CPF:83253440087http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4441500Z7Kastensmidt, Christopher Robert2015-04-14T14:41:29Z2011-12-302011-12-21KASTENSMIDT, Christopher Robert. Tecnologias de contato: os impactos das plataformas dos jogos digitais na jogabilidade social. 2011. 172 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/4479With people spending billions of hours every week playing games, often in multiplayer games, video games have become an extremely important medium for communication and interaction. Many game studies focus on their highest contextual level: their reception and operation by their users. This dissertation proposes an alternate method, a study of the lowest level: the hardware and software platforms which execute video games. By turning our attention away from the final user and focusing on the technological context, we begin to understand how the technologies are appropriated by game developers to enable new forms of socializing inside their games. This dissertation presents the results of a historic-comparative study of the social interactions inside video games throughout their history. From the results, we have extracted a set of variables which define the different forms of social gameplay inside games, and we have categorized the technologies which impact social gameplay. Based on this analysis, we propose a way for the platform creators to plan their technological development and for developers to think of other ways to appropriate technologies and create new types of social gameplay.Com jogadores dedicando bilhões de horas por semana na prática de jogos digitais, muitas vezes em partidas de múltiplos jogadores, os jogos tornaram-se um meio de comunicação e interação de alta relevância. Muitos estudos dos jogos digitais focam no nível mais alto do seu contexto: a recepção e operação pelos usuários. Esta dissertação propõe um caminho alternativo, o estudo do nível mais baixo: as plataformas de hardware e software que executam os jogos digitais. Ao desviar a nossa atenção do usuário final para olhar o contexto tecnológico, começamos a entender como as tecnologias são apropriadas pelas empresas desenvolvedoras de jogos digitais para habilitar novas formas de sociabilidade dentro dos jogos. Esta dissertação expõe os resultados de uma pesquisa comparativa-histórica das interações sociais oferecidas dentro dos jogos digitais ao longo da sua história. Dos resultados, extraímos um grupo de variáveis que definem as formas de jogabilidade social dentro dos jogos, e conseguimos categorizar as tecnologias que impactam a jogabilidade social. Com esta análise, propomos uma maneira para os criadores de plataformas planejarem o seu desenvolvimento tecnológico e para as desenvolvedoras pensarem em outras maneiras de apropriar tecnologias para criar novas jogabilidades sociais.Made available in DSpace on 2015-04-14T14:41:29Z (GMT). No. of bitstreams: 1 435711.pdf: 4891064 bytes, checksum: 03dd73d1fd3e3a907147a4099297028d (MD5) Previous issue date: 2011-12-21application/pdfhttp://tede2.pucrs.br:80/tede2/retrieve/14193/435711.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do SulPrograma de Pós-Graduação em Comunicação SocialPUCRSBRFaculdade de Comunicação SocialJOGOS ELETRÔNICOSCOMUNICAÇÃO SOCIALINTERAÇÃO SOCIALJOGOS ELETRÔNICOS - DESENVOLVIMENTOCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOTecnologias de contato: os impactos das plataformas dos jogos digitais na jogabilidade socialinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-12272408519215184825006007651647212179642901info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RSinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSTHUMBNAIL435711.pdf.jpg435711.pdf.jpgimage/jpeg3474http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/4479/3/435711.pdf.jpgf5d1e29c6977cbde548d80b789cf09a1MD53TEXT435711.pdf.txt435711.pdf.txttext/plain254715http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/4479/2/435711.pdf.txt9138058d132551f70d44c3ebe6543bd5MD52ORIGINAL435711.pdfapplication/pdf4891064http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/4479/1/435711.pdf03dd73d1fd3e3a907147a4099297028dMD51tede/44792015-04-20 12:28:59.194oai:tede2.pucrs.br:tede/4479Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.pucrs.br/tede2/PRIhttps://tede2.pucrs.br/oai/requestbiblioteca.central@pucrs.br||opendoar:2015-04-20T15:28:59Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Tecnologias de contato: os impactos das plataformas dos jogos digitais na jogabilidade social |
title |
Tecnologias de contato: os impactos das plataformas dos jogos digitais na jogabilidade social |
spellingShingle |
Tecnologias de contato: os impactos das plataformas dos jogos digitais na jogabilidade social Kastensmidt, Christopher Robert JOGOS ELETRÔNICOS COMUNICAÇÃO SOCIAL INTERAÇÃO SOCIAL JOGOS ELETRÔNICOS - DESENVOLVIMENTO CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
Tecnologias de contato: os impactos das plataformas dos jogos digitais na jogabilidade social |
title_full |
Tecnologias de contato: os impactos das plataformas dos jogos digitais na jogabilidade social |
title_fullStr |
Tecnologias de contato: os impactos das plataformas dos jogos digitais na jogabilidade social |
title_full_unstemmed |
Tecnologias de contato: os impactos das plataformas dos jogos digitais na jogabilidade social |
title_sort |
Tecnologias de contato: os impactos das plataformas dos jogos digitais na jogabilidade social |
author |
Kastensmidt, Christopher Robert |
author_facet |
Kastensmidt, Christopher Robert |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cunha, Magda Rodrigues da |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:44907532091 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778057H6 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:83253440087 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4441500Z7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kastensmidt, Christopher Robert |
contributor_str_mv |
Cunha, Magda Rodrigues da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
JOGOS ELETRÔNICOS COMUNICAÇÃO SOCIAL INTERAÇÃO SOCIAL JOGOS ELETRÔNICOS - DESENVOLVIMENTO |
topic |
JOGOS ELETRÔNICOS COMUNICAÇÃO SOCIAL INTERAÇÃO SOCIAL JOGOS ELETRÔNICOS - DESENVOLVIMENTO CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
With people spending billions of hours every week playing games, often in multiplayer games, video games have become an extremely important medium for communication and interaction. Many game studies focus on their highest contextual level: their reception and operation by their users. This dissertation proposes an alternate method, a study of the lowest level: the hardware and software platforms which execute video games. By turning our attention away from the final user and focusing on the technological context, we begin to understand how the technologies are appropriated by game developers to enable new forms of socializing inside their games. This dissertation presents the results of a historic-comparative study of the social interactions inside video games throughout their history. From the results, we have extracted a set of variables which define the different forms of social gameplay inside games, and we have categorized the technologies which impact social gameplay. Based on this analysis, we propose a way for the platform creators to plan their technological development and for developers to think of other ways to appropriate technologies and create new types of social gameplay. |
publishDate |
2011 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-12-30 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-12-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-04-14T14:41:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
KASTENSMIDT, Christopher Robert. Tecnologias de contato: os impactos das plataformas dos jogos digitais na jogabilidade social. 2011. 172 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/4479 |
identifier_str_mv |
KASTENSMIDT, Christopher Robert. Tecnologias de contato: os impactos das plataformas dos jogos digitais na jogabilidade social. 2011. 172 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011. |
url |
http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/4479 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
-1227240851921518482 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
500 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
7651647212179642901 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUCRS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Comunicação Social |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/4479/3/435711.pdf.jpg http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/4479/2/435711.pdf.txt http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/4479/1/435711.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f5d1e29c6977cbde548d80b789cf09a1 9138058d132551f70d44c3ebe6543bd5 03dd73d1fd3e3a907147a4099297028d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.central@pucrs.br|| |
_version_ |
1799765300743241728 |