“Alarga o espaço da tua tenda” : uma abordagem teológica da hospitalidade inter-religiosa
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
Texto Completo: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/6117 |
Resumo: | Religious plurality is a value in our contemporary society. But, the Encounter of Religions is a pressing commitment. Not always the Encounter of Religions has been immune of conflicts - theological and practical - but there are several examples of real and healthy Encounter. The many conflicts have provided an "environment" positive for religions, which is not always taken seriously. It is precisely this question the focus of this research. Namely, what can religions expect from themselves? What can society expect from religions? What would be the possible theological foundation for the future of religions plurality? Among the several possible answers, we indicate hospitality as a theological foundation, which responds to this internal expectation of religions and allows act from itself to be relevant to pluralist society. Hospitality is a hermeneutic possibility to awaken an inherent openness to every religion, including associate with its own dynamics (soul) motivating the founding experience. Our work will be developed in three stages, namely: 1) the hospitality as human and cultural dimension; 2) the hospitality as religious and theological dimension; 3) the hospitality as interreligious dimension. |
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Susin, Luiz Carlos221.423.200-15http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707532D4009.497.810-70http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4055422J7Rodrigues, Jeferson Ferreira2015-06-10T12:14:12Z2015-03-16http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/6117Religious plurality is a value in our contemporary society. But, the Encounter of Religions is a pressing commitment. Not always the Encounter of Religions has been immune of conflicts - theological and practical - but there are several examples of real and healthy Encounter. The many conflicts have provided an "environment" positive for religions, which is not always taken seriously. It is precisely this question the focus of this research. Namely, what can religions expect from themselves? What can society expect from religions? What would be the possible theological foundation for the future of religions plurality? Among the several possible answers, we indicate hospitality as a theological foundation, which responds to this internal expectation of religions and allows act from itself to be relevant to pluralist society. Hospitality is a hermeneutic possibility to awaken an inherent openness to every religion, including associate with its own dynamics (soul) motivating the founding experience. Our work will be developed in three stages, namely: 1) the hospitality as human and cultural dimension; 2) the hospitality as religious and theological dimension; 3) the hospitality as interreligious dimension.A pluralidade religiosa tornou-se um valor em nossa sociedade contemporânea, sendo o encontro das religiões, hoje, um compromisso urgente. Nem sempre o encontro das religiões esteve imune de conflitos – teológicos e práticos – embora existam diversos exemplos de um real e saudável encontro. Os muitos embates proporcionaram um “ambiente” positivo para as religiões, nem sempre levado a sério. É justamente nessa questão que se situa a problemática dessa pesquisa, a saber: O que as religiões podem esperar de si mesmas? O que a sociedade pode esperar das religiões? Qual seria o fundamento teológico possível para o futuro da pluralidade de religiões? Dentre as diversas respostas possíveis, indicamos a hospitalidade como um fundamento teológico, que responde a essa expectativa interna das religiões e permite um agir desde si relevante para a sociedade pluralista. A hospitalidade é uma possibilidade hermenêutica para despertar uma abertura inerente a cada religião, que inclusive podemos associar a uma dinâmica própria (alma) e motivadora da experiência religiosa fundante. A reflexão é desenvolvida em três níveis, a saber: 1) a hospitalidade como uma dimensão humana e cultural; 2) a hospitalidade como uma dimensão religiosa e teológica; 3) a hospitalidade como uma dimensão inter-religiosa.Submitted by Setor de Tratamento da Informação - BC/PUCRS (tede2@pucrs.br) on 2015-06-10T12:14:12Z No. of bitstreams: 1 470272 - Texto completo.pdf: 930282 bytes, checksum: 95a6c04a1bfc383f47b3b053e1bd40f0 (MD5)Made available in DSpace on 2015-06-10T12:14:12Z (GMT). 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