Ajudando a lembrar : aprendizado social e conformidade de memória
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
Texto Completo: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/7249 |
Resumo: | This Master's thesis consists of two studies, one theoretical and one empirical, about memory conformity. Memory conformity occurs when information one person's report leads other people exposed it to remember the same information. The theoretical session consists of a narrative review presenting how and why memory conformity occurs, suggesting that this effect is a social learning product. This session approach evolutionary causes of memory conformity, suggesting a broader look to this phenomenon. The empirical session tests a new experimental paradigm to study memory conformity effect on learning, testing if choosing to know other’s answer increases the probability of remembering this information in the future. Thus, we performed an experiment with 124 undergraduate students divided among three groups. One group chose when access another’s person answer (n=47), another group was randomply exposed to another’s person answer (n=53) and a control group was not exposed to another’s person answer. The main results indicated that choosing to access another’s person answer lead to a immediate improve in the mean of correct information retrieved. This effect did not last when the subjects were tested again, four days after the exposition to another’s person answer, and the control group presented a higher mean of correct information retrieved. Also, choosing access another’s persons answer did not increase the memory conformity effect in long term memory. The findings suggest that information based mainly in other’s answer are less likely to remain in long term memory, when compared to information based mainly in one’s own memory. |
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The empirical session tests a new experimental paradigm to study memory conformity effect on learning, testing if choosing to know other’s answer increases the probability of remembering this information in the future. Thus, we performed an experiment with 124 undergraduate students divided among three groups. One group chose when access another’s person answer (n=47), another group was randomply exposed to another’s person answer (n=53) and a control group was not exposed to another’s person answer. The main results indicated that choosing to access another’s person answer lead to a immediate improve in the mean of correct information retrieved. This effect did not last when the subjects were tested again, four days after the exposition to another’s person answer, and the control group presented a higher mean of correct information retrieved. Also, choosing access another’s persons answer did not increase the memory conformity effect in long term memory. The findings suggest that information based mainly in other’s answer are less likely to remain in long term memory, when compared to information based mainly in one’s own memory.A presente dissertação de Mestrado é constituída por dois estudos, um teórico e um empírico sobre o efeito de conformidade de memória. A conformidade de memória ocorre quando a informação recordada por uma pessoa leva as demais pessoas expostas a este relato a recordarem a mesma informação. A seção teórica consiste em uma revisão narrativa com o objetivo de apresentar como e porque a conformidade de memória ocorre, propondo que este efeito seja produto da aprendizagem social. Esta seção aborda as funções evolutivas que levam à conformidade de memória, propondo um olhar mais amplo para este fenômeno. A seção empírica propõe um novo paradigma experimental para investigar o efeito de conformidade de memória no aprendizado, verificando se escolher ter acesso à resposta de outra pessoa pode aumentar as chances desta informação ser recordada no futuro. Com este propósito, foi realizado um experimento com 124 estudantes universitários divididos em três grupos. Um grupo pôde escolher quando ter acesso à resposta de outra pessoa (n=47), um grupo foi exposto aleatoriamente às respostas de outra pessoa (n=53), e um grupo controle que não foi exposto às respostas de outra pessoa (n=24). Os principais achados foram que escolher quando acessar a respostas de outra pessoa levou a uma melhora imediata na média de informações recordadas corretamente. Este feito não se manteve quando testados novamente, quatro dias depois após a exposição ao relato de outra pessoa, sendo que o grupo controle apresentou média de acertos maior que os demais grupos. Ainda, a possibilidade de escolher acessar a resposta de outra pessoa não manteve o efeito de conformidade na memória de longo prazo. Os resultados sugerem que informações baseadas principalmente no relato de outras pessoas têm menores chances de se manter na memória de longo prazo, se comparadas a informações baseadas na própria memória.Submitted by Caroline Xavier (caroline.xavier@pucrs.br) on 2017-05-04T17:20:09Z No. of bitstreams: 1 DIS_WILLIAM_WEBER_CECCONELLO_PARCIAL.pdf: 1002071 bytes, checksum: 75371c2d716519fe9a163242c2963b40 (MD5)Made available in DSpace on 2017-05-04T17:20:09Z (GMT). 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