A superação do problema da realidade no primeiro Heidegger
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
Texto Completo: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/6818 |
Resumo: | The theme of this dissertation is the traditional problem of reality from the perspective of the philosopher Martin Heidegger’s work in the period when he taught at the University of Marburg, between the years 1923 and 1928. The aim of this research was to determine the meaning of the term “reality” in the first Heidegger, as well as to clarify the Heideggerian strategy to solve the so-called problem of reality. In the course of this research, I cared to expose the emergence of the problem of reality in modern philosophy, from Descartes to Kant, making explicit how did such a problem cross the modern era and settled within some branches of contemporary philosophy under other designations. I also made explicit the difference between the phenomenology of Edmund Husserl and that of Martin Heidegger in order to bring to evidence a central element of the Heideggerian paradigm. This central element, which is the transformation of transcendental phenomenology to hermeneutic phenomenology, enabled a better understanding of Heidegger's strategy for overcoming the problem of reality. To clarify the steps of this strategy, I undertook the demonstration and explicitation of Heidegger's approach in two key works where he directly addresses the theme of “reality”: Prolegomena zur Geschichte des Zeitbegriffs (History of the Concept of Time: Prolegomena) and Sein und Zeit (Being and Time). |
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Castro, Fabio Caprio Leite de971.859.900-25http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4140596D4Stein, Ernildo Jacobhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783928Z7996.524.800-10http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4457120U2Marques, Cristian2016-07-11T20:12:38Z2016-03-28http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/6818The theme of this dissertation is the traditional problem of reality from the perspective of the philosopher Martin Heidegger’s work in the period when he taught at the University of Marburg, between the years 1923 and 1928. The aim of this research was to determine the meaning of the term “reality” in the first Heidegger, as well as to clarify the Heideggerian strategy to solve the so-called problem of reality. In the course of this research, I cared to expose the emergence of the problem of reality in modern philosophy, from Descartes to Kant, making explicit how did such a problem cross the modern era and settled within some branches of contemporary philosophy under other designations. I also made explicit the difference between the phenomenology of Edmund Husserl and that of Martin Heidegger in order to bring to evidence a central element of the Heideggerian paradigm. This central element, which is the transformation of transcendental phenomenology to hermeneutic phenomenology, enabled a better understanding of Heidegger's strategy for overcoming the problem of reality. To clarify the steps of this strategy, I undertook the demonstration and explicitation of Heidegger's approach in two key works where he directly addresses the theme of “reality”: Prolegomena zur Geschichte des Zeitbegriffs (History of the Concept of Time: Prolegomena) and Sein und Zeit (Being and Time).O tema desta dissertação é o tradicional problema da realidade, a partir da perspectiva da obra do filósofo Martin Heidegger, no período em que lecionou na Universidade de Marburgo, entre os anos 1923 e 1928. O objetivo desta pesquisa foi determinar o sentido do termo ‘realidade’, no primeiro Heidegger, além de esclarecer a estratégia heideggeriana para resolver o assim designado problema da realidade. No percurso desta pesquisa, tratei de expor o surgimento do problema da realidade na filosofia moderna, desde Descartes até Kant, explicitando como tal problema atravessou a modernidade e se instalou no interior de alguns ramos da filosofia contemporânea sob outras designações. Explicitei também a diferença entre a fenomenologia de Edmund Husserl e a de Martin Heidegger para evidenciar um elemento central do paradigma heideggeriano. Este elemento central, que é a transformação da fenomenologia de transcendental para fenomenologia hermenêutica, possibilitou uma melhor compreensão da estratégia de Heidegger para a superação do problema da realidade. Para esclarecer os passos dessa estratégia, empreendi a demonstração e explicitação da abordagem de Heidegger em duas obras-chave em que ele trata diretamente do tema da realidade: Prolegomena zur Geschichte des Zeitbegriffs (Prolegomena sobre a história do conceito de tempo) e Sein und Zeit (Ser e Tempo).Submitted by Setor de Tratamento da Informação - BC/PUCRS (tede2@pucrs.br) on 2016-07-11T20:12:38Z No. of bitstreams: 1 DIS_CRISTIAN_MARQUES_COMPLETO.pdf: 973938 bytes, checksum: 14a067221620839e520f8ba385346032 (MD5)Made available in DSpace on 2016-07-11T20:12:38Z (GMT). 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The theme of this dissertation is the traditional problem of reality from the perspective of the philosopher Martin Heidegger’s work in the period when he taught at the University of Marburg, between the years 1923 and 1928. The aim of this research was to determine the meaning of the term “reality” in the first Heidegger, as well as to clarify the Heideggerian strategy to solve the so-called problem of reality. In the course of this research, I cared to expose the emergence of the problem of reality in modern philosophy, from Descartes to Kant, making explicit how did such a problem cross the modern era and settled within some branches of contemporary philosophy under other designations. I also made explicit the difference between the phenomenology of Edmund Husserl and that of Martin Heidegger in order to bring to evidence a central element of the Heideggerian paradigm. This central element, which is the transformation of transcendental phenomenology to hermeneutic phenomenology, enabled a better understanding of Heidegger's strategy for overcoming the problem of reality. To clarify the steps of this strategy, I undertook the demonstration and explicitation of Heidegger's approach in two key works where he directly addresses the theme of “reality”: Prolegomena zur Geschichte des Zeitbegriffs (History of the Concept of Time: Prolegomena) and Sein und Zeit (Being and Time). |
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