Cheias de charme : como a teledramaturgia se reinventou na era da transmídia
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
Texto Completo: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/6447 |
Resumo: | The Internet has transformed the reality of brazilian television, and changed the way of watching its programming. Aligned with a research published in 2015 by the Ministry of Communication that indicates that 42% of the population is connected at least four hours a day to the Internet, Rede Globo has been testing a new model of television drama based on the transmedia storytelling. Such phenomenon constitutes in a trend that shows a new stage of involvement between the receptor and the products of entertainment offered. The success of Cheias de Charme, the 7pm soap opera broadcasted by Rede Globo in 2012, is the result of an experiment that overlapped a fiction environment to a simulated reality scenario. In that context, the viewer is stimulated to move along the several platforms where the plot develops (television, radio, websites and social networks) in a way to fulfill the whole of the plot. Capable of uniting the two contexts (the real and the pseudo-fiction), the Internet was used as a mean (1) and as an object of soap opera. In the first hypothesis (1) it serves as a link between the two atmospheres where the plot develops. In the second (2), the world wide web is addressed as a theme in the script itself, being treated as agent of social transformation, mainly when the phenomenon empreguetes was propelled. This dissertation has as an objective to comprehend the transmedia strategies adopted by the soap opera Cheias de Charme for the launching of the clip Vida de Empreguete. From the content analysis techniques (Bardin, 2009) applied to the body of seven chapters and the materials published on the web – (www.globo.com/cheiasdecharme) and social networks that surround the clip, it was possible to identify the importance of the usage of Internet in the ambience of the soap opera (fiction) as well as outside of it (pseudo-reality and reality). |
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In that context, the viewer is stimulated to move along the several platforms where the plot develops (television, radio, websites and social networks) in a way to fulfill the whole of the plot. Capable of uniting the two contexts (the real and the pseudo-fiction), the Internet was used as a mean (1) and as an object of soap opera. In the first hypothesis (1) it serves as a link between the two atmospheres where the plot develops. In the second (2), the world wide web is addressed as a theme in the script itself, being treated as agent of social transformation, mainly when the phenomenon empreguetes was propelled. This dissertation has as an objective to comprehend the transmedia strategies adopted by the soap opera Cheias de Charme for the launching of the clip Vida de Empreguete. From the content analysis techniques (Bardin, 2009) applied to the body of seven chapters and the materials published on the web – (www.globo.com/cheiasdecharme) and social networks that surround the clip, it was possible to identify the importance of the usage of Internet in the ambience of the soap opera (fiction) as well as outside of it (pseudo-reality and reality).A internet transformou a realidade da televisão brasileira e mudou a forma de assistir a programação. Alinhada à pesquisa divulgada em 2015 pelo Ministério das Comunicações, que indica que 42% da população está conectada pelo menos quatro horas por dia à internet, a Rede Globo vem testando um novo modelo de teledramaturgia, baseado na narrativa transmidiática. Tal fenômeno se constitui em tendência que demonstra um novo grau de envolvimento entre o receptor e os produtos de entretenimento ofertados. O sucesso de Cheias de Charme, novela das 19 horas exibida pela Rede Globo em 2012, é resultado de um experimento que sobrepôs um ambiente de ficção a um cenário de simulação da realidade. Nesse contexto, o telespectador é incitado a transitar entre as diversas plataformas, nas quais a trama se desenrola (televisão, rádio, websites e redes sociais), de forma a completar o círculo da trama. Capaz de unir os dois contextos (simulação da realidade e realidade), a internet foi utilizada como meio (1) e objeto da telenovela (2). Na primeira hipótese (1), ela serve como elo entre as duas atmosferas onde a trama se desenvolve. Na segunda, a rede mundial de computadores é abordada como temática no próprio roteiro, sendo tratada como agente de transformação social, principalmente quando da propulsão do fenômeno empreguetes. Esta dissertação tem como objetivo compreender as estratégias transmidiáticas adotadas pela novela Cheias de Charme para o lançamento do clipe Vida de Empreguete. A partir das técnicas de análise do conteúdo (Bardin, 2009) aplicadas ao corpus de sete capítulos e os materiais divulgados na web - site (www.globo.com/ cheiasdecharme) e redes sociais que envolvem o clipe - foi possível identificar a importância do uso da internet, tanto no ambiente da novela (ficção) quanto fora dela (simulação da realidade e realidade).Submitted by Setor de Tratamento da Informação - BC/PUCRS (tede2@pucrs.br) on 2015-12-28T17:55:05Z No. of bitstreams: 1 476878 - Texto Completo.pdf: 6243783 bytes, checksum: 5e65cfad4baadbf6a4cd9a47aa9f28f8 (MD5)Made available in DSpace on 2015-12-28T17:55:05Z (GMT). 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