The domain of the bachelors in the academic teaching of history in Sergipe (1951-1962)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38881 |
Resumo: | The present study investigates who were the teachers ofdisciplines related to History, in the courses of Geography andHistory of Faculdade Católica of Sergipe, the ‘old FAFI’, from1951 to 1962. Through oral statements, records, books and othersources it was possible to infer that the disciplines of the Historycourse were taught predominantly by bachelors in Law. Thus,what we had was a training course for History teachers whoseprofessors were lawyers. They also had taught History in othereducational institutions of Aracaju as well. Nevertheless, as thecollege students graduated in Sergipe the status of faculty changedsignificantly. |
id |
RBHE-1_02446fe47d3d1c6ba8a71f042f8c54f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38881 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The domain of the bachelors in the academic teaching of history in Sergipe (1951-1962)El dominio de los bachilleres † en la enseñanza académica de historia en tierras sergipanas (1951-1962)O domínio dos bacharéis no ensino acadêmico de história em terras sergipanas (1951-1962)History coursecollege educationteacher traininghistory of disciplines.Curso de historiaenseñanza superiorformación de profesoreshistoria de las asignaturasCurso de HistóriaEnsino SuperiorFormação de ProfessoresFaculdade de Filosofia.Formação de ProfessoresEnsino de HistóriaHistória do Ensino Superior.The present study investigates who were the teachers ofdisciplines related to History, in the courses of Geography andHistory of Faculdade Católica of Sergipe, the ‘old FAFI’, from1951 to 1962. Through oral statements, records, books and othersources it was possible to infer that the disciplines of the Historycourse were taught predominantly by bachelors in Law. Thus,what we had was a training course for History teachers whoseprofessors were lawyers. They also had taught History in othereducational institutions of Aracaju as well. Nevertheless, as thecollege students graduated in Sergipe the status of faculty changedsignificantly.El presente estudio investiga quiénes fueron los profesores de lasasignaturas relacionadas a la Historia, en el curso de Geografía eHistoria de la Faculdade Católica de Filosofia de Sergipe, la‘antigua FAFI’, en el periodo de 1951 a 1962. Por medio derelatos orales, actas, libretas, entre otras fuentes, fue posibleaveriguar que las asignaturas de la Historia eran impartidas por uncuerpo docente constituido, predominantemente, por bachilleresen Derecho. Así, lo que había era un curso de formación deprofesores de Historia, con dominio del profesorado constituidopor bachillerados, que, en algunos casos, ya ejercían la docenciade Historia en otras instituciones educacionales aracajuanas. Noobstante, a medida que los alumnos del curso de la facultad deSergipe conseguían la licenciatura, el equipo de profesores semodificó significativamente.O presente estudo investiga quem foram os professores das disciplinas relacionadas à História, no curso de Geografia e História da Faculdade Católica de Filosofia de Sergipe, a ‘antiga FAFI’, no período de 1951 a 1962. Por meio de depoimentos orais, atas, cadernetas, entre outras fontes, foi possível averiguar que as disciplinas da História eram ministradas por um corpo docente constituído, predominantemente, por bacharéis em Direito. Assim, o que se tinha era um curso de formação de professores de História, com domínio do professorado constituído por bacharéis, os quais, em alguns casos, já exerciam a docência de História em outras instituições educacionais aracajuanas. Não obstante, à medida que os alunos do curso da faculdade sergipana conseguiam a licenciatura, o quadro de professores alterou-se significativamente. RBHE2014-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38881Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 2[35] (2014): Maio/Agosto; 135-156Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 135-156Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 135-1562238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38881/pdf_28Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGama Oliveira, João Paulo2022-02-22T22:18:27Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38881Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:27Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The domain of the bachelors in the academic teaching of history in Sergipe (1951-1962) El dominio de los bachilleres † en la enseñanza académica de historia en tierras sergipanas (1951-1962) O domínio dos bacharéis no ensino acadêmico de história em terras sergipanas (1951-1962) |
title |
The domain of the bachelors in the academic teaching of history in Sergipe (1951-1962) |
spellingShingle |
The domain of the bachelors in the academic teaching of history in Sergipe (1951-1962) Gama Oliveira, João Paulo History course college education teacher training history of disciplines. Curso de historia enseñanza superior formación de profesores historia de las asignaturas Curso de História Ensino Superior Formação de Professores Faculdade de Filosofia. Formação de Professores Ensino de História História do Ensino Superior. |
title_short |
The domain of the bachelors in the academic teaching of history in Sergipe (1951-1962) |
title_full |
The domain of the bachelors in the academic teaching of history in Sergipe (1951-1962) |
title_fullStr |
The domain of the bachelors in the academic teaching of history in Sergipe (1951-1962) |
title_full_unstemmed |
The domain of the bachelors in the academic teaching of history in Sergipe (1951-1962) |
title_sort |
The domain of the bachelors in the academic teaching of history in Sergipe (1951-1962) |
author |
Gama Oliveira, João Paulo |
author_facet |
Gama Oliveira, João Paulo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gama Oliveira, João Paulo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History course college education teacher training history of disciplines. Curso de historia enseñanza superior formación de profesores historia de las asignaturas Curso de História Ensino Superior Formação de Professores Faculdade de Filosofia. Formação de Professores Ensino de História História do Ensino Superior. |
topic |
History course college education teacher training history of disciplines. Curso de historia enseñanza superior formación de profesores historia de las asignaturas Curso de História Ensino Superior Formação de Professores Faculdade de Filosofia. Formação de Professores Ensino de História História do Ensino Superior. |
description |
The present study investigates who were the teachers ofdisciplines related to History, in the courses of Geography andHistory of Faculdade Católica of Sergipe, the ‘old FAFI’, from1951 to 1962. Through oral statements, records, books and othersources it was possible to infer that the disciplines of the Historycourse were taught predominantly by bachelors in Law. Thus,what we had was a training course for History teachers whoseprofessors were lawyers. They also had taught History in othereducational institutions of Aracaju as well. Nevertheless, as thecollege students graduated in Sergipe the status of faculty changedsignificantly. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38881 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38881 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38881/pdf_28 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 2[35] (2014): Maio/Agosto; 135-156 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 135-156 Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 135-156 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530818932736 |