Interpretation of educational statistics: the space of symbolical disputes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gil, Natália
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38620
Resumo: Starting from the analisys of some exemplary texts related to some concurrent means, from which the interpretation of Brazilian educational statistics were produced in the beginning of the 1940’s, we sought to explicitly express that the understanding of the quantitative information is not an objective consequence of the existence of accurate and correct data. It is rather the object of the symbolical dispute among the professionals involved in the production, analisys and divulgation of the referred information aiming to impose a legitimate interpretation of these data. 
id RBHE-1_029190c11ef34420a1353147fd8e25d9
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38620
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Interpretation of educational statistics: the space of symbolical disputesInterpretação das estatísticas de educação: um espaço de disputas simbólicasEducational StatisticsEducational SpeechSymbolical PowerDrop-OutRepetitionEstatísticas EducacionaisDiscurso sobre EducaçãoPoder SimbólicoEvasão EscolarRepetênciaStarting from the analisys of some exemplary texts related to some concurrent means, from which the interpretation of Brazilian educational statistics were produced in the beginning of the 1940’s, we sought to explicitly express that the understanding of the quantitative information is not an objective consequence of the existence of accurate and correct data. It is rather the object of the symbolical dispute among the professionals involved in the production, analisys and divulgation of the referred information aiming to impose a legitimate interpretation of these data. A partir da análise de textos exemplares de alguns dos modos concorrentes, pelos quais se realizava no início da década de 1940 a interpretação das estatísticas educacionais brasileiras, buscou-se explicitar que a compreensão das informações quantitativas não é conseqüência objetiva da existência de dados exatos e corretos, mas antes objeto da disputa simbólica entre os profissionais envolvidos na produção, análise e divulgação dessas informações com vistas à imposição de uma interpretação legítima. RBHE2012-02-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38620Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 1 [13] (2007): Janeiro/Abril; 121-151Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 1 [13] (2007): Janeiro/Abril; 121-151Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 1 [13] (2007): Janeiro/Abril; 121-1512238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38620/20151Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGil, Natália2022-02-22T22:20:20Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38620Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:20Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Interpretation of educational statistics: the space of symbolical disputes
Interpretação das estatísticas de educação: um espaço de disputas simbólicas
title Interpretation of educational statistics: the space of symbolical disputes
spellingShingle Interpretation of educational statistics: the space of symbolical disputes
Gil, Natália
Educational Statistics
Educational Speech
Symbolical Power
Drop-Out
Repetition
Estatísticas Educacionais
Discurso sobre Educação
Poder Simbólico
Evasão Escolar
Repetência
title_short Interpretation of educational statistics: the space of symbolical disputes
title_full Interpretation of educational statistics: the space of symbolical disputes
title_fullStr Interpretation of educational statistics: the space of symbolical disputes
title_full_unstemmed Interpretation of educational statistics: the space of symbolical disputes
title_sort Interpretation of educational statistics: the space of symbolical disputes
author Gil, Natália
author_facet Gil, Natália
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gil, Natália
dc.subject.por.fl_str_mv Educational Statistics
Educational Speech
Symbolical Power
Drop-Out
Repetition
Estatísticas Educacionais
Discurso sobre Educação
Poder Simbólico
Evasão Escolar
Repetência
topic Educational Statistics
Educational Speech
Symbolical Power
Drop-Out
Repetition
Estatísticas Educacionais
Discurso sobre Educação
Poder Simbólico
Evasão Escolar
Repetência
description Starting from the analisys of some exemplary texts related to some concurrent means, from which the interpretation of Brazilian educational statistics were produced in the beginning of the 1940’s, we sought to explicitly express that the understanding of the quantitative information is not an objective consequence of the existence of accurate and correct data. It is rather the object of the symbolical dispute among the professionals involved in the production, analisys and divulgation of the referred information aiming to impose a legitimate interpretation of these data. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38620
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38620
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38620/20151
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 1 [13] (2007): Janeiro/Abril; 121-151
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 1 [13] (2007): Janeiro/Abril; 121-151
Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 1 [13] (2007): Janeiro/Abril; 121-151
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529919254528