Interpretation of educational statistics: the space of symbolical disputes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38620 |
Resumo: | Starting from the analisys of some exemplary texts related to some concurrent means, from which the interpretation of Brazilian educational statistics were produced in the beginning of the 1940’s, we sought to explicitly express that the understanding of the quantitative information is not an objective consequence of the existence of accurate and correct data. It is rather the object of the symbolical dispute among the professionals involved in the production, analisys and divulgation of the referred information aiming to impose a legitimate interpretation of these data. |
id |
RBHE-1_029190c11ef34420a1353147fd8e25d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38620 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Interpretation of educational statistics: the space of symbolical disputesInterpretação das estatísticas de educação: um espaço de disputas simbólicasEducational StatisticsEducational SpeechSymbolical PowerDrop-OutRepetitionEstatísticas EducacionaisDiscurso sobre EducaçãoPoder SimbólicoEvasão EscolarRepetênciaStarting from the analisys of some exemplary texts related to some concurrent means, from which the interpretation of Brazilian educational statistics were produced in the beginning of the 1940’s, we sought to explicitly express that the understanding of the quantitative information is not an objective consequence of the existence of accurate and correct data. It is rather the object of the symbolical dispute among the professionals involved in the production, analisys and divulgation of the referred information aiming to impose a legitimate interpretation of these data. A partir da análise de textos exemplares de alguns dos modos concorrentes, pelos quais se realizava no início da década de 1940 a interpretação das estatísticas educacionais brasileiras, buscou-se explicitar que a compreensão das informações quantitativas não é conseqüência objetiva da existência de dados exatos e corretos, mas antes objeto da disputa simbólica entre os profissionais envolvidos na produção, análise e divulgação dessas informações com vistas à imposição de uma interpretação legítima. RBHE2012-02-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38620Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 1 [13] (2007): Janeiro/Abril; 121-151Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 1 [13] (2007): Janeiro/Abril; 121-151Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 1 [13] (2007): Janeiro/Abril; 121-1512238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38620/20151Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGil, Natália2022-02-22T22:20:20Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38620Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:20Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interpretation of educational statistics: the space of symbolical disputes Interpretação das estatísticas de educação: um espaço de disputas simbólicas |
title |
Interpretation of educational statistics: the space of symbolical disputes |
spellingShingle |
Interpretation of educational statistics: the space of symbolical disputes Gil, Natália Educational Statistics Educational Speech Symbolical Power Drop-Out Repetition Estatísticas Educacionais Discurso sobre Educação Poder Simbólico Evasão Escolar Repetência |
title_short |
Interpretation of educational statistics: the space of symbolical disputes |
title_full |
Interpretation of educational statistics: the space of symbolical disputes |
title_fullStr |
Interpretation of educational statistics: the space of symbolical disputes |
title_full_unstemmed |
Interpretation of educational statistics: the space of symbolical disputes |
title_sort |
Interpretation of educational statistics: the space of symbolical disputes |
author |
Gil, Natália |
author_facet |
Gil, Natália |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gil, Natália |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational Statistics Educational Speech Symbolical Power Drop-Out Repetition Estatísticas Educacionais Discurso sobre Educação Poder Simbólico Evasão Escolar Repetência |
topic |
Educational Statistics Educational Speech Symbolical Power Drop-Out Repetition Estatísticas Educacionais Discurso sobre Educação Poder Simbólico Evasão Escolar Repetência |
description |
Starting from the analisys of some exemplary texts related to some concurrent means, from which the interpretation of Brazilian educational statistics were produced in the beginning of the 1940’s, we sought to explicitly express that the understanding of the quantitative information is not an objective consequence of the existence of accurate and correct data. It is rather the object of the symbolical dispute among the professionals involved in the production, analisys and divulgation of the referred information aiming to impose a legitimate interpretation of these data. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38620 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38620 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38620/20151 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 1 [13] (2007): Janeiro/Abril; 121-151 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 1 [13] (2007): Janeiro/Abril; 121-151 Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 1 [13] (2007): Janeiro/Abril; 121-151 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529919254528 |