Mestre: profissão professor(a) - processo de profissionalização docente na província mineira no período imperial
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38741 |
Resumo: | The work analyses the process of formation, selection and hiring public teachers, in the province of Minas (1830-1880), trying to comprehend the institutionalization of the schooling education through the nineteenth century. The primary sources analysed were the documents of candidates selection to teaching such as exams, baptism, wedding, suitable precedent certificates and authority letters. The teaching profissionalization meant the progressive conformation of a group of knowledge related to the teaching work, transmitted inside the teachers preparatory schools (escolas normais) formed in these period when a bureaucratic system of teacher’s professional and private life control was established, which was seen as an agent of the State. These system was able to spread, through the model to be followed, the civilized behavior patterns, related to the present public order. |
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Mestre: profissão professor(a) - processo de profissionalização docente na província mineira no período imperialTeaching FormationPrimary SourcesTeachers Preparatory SchoolsFormação DocenteFontes PrimáriasEscola NormalThe work analyses the process of formation, selection and hiring public teachers, in the province of Minas (1830-1880), trying to comprehend the institutionalization of the schooling education through the nineteenth century. The primary sources analysed were the documents of candidates selection to teaching such as exams, baptism, wedding, suitable precedent certificates and authority letters. The teaching profissionalization meant the progressive conformation of a group of knowledge related to the teaching work, transmitted inside the teachers preparatory schools (escolas normais) formed in these period when a bureaucratic system of teacher’s professional and private life control was established, which was seen as an agent of the State. These system was able to spread, through the model to be followed, the civilized behavior patterns, related to the present public order. O trabalho analisa o processo de formação, seleção e contratação de professores públicos, na província mineira (1830-1880), buscando compreender a institucionalização da educação escolar ao longo do século XIX. As fontes primárias investigadas foram os documentos de seleção dos candidatos à docência (provas, atestados de batismo, casamento e bons antecedentes, cartas de autoridades). Verifica-se que a profissionalização do magistério significou a conformação progressiva de um corpus de conhecimentos relacionados ao ofício docente, transmitidos no interior das Escolas Normais criadas neste período. Aliado ao estabelecimento de um aparato burocrático de controle da vida profissional e privada do professorado, compreendido como agente do Estado, capaz de difundir, através de sua ação modelar, padrões de conduta “civilizada”, consonantes com a ordem pública vigente. RBHE2012-02-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38741Revista Brasileira de História da Educação; Vol 1 No 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 27-45Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 1 Núm. 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 27-45Revista Brasileira de História da Educação; v. 1 n. 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 27-452238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38741/20271Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGouveia, Maria Cristina2022-02-22T22:19:18Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38741Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:18Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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