Study mission in Uruguay: changes in the teaching system of Rio Grande do Sul (1913-1927)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braga Michel, Caroline
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43445
Resumo: This article discusses the study mission in Uruguay, in the years 1913 and 1914, which was organized by authorities of the State of Rio Grande do Sul with the purpose of qualifying and reorganizing the public education system of the State. The research that resulted in this article comprised a large documentary corpus constituted by sources from Uruguay and State of Rio Grande do Sul (RS) from 1913 to 1927. The analysis revealed the study mission has inspired and legitimized changes, especially with regard to didactic-pedagogical aspects and the school material culture of Primary Education, as well as in the organization of teacher training and in putting into circulation a new conception for the teaching of reading and writing by the use of the textbook Queres Ler?.
id RBHE-1_0974f3bbe9373e8af88787650ce6205b
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/43445
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Study mission in Uruguay: changes in the teaching system of Rio Grande do Sul (1913-1927)Misión de estudios al Uruguay: cambios en el sistema de enseñanza de Rio Grande do Sul (1930-1927)Missão de estudos ao Uruguai: mudanças no sistema de ensino do Rio Grande do Sul (1913-1927)educational missionteacher trainingQueres Ler?misión educativaformación de profesoresQueres Ler?missão educacionalformação de professoresQueres Ler?História da EducaçãoThis article discusses the study mission in Uruguay, in the years 1913 and 1914, which was organized by authorities of the State of Rio Grande do Sul with the purpose of qualifying and reorganizing the public education system of the State. The research that resulted in this article comprised a large documentary corpus constituted by sources from Uruguay and State of Rio Grande do Sul (RS) from 1913 to 1927. The analysis revealed the study mission has inspired and legitimized changes, especially with regard to didactic-pedagogical aspects and the school material culture of Primary Education, as well as in the organization of teacher training and in putting into circulation a new conception for the teaching of reading and writing by the use of the textbook Queres Ler?.Este artículo aborda la misión de estudios enviada a Uruguay, en los años de 1913 y 1914, que fue organizada por las autoridades de Rio Grande do Sul-Brasil con el objetivo de cualificar y reorganizar el sistema de enseñanza pública de estado. La investigación que resultó en este artículo comprendió un corpus documental amplio, constituido por fuentes de Uruguay y de Rio Grande do Sul, en el periodo de 1913 a 1927. El análisis posibilitó evidenciar que la misión de estudios inspiró y legitimó cambios, especialmente en lo que respecta a los aspectos didácticos-pedagógicos y de la cultura material escolar de enseñanza primaria, en la formación de profesores, así como colocó en circulación una nueva concepción para la enseñanza de la lectura y de la escritura, principalmente por cuenta de la adaptación de la obra didáctica Queres Ler?Este artigo aborda a missão de estudos enviada ao Uruguai, nos anos de 1913 e 1914, que foi organizada pelas autoridades do Rio Grande do Sul com o intuito de qualificar e de reorganizar o sistema de ensino público do Estado. A pesquisa que resultou neste artigo compreendeu um corpus documental amplo, constituído por fontes do Uruguai e do Rio Grande do Sul do período de 1913 a 1927. A análise permitiu evidenciar que a missão de estudos inspirou e legitimou mudanças, especialmente no que diz respeito a aspectos didático-pedagógicos e da cultura material escolar do ensino primário, na formação de professores, bem como colocou em circulação uma nova concepção para o ensino da leitura e da escrita, principalmente em razão da adaptação da obra didática Queres Ler?RBHE2018-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfimage/jpegimage/jpeghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43445Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e043Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e043Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0432238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43445/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43445/751375147392https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43445/751375147393Copyright (c) 2018 Caroline Braga Michelhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBraga Michel, Caroline2022-02-22T21:38:25Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/43445Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:38:25Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Study mission in Uruguay: changes in the teaching system of Rio Grande do Sul (1913-1927)
Misión de estudios al Uruguay: cambios en el sistema de enseñanza de Rio Grande do Sul (1930-1927)
Missão de estudos ao Uruguai: mudanças no sistema de ensino do Rio Grande do Sul (1913-1927)
title Study mission in Uruguay: changes in the teaching system of Rio Grande do Sul (1913-1927)
spellingShingle Study mission in Uruguay: changes in the teaching system of Rio Grande do Sul (1913-1927)
Braga Michel, Caroline
educational mission
teacher training
Queres Ler?
misión educativa
formación de profesores
Queres Ler?
missão educacional
formação de professores
Queres Ler?
História da Educação
title_short Study mission in Uruguay: changes in the teaching system of Rio Grande do Sul (1913-1927)
title_full Study mission in Uruguay: changes in the teaching system of Rio Grande do Sul (1913-1927)
title_fullStr Study mission in Uruguay: changes in the teaching system of Rio Grande do Sul (1913-1927)
title_full_unstemmed Study mission in Uruguay: changes in the teaching system of Rio Grande do Sul (1913-1927)
title_sort Study mission in Uruguay: changes in the teaching system of Rio Grande do Sul (1913-1927)
author Braga Michel, Caroline
author_facet Braga Michel, Caroline
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Braga Michel, Caroline
dc.subject.por.fl_str_mv educational mission
teacher training
Queres Ler?
misión educativa
formación de profesores
Queres Ler?
missão educacional
formação de professores
Queres Ler?
História da Educação
topic educational mission
teacher training
Queres Ler?
misión educativa
formación de profesores
Queres Ler?
missão educacional
formação de professores
Queres Ler?
História da Educação
description This article discusses the study mission in Uruguay, in the years 1913 and 1914, which was organized by authorities of the State of Rio Grande do Sul with the purpose of qualifying and reorganizing the public education system of the State. The research that resulted in this article comprised a large documentary corpus constituted by sources from Uruguay and State of Rio Grande do Sul (RS) from 1913 to 1927. The analysis revealed the study mission has inspired and legitimized changes, especially with regard to didactic-pedagogical aspects and the school material culture of Primary Education, as well as in the organization of teacher training and in putting into circulation a new conception for the teaching of reading and writing by the use of the textbook Queres Ler?.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43445
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43445
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43445/pdf
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43445/751375147392
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43445/751375147393
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Caroline Braga Michel
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Caroline Braga Michel
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
image/jpeg
image/jpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e043
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e043
Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e043
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531811934208