Study mission in Uruguay: changes in the teaching system of Rio Grande do Sul (1913-1927)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43445 |
Resumo: | This article discusses the study mission in Uruguay, in the years 1913 and 1914, which was organized by authorities of the State of Rio Grande do Sul with the purpose of qualifying and reorganizing the public education system of the State. The research that resulted in this article comprised a large documentary corpus constituted by sources from Uruguay and State of Rio Grande do Sul (RS) from 1913 to 1927. The analysis revealed the study mission has inspired and legitimized changes, especially with regard to didactic-pedagogical aspects and the school material culture of Primary Education, as well as in the organization of teacher training and in putting into circulation a new conception for the teaching of reading and writing by the use of the textbook Queres Ler?. |
id |
RBHE-1_0974f3bbe9373e8af88787650ce6205b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/43445 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Study mission in Uruguay: changes in the teaching system of Rio Grande do Sul (1913-1927)Misión de estudios al Uruguay: cambios en el sistema de enseñanza de Rio Grande do Sul (1930-1927)Missão de estudos ao Uruguai: mudanças no sistema de ensino do Rio Grande do Sul (1913-1927)educational missionteacher trainingQueres Ler?misión educativaformación de profesoresQueres Ler?missão educacionalformação de professoresQueres Ler?História da EducaçãoThis article discusses the study mission in Uruguay, in the years 1913 and 1914, which was organized by authorities of the State of Rio Grande do Sul with the purpose of qualifying and reorganizing the public education system of the State. The research that resulted in this article comprised a large documentary corpus constituted by sources from Uruguay and State of Rio Grande do Sul (RS) from 1913 to 1927. The analysis revealed the study mission has inspired and legitimized changes, especially with regard to didactic-pedagogical aspects and the school material culture of Primary Education, as well as in the organization of teacher training and in putting into circulation a new conception for the teaching of reading and writing by the use of the textbook Queres Ler?.Este artículo aborda la misión de estudios enviada a Uruguay, en los años de 1913 y 1914, que fue organizada por las autoridades de Rio Grande do Sul-Brasil con el objetivo de cualificar y reorganizar el sistema de enseñanza pública de estado. La investigación que resultó en este artículo comprendió un corpus documental amplio, constituido por fuentes de Uruguay y de Rio Grande do Sul, en el periodo de 1913 a 1927. El análisis posibilitó evidenciar que la misión de estudios inspiró y legitimó cambios, especialmente en lo que respecta a los aspectos didácticos-pedagógicos y de la cultura material escolar de enseñanza primaria, en la formación de profesores, así como colocó en circulación una nueva concepción para la enseñanza de la lectura y de la escritura, principalmente por cuenta de la adaptación de la obra didáctica Queres Ler?Este artigo aborda a missão de estudos enviada ao Uruguai, nos anos de 1913 e 1914, que foi organizada pelas autoridades do Rio Grande do Sul com o intuito de qualificar e de reorganizar o sistema de ensino público do Estado. A pesquisa que resultou neste artigo compreendeu um corpus documental amplo, constituído por fontes do Uruguai e do Rio Grande do Sul do período de 1913 a 1927. A análise permitiu evidenciar que a missão de estudos inspirou e legitimou mudanças, especialmente no que diz respeito a aspectos didático-pedagógicos e da cultura material escolar do ensino primário, na formação de professores, bem como colocou em circulação uma nova concepção para o ensino da leitura e da escrita, principalmente em razão da adaptação da obra didática Queres Ler?RBHE2018-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfimage/jpegimage/jpeghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43445Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e043Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e043Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0432238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43445/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43445/751375147392https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43445/751375147393Copyright (c) 2018 Caroline Braga Michelhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBraga Michel, Caroline2022-02-22T21:38:25Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/43445Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:38:25Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Study mission in Uruguay: changes in the teaching system of Rio Grande do Sul (1913-1927) Misión de estudios al Uruguay: cambios en el sistema de enseñanza de Rio Grande do Sul (1930-1927) Missão de estudos ao Uruguai: mudanças no sistema de ensino do Rio Grande do Sul (1913-1927) |
title |
Study mission in Uruguay: changes in the teaching system of Rio Grande do Sul (1913-1927) |
spellingShingle |
Study mission in Uruguay: changes in the teaching system of Rio Grande do Sul (1913-1927) Braga Michel, Caroline educational mission teacher training Queres Ler? misión educativa formación de profesores Queres Ler? missão educacional formação de professores Queres Ler? História da Educação |
title_short |
Study mission in Uruguay: changes in the teaching system of Rio Grande do Sul (1913-1927) |
title_full |
Study mission in Uruguay: changes in the teaching system of Rio Grande do Sul (1913-1927) |
title_fullStr |
Study mission in Uruguay: changes in the teaching system of Rio Grande do Sul (1913-1927) |
title_full_unstemmed |
Study mission in Uruguay: changes in the teaching system of Rio Grande do Sul (1913-1927) |
title_sort |
Study mission in Uruguay: changes in the teaching system of Rio Grande do Sul (1913-1927) |
author |
Braga Michel, Caroline |
author_facet |
Braga Michel, Caroline |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Braga Michel, Caroline |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educational mission teacher training Queres Ler? misión educativa formación de profesores Queres Ler? missão educacional formação de professores Queres Ler? História da Educação |
topic |
educational mission teacher training Queres Ler? misión educativa formación de profesores Queres Ler? missão educacional formação de professores Queres Ler? História da Educação |
description |
This article discusses the study mission in Uruguay, in the years 1913 and 1914, which was organized by authorities of the State of Rio Grande do Sul with the purpose of qualifying and reorganizing the public education system of the State. The research that resulted in this article comprised a large documentary corpus constituted by sources from Uruguay and State of Rio Grande do Sul (RS) from 1913 to 1927. The analysis revealed the study mission has inspired and legitimized changes, especially with regard to didactic-pedagogical aspects and the school material culture of Primary Education, as well as in the organization of teacher training and in putting into circulation a new conception for the teaching of reading and writing by the use of the textbook Queres Ler?. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43445 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43445 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43445/pdf https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43445/751375147392 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43445/751375147393 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Caroline Braga Michel https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Caroline Braga Michel https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf image/jpeg image/jpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e043 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e043 Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e043 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531811934208 |