The teaching of reading and writing by Antônio d’Ávila: Práticas escolares (1940)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38553 |
Resumo: | In order to contribute to the comprehension of the history of the education of elementary school teachers in Brazil, especially of literacy teachers, they are presented in this paper the results of the research developed through the textual configuration analysis of the 1940’s manual Práticas escolares (School practices), published by Saraiva Editors and written by Antônio d’Ávila, an educator from São Paulo State, Brazil. In the analysis of this manual, where chapters referring to teaching of reading and writing are also included, there is a synthesis of knowledges and practices mostly derived from the New School Ideals and that were considered necessary for future teachers to be able to exercise, with efficiency and success, their activities in the elementary school, especially those referring to the teaching of reading and writing. |
id |
RBHE-1_0b3f01c8c5e7635c7edeb9dcbcf0fdf3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38553 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The teaching of reading and writing by Antônio d’Ávila: Práticas escolares (1940)O ensino da leitura e escrita segundo Antônio d'Ávila: Práticas escolares (1940)Teacher’s EducationTeaching of Reading and WritingTeaching’s ManualsPráticas EscolaresAntônio d’ÁvilaFormação de ProfessoresEnsino da Leitura e EscritaManuais de EnsinoPráticas EscolaresAntônio d’ÁvilaIn order to contribute to the comprehension of the history of the education of elementary school teachers in Brazil, especially of literacy teachers, they are presented in this paper the results of the research developed through the textual configuration analysis of the 1940’s manual Práticas escolares (School practices), published by Saraiva Editors and written by Antônio d’Ávila, an educator from São Paulo State, Brazil. In the analysis of this manual, where chapters referring to teaching of reading and writing are also included, there is a synthesis of knowledges and practices mostly derived from the New School Ideals and that were considered necessary for future teachers to be able to exercise, with efficiency and success, their activities in the elementary school, especially those referring to the teaching of reading and writing. Com o objetivo de contribuir para a compreensão da história da formação de professores primários no Brasil, em especial de alfabetizadores, apresentam-se, neste artigo, resultados de pesquisa desenvolvida por meio de análise da configuração textual do manual Práticas escolares (1940), publicado pela editora Saraiva e escrito pelo educador paulista Antônio d’Ávila. Na análise desse manual, com ênfase nos capítulos referentes ao ensino da leitura e da escrita, encontra-se uma síntese dos saberes e das práticas derivadas, predominantemente, do ideário escolanovista e que eram consideradas necessárias para que os futuros professores pudessem exercer, com eficiência e êxito, suas atividades no magistério primário, especialmente as referentes ao ensino da leitura e escrita. RBHE2012-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38553Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 165-191Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 165-191Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 165-1912238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38553/20084Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTrevisan, Thabatha Aline2022-02-22T22:20:56Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38553Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:56Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The teaching of reading and writing by Antônio d’Ávila: Práticas escolares (1940) O ensino da leitura e escrita segundo Antônio d'Ávila: Práticas escolares (1940) |
title |
The teaching of reading and writing by Antônio d’Ávila: Práticas escolares (1940) |
spellingShingle |
The teaching of reading and writing by Antônio d’Ávila: Práticas escolares (1940) Trevisan, Thabatha Aline Teacher’s Education Teaching of Reading and Writing Teaching’s Manuals Práticas Escolares Antônio d’Ávila Formação de Professores Ensino da Leitura e Escrita Manuais de Ensino Práticas Escolares Antônio d’Ávila |
title_short |
The teaching of reading and writing by Antônio d’Ávila: Práticas escolares (1940) |
title_full |
The teaching of reading and writing by Antônio d’Ávila: Práticas escolares (1940) |
title_fullStr |
The teaching of reading and writing by Antônio d’Ávila: Práticas escolares (1940) |
title_full_unstemmed |
The teaching of reading and writing by Antônio d’Ávila: Práticas escolares (1940) |
title_sort |
The teaching of reading and writing by Antônio d’Ávila: Práticas escolares (1940) |
author |
Trevisan, Thabatha Aline |
author_facet |
Trevisan, Thabatha Aline |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trevisan, Thabatha Aline |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher’s Education Teaching of Reading and Writing Teaching’s Manuals Práticas Escolares Antônio d’Ávila Formação de Professores Ensino da Leitura e Escrita Manuais de Ensino Práticas Escolares Antônio d’Ávila |
topic |
Teacher’s Education Teaching of Reading and Writing Teaching’s Manuals Práticas Escolares Antônio d’Ávila Formação de Professores Ensino da Leitura e Escrita Manuais de Ensino Práticas Escolares Antônio d’Ávila |
description |
In order to contribute to the comprehension of the history of the education of elementary school teachers in Brazil, especially of literacy teachers, they are presented in this paper the results of the research developed through the textual configuration analysis of the 1940’s manual Práticas escolares (School practices), published by Saraiva Editors and written by Antônio d’Ávila, an educator from São Paulo State, Brazil. In the analysis of this manual, where chapters referring to teaching of reading and writing are also included, there is a synthesis of knowledges and practices mostly derived from the New School Ideals and that were considered necessary for future teachers to be able to exercise, with efficiency and success, their activities in the elementary school, especially those referring to the teaching of reading and writing. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38553 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38553 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38553/20084 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 165-191 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 165-191 Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 165-191 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529524989952 |