“Noble gesture, lovable and worthy attitudes”: body education in the teachers training (the Model Normal School of the Capital, Belo Horizonte, 1906-1930)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38781 |
Resumo: | This article aims to focus on bodies, senses and sensibilities education and on the establishment of a physical education on teachers training at the Escola Normal Modelo da Capital (Model Normal School of the Capital), institution founded in 1906 in Belo Horizonte, Minas Gerais State. The analyzed sources give us evidences as much about the constitution processes of the disciplines related to body and sensibilities education (gymnastics, senses and sensibilities, manual working, singing etc.) and as about how the times, spaces and practices were institutionalized to this end, revealing the subjects involved in that constitution. |
id |
RBHE-1_1060dc822551e93449dadf5735583d2b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38781 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“Noble gesture, lovable and worthy attitudes”: body education in the teachers training (the Model Normal School of the Capital, Belo Horizonte, 1906-1930)“Gesticulação nobre, sympathica e attitude digna”: educação do corpo na formação de professoras (Escola Normal Modelo da Capital, Belo Horizonte, 1906-1930)Body EducationSensibilityTeacher’s FormationEducação do CorpoSensibilidadeFormação de ProfessoresThis article aims to focus on bodies, senses and sensibilities education and on the establishment of a physical education on teachers training at the Escola Normal Modelo da Capital (Model Normal School of the Capital), institution founded in 1906 in Belo Horizonte, Minas Gerais State. The analyzed sources give us evidences as much about the constitution processes of the disciplines related to body and sensibilities education (gymnastics, senses and sensibilities, manual working, singing etc.) and as about how the times, spaces and practices were institutionalized to this end, revealing the subjects involved in that constitution. Este trabalho enfoca a educação do corpo, dos sentidos e das sensibilidades e a constituição de uma educação physica na formação de professoras na Escola Normal Modelo da Capital, instituição criada em 1906, em Belo Horizonte. As fontes consultadas dão-nos indícios tanto do processo de constituição de disciplinas voltadas à educação do corpo e das sensibilidades (gymnastica, educação das sensibilidades e dos sentidos, trabalhos manuaes, canto etc.) como da maneira que vão se institucionalizando tempos, espaços e práticas com esse fim, revelando também sujeitos envolvidos com esta constituição. RBHE2012-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38781Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 221-242Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 221-242Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 221-2422238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38781/20311Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoreno, AndreaSegantini, Verona CamposFernandes, Gyna de ÁvilaJesus, Luciano Jorge de2022-02-22T22:18:58Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38781Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:58Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Noble gesture, lovable and worthy attitudes”: body education in the teachers training (the Model Normal School of the Capital, Belo Horizonte, 1906-1930) “Gesticulação nobre, sympathica e attitude digna”: educação do corpo na formação de professoras (Escola Normal Modelo da Capital, Belo Horizonte, 1906-1930) |
title |
“Noble gesture, lovable and worthy attitudes”: body education in the teachers training (the Model Normal School of the Capital, Belo Horizonte, 1906-1930) |
spellingShingle |
“Noble gesture, lovable and worthy attitudes”: body education in the teachers training (the Model Normal School of the Capital, Belo Horizonte, 1906-1930) Moreno, Andrea Body Education Sensibility Teacher’s Formation Educação do Corpo Sensibilidade Formação de Professores |
title_short |
“Noble gesture, lovable and worthy attitudes”: body education in the teachers training (the Model Normal School of the Capital, Belo Horizonte, 1906-1930) |
title_full |
“Noble gesture, lovable and worthy attitudes”: body education in the teachers training (the Model Normal School of the Capital, Belo Horizonte, 1906-1930) |
title_fullStr |
“Noble gesture, lovable and worthy attitudes”: body education in the teachers training (the Model Normal School of the Capital, Belo Horizonte, 1906-1930) |
title_full_unstemmed |
“Noble gesture, lovable and worthy attitudes”: body education in the teachers training (the Model Normal School of the Capital, Belo Horizonte, 1906-1930) |
title_sort |
“Noble gesture, lovable and worthy attitudes”: body education in the teachers training (the Model Normal School of the Capital, Belo Horizonte, 1906-1930) |
author |
Moreno, Andrea |
author_facet |
Moreno, Andrea Segantini, Verona Campos Fernandes, Gyna de Ávila Jesus, Luciano Jorge de |
author_role |
author |
author2 |
Segantini, Verona Campos Fernandes, Gyna de Ávila Jesus, Luciano Jorge de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreno, Andrea Segantini, Verona Campos Fernandes, Gyna de Ávila Jesus, Luciano Jorge de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Body Education Sensibility Teacher’s Formation Educação do Corpo Sensibilidade Formação de Professores |
topic |
Body Education Sensibility Teacher’s Formation Educação do Corpo Sensibilidade Formação de Professores |
description |
This article aims to focus on bodies, senses and sensibilities education and on the establishment of a physical education on teachers training at the Escola Normal Modelo da Capital (Model Normal School of the Capital), institution founded in 1906 in Belo Horizonte, Minas Gerais State. The analyzed sources give us evidences as much about the constitution processes of the disciplines related to body and sensibilities education (gymnastics, senses and sensibilities, manual working, singing etc.) and as about how the times, spaces and practices were institutionalized to this end, revealing the subjects involved in that constitution. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-05-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38781 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38781 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38781/20311 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 221-242 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 221-242 Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 221-242 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530425716736 |