“Noble gesture, lovable and worthy attitudes”: body education in the teachers training (the Model Normal School of the Capital, Belo Horizonte, 1906-1930)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreno, Andrea
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Segantini, Verona Campos, Fernandes, Gyna de Ávila, Jesus, Luciano Jorge de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38781
Resumo: This article aims to focus on bodies, senses and sensibilities education and on the establishment of a physical education on teachers training at the Escola Normal Modelo da Capital (Model Normal School of the Capital), institution founded in 1906 in Belo Horizonte, Minas Gerais State. The analyzed sources give us evidences as much about the constitution processes of the disciplines related to body and sensibilities education (gymnastics, senses and sensibilities, manual working, singing etc.) and as about how the times, spaces and practices were institutionalized to this end, revealing the subjects involved in that constitution. 
id RBHE-1_1060dc822551e93449dadf5735583d2b
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38781
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling “Noble gesture, lovable and worthy attitudes”: body education in the teachers training (the Model Normal School of the Capital, Belo Horizonte, 1906-1930)“Gesticulação nobre, sympathica e attitude digna”: educação do corpo na formação de professoras (Escola Normal Modelo da Capital, Belo Horizonte, 1906-1930)Body EducationSensibilityTeacher’s FormationEducação do CorpoSensibilidadeFormação de ProfessoresThis article aims to focus on bodies, senses and sensibilities education and on the establishment of a physical education on teachers training at the Escola Normal Modelo da Capital (Model Normal School of the Capital), institution founded in 1906 in Belo Horizonte, Minas Gerais State. The analyzed sources give us evidences as much about the constitution processes of the disciplines related to body and sensibilities education (gymnastics, senses and sensibilities, manual working, singing etc.) and as about how the times, spaces and practices were institutionalized to this end, revealing the subjects involved in that constitution. Este trabalho enfoca a educação do corpo, dos sentidos e das sensibilidades e a constituição de uma educação physica na formação de professoras na Escola Normal Modelo da Capital, instituição criada em 1906, em Belo Horizonte. As fontes consultadas dão-nos indícios tanto do processo de constituição de disciplinas voltadas à educação do corpo e das sensibilidades (gymnastica, educação das sensibilidades e dos sentidos, trabalhos manuaes, canto etc.) como da maneira que vão se institucionalizando tempos, espaços e práticas com esse fim, revelando também sujeitos envolvidos com esta constituição.  RBHE2012-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38781Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 221-242Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 221-242Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 221-2422238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38781/20311Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoreno, AndreaSegantini, Verona CamposFernandes, Gyna de ÁvilaJesus, Luciano Jorge de2022-02-22T22:18:58Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38781Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:58Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv “Noble gesture, lovable and worthy attitudes”: body education in the teachers training (the Model Normal School of the Capital, Belo Horizonte, 1906-1930)
“Gesticulação nobre, sympathica e attitude digna”: educação do corpo na formação de professoras (Escola Normal Modelo da Capital, Belo Horizonte, 1906-1930)
title “Noble gesture, lovable and worthy attitudes”: body education in the teachers training (the Model Normal School of the Capital, Belo Horizonte, 1906-1930)
spellingShingle “Noble gesture, lovable and worthy attitudes”: body education in the teachers training (the Model Normal School of the Capital, Belo Horizonte, 1906-1930)
Moreno, Andrea
Body Education
Sensibility
Teacher’s Formation
Educação do Corpo
Sensibilidade
Formação de Professores
title_short “Noble gesture, lovable and worthy attitudes”: body education in the teachers training (the Model Normal School of the Capital, Belo Horizonte, 1906-1930)
title_full “Noble gesture, lovable and worthy attitudes”: body education in the teachers training (the Model Normal School of the Capital, Belo Horizonte, 1906-1930)
title_fullStr “Noble gesture, lovable and worthy attitudes”: body education in the teachers training (the Model Normal School of the Capital, Belo Horizonte, 1906-1930)
title_full_unstemmed “Noble gesture, lovable and worthy attitudes”: body education in the teachers training (the Model Normal School of the Capital, Belo Horizonte, 1906-1930)
title_sort “Noble gesture, lovable and worthy attitudes”: body education in the teachers training (the Model Normal School of the Capital, Belo Horizonte, 1906-1930)
author Moreno, Andrea
author_facet Moreno, Andrea
Segantini, Verona Campos
Fernandes, Gyna de Ávila
Jesus, Luciano Jorge de
author_role author
author2 Segantini, Verona Campos
Fernandes, Gyna de Ávila
Jesus, Luciano Jorge de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreno, Andrea
Segantini, Verona Campos
Fernandes, Gyna de Ávila
Jesus, Luciano Jorge de
dc.subject.por.fl_str_mv Body Education
Sensibility
Teacher’s Formation
Educação do Corpo
Sensibilidade
Formação de Professores
topic Body Education
Sensibility
Teacher’s Formation
Educação do Corpo
Sensibilidade
Formação de Professores
description This article aims to focus on bodies, senses and sensibilities education and on the establishment of a physical education on teachers training at the Escola Normal Modelo da Capital (Model Normal School of the Capital), institution founded in 1906 in Belo Horizonte, Minas Gerais State. The analyzed sources give us evidences as much about the constitution processes of the disciplines related to body and sensibilities education (gymnastics, senses and sensibilities, manual working, singing etc.) and as about how the times, spaces and practices were institutionalized to this end, revealing the subjects involved in that constitution. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-05-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38781
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38781
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38781/20311
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 221-242
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 221-242
Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 221-242
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530425716736