Education of children by family in the 19th century: from historiography to a research problem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tuchinski dos Anjos, Juarez José
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38910
Resumo: The present article is part of a doctoral dissertation in progress. Its object of study is the education of children by family in the nineteenth century in a particular region, the Province of Paraná. It aims to conduct a historiographical discussion on the treatment given to such historical phenomenon, nationally and internationally, pointing out a research problem developed from this discussion. Initially, it describes the path taken in the historiographical survey process. Then the local historiographical production analysis is conducted. Finally, we proceed with the dialogue with historiography, presenting, as a conclusion, a research problem, the hypotheses and the thesis developed from such historiographical discussion.
id RBHE-1_117115268f9dbc3ef6cc37dfd14c7c0c
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38910
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Education of children by family in the 19th century: from historiography to a research problemLa educación del niño por la familia en el siglo XIX de la historiografía hasta un problema de investigaciónA educação da criança pela família no século XIX: da historiografia a um problema de pesquisaChild. Family. Education. Historiography. 19th CenturyNiño. Familia. Educación. Historiografía. Siglo XIXCriançaFamíliaEducaçãoHistoriografiaSéculo XIXHistória da EducaçãoThe present article is part of a doctoral dissertation in progress. Its object of study is the education of children by family in the nineteenth century in a particular region, the Province of Paraná. It aims to conduct a historiographical discussion on the treatment given to such historical phenomenon, nationally and internationally, pointing out a research problem developed from this discussion. Initially, it describes the path taken in the historiographical survey process. Then the local historiographical production analysis is conducted. Finally, we proceed with the dialogue with historiography, presenting, as a conclusion, a research problem, the hypotheses and the thesis developed from such historiographical discussion.El artículo es parte de una tesis doctoral en curso, que tiene como objeto de estudio la educación del niño por la familia en el siglo XIX, en una región específica, la Provincia de Paraná. El objetivo aquí es llevar a cabo un debate historiográfico del tratamiento dado a este fenómeno histórico, a nivel nacional e internacional, señalando un problema de investigación construido a partir de ella. Inicialmente se describe el camino recorrido en el proceso de investigación historiográfica. A continuación, se efectúa el análisis de la producción historiográfica encontrada. Al final, se avanza en el diálogo con la historiografía, presentando, a manera de conclusión, un problema de investigación, las hipótesis y la tesis construidos a partir de esta discusión historiográfica.O artigo é parte de uma tese de doutorado em andamento, que tem por objeto de estudo a educação da criança pela família no século XIX, numa região específica, a Província do Paraná. O objetivo aqui é realizar uma discussão historiográfica do tratamento dado a tal fenômeno histórico, em âmbito nacional e internacional, apontando um problema de pesquisa, a partir dela construído. Inicialmente é descrito o caminho percorrido no processo de levantamento historiográfico. Em seguida, efetua-se a análise da produção historiográfica localizada. Ao final, avança-se no diálogo com a historiografia, apresentando-se, a modo de conclusão, um problema de pesquisa, as hipóteses e a tese construídas a partir desta discussão historiográfica.RBHE2015-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLevantamento Historiográficoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38910Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 51-81Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 51-81Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 51-812238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38910/pdf_43Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTuchinski dos Anjos, Juarez José2022-02-22T22:18:14Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38910Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:14Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Education of children by family in the 19th century: from historiography to a research problem
La educación del niño por la familia en el siglo XIX de la historiografía hasta un problema de investigación
A educação da criança pela família no século XIX: da historiografia a um problema de pesquisa
title Education of children by family in the 19th century: from historiography to a research problem
spellingShingle Education of children by family in the 19th century: from historiography to a research problem
Tuchinski dos Anjos, Juarez José
Child. Family. Education. Historiography. 19th Century
Niño. Familia. Educación. Historiografía. Siglo XIX
Criança
Família
Educação
Historiografia
Século XIX
História da Educação
title_short Education of children by family in the 19th century: from historiography to a research problem
title_full Education of children by family in the 19th century: from historiography to a research problem
title_fullStr Education of children by family in the 19th century: from historiography to a research problem
title_full_unstemmed Education of children by family in the 19th century: from historiography to a research problem
title_sort Education of children by family in the 19th century: from historiography to a research problem
author Tuchinski dos Anjos, Juarez José
author_facet Tuchinski dos Anjos, Juarez José
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tuchinski dos Anjos, Juarez José
dc.subject.por.fl_str_mv Child. Family. Education. Historiography. 19th Century
Niño. Familia. Educación. Historiografía. Siglo XIX
Criança
Família
Educação
Historiografia
Século XIX
História da Educação
topic Child. Family. Education. Historiography. 19th Century
Niño. Familia. Educación. Historiografía. Siglo XIX
Criança
Família
Educação
Historiografia
Século XIX
História da Educação
description The present article is part of a doctoral dissertation in progress. Its object of study is the education of children by family in the nineteenth century in a particular region, the Province of Paraná. It aims to conduct a historiographical discussion on the treatment given to such historical phenomenon, nationally and internationally, pointing out a research problem developed from this discussion. Initially, it describes the path taken in the historiographical survey process. Then the local historiographical production analysis is conducted. Finally, we proceed with the dialogue with historiography, presenting, as a conclusion, a research problem, the hypotheses and the thesis developed from such historiographical discussion.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Levantamento Historiográfico
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38910
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38910
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38910/pdf_43
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 51-81
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 51-81
Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 51-81
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530868215808