Students fighting for freedom

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Molina, Rodrigo Sarruge
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54293
Resumo: This analysis lies in the area of studies of the History of Education and its research objective is the resistance of the Student Movement in the city of Piracicaba, state of São Paulo, against the 1964 civil-military coup and the dictatorship. It is understood that although the Piracicaba Student Movement had its particularities, it was connected to the main national issues of the period and we hope to demonstrate its contribution to encourage counter hegemony, the reorganization of the National Student Union and the transition to democracy in Brazil. The theoretical and methodological framework is the dialectical historical materialism that assisted in the investigation work with primary sources located mainly in the Public Archives of the State of São Paulo and the University of São Paulo.
id RBHE-1_13a5f55ff7e4e6a39fab9e2dd04363e8
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/54293
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Students fighting for freedom Estudiantes luchando por la libertadEstudantes lutando pela liberdadeStudent Movement1964 coupcivil-military dictatorshipNational Students Union (UNE)Movimiento EstudiantilGolpe de Estado de 1964Dictadura Civil-MilitarUnión Nacional de Estudiantes (UNE)Movimento EstudantilGolpe de Estado de 1964Ditadura civil-militarUnião Nacional dos Estudantes (UNE)This analysis lies in the area of studies of the History of Education and its research objective is the resistance of the Student Movement in the city of Piracicaba, state of São Paulo, against the 1964 civil-military coup and the dictatorship. It is understood that although the Piracicaba Student Movement had its particularities, it was connected to the main national issues of the period and we hope to demonstrate its contribution to encourage counter hegemony, the reorganization of the National Student Union and the transition to democracy in Brazil. The theoretical and methodological framework is the dialectical historical materialism that assisted in the investigation work with primary sources located mainly in the Public Archives of the State of São Paulo and the University of São Paulo.Este análisis se inserta en el campo de los estudios de Historia de la Educación y tiene como objeto de investigación la resistencia del Movimiento Estudiantil de la ciudad de Piracicaba/SP contra el golpe de estado civil-militar de 1964 y la dictadura. Se entiende que aunque el Movimiento Estudiantil piracicabano tenga sus particularidades, estaba conectado con los principales problemas nacionales de la época y, se espera que haya demostrado su contribución para fomentar la contra hegemonía, la reorganización de la Unión Nacional de Estudiantes y la apertura democrática en Brasil. El marco teórico y metodológico es el materialismo histórico dialéctico que ayudó en el trabajo de investigación con fuentes primarias ubicadas principalmente en los Archivos Públicos del Estado de São Paulo y de la Universidad de São Paulo.Essa análise está inserida no campo de estudos da História da Educação e tem como objeto de pesquisa a resistência do Movimento Estudantil da cidade de Piracicaba/SP contra o golpe civil-militar de 1964 e a ditadura. Compreende-se que embora o Movimento Estudantil piracicabano tenha suas particularidades, ele estava conectado com as principais questões nacionais do período e, espera-se ter demonstrado sua contribuição para fomentar a contra hegemonia, a reorganização da União Nacional dos Estudantes e a abertura democrática no Brasil. O referencial teórico e metodológico é o materialismo histórico dialético que auxiliou no trabalho de investigação com fontes primárias localizadas principalmente no Arquivo público do Estado de São Paulo e da Universidade de São Paulo.RBHE2021-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5429310.4025/rbhe.v21.2021.e156Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e156Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e156Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1562238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54293/751375151537Copyright (c) 2021 Rodrigo Sarruge Molina (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMolina, Rodrigo Sarruge2022-03-01T22:17:13Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/54293Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:13Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Students fighting for freedom
Estudiantes luchando por la libertad
Estudantes lutando pela liberdade
title Students fighting for freedom
spellingShingle Students fighting for freedom
Molina, Rodrigo Sarruge
Student Movement
1964 coup
civil-military dictatorship
National Students Union (UNE)
Movimiento Estudiantil
Golpe de Estado de 1964
Dictadura Civil-Militar
Unión Nacional de Estudiantes (UNE)
Movimento Estudantil
Golpe de Estado de 1964
Ditadura civil-militar
União Nacional dos Estudantes (UNE)
title_short Students fighting for freedom
title_full Students fighting for freedom
title_fullStr Students fighting for freedom
title_full_unstemmed Students fighting for freedom
title_sort Students fighting for freedom
author Molina, Rodrigo Sarruge
author_facet Molina, Rodrigo Sarruge
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Molina, Rodrigo Sarruge
dc.subject.por.fl_str_mv Student Movement
1964 coup
civil-military dictatorship
National Students Union (UNE)
Movimiento Estudiantil
Golpe de Estado de 1964
Dictadura Civil-Militar
Unión Nacional de Estudiantes (UNE)
Movimento Estudantil
Golpe de Estado de 1964
Ditadura civil-militar
União Nacional dos Estudantes (UNE)
topic Student Movement
1964 coup
civil-military dictatorship
National Students Union (UNE)
Movimiento Estudiantil
Golpe de Estado de 1964
Dictadura Civil-Militar
Unión Nacional de Estudiantes (UNE)
Movimento Estudantil
Golpe de Estado de 1964
Ditadura civil-militar
União Nacional dos Estudantes (UNE)
description This analysis lies in the area of studies of the History of Education and its research objective is the resistance of the Student Movement in the city of Piracicaba, state of São Paulo, against the 1964 civil-military coup and the dictatorship. It is understood that although the Piracicaba Student Movement had its particularities, it was connected to the main national issues of the period and we hope to demonstrate its contribution to encourage counter hegemony, the reorganization of the National Student Union and the transition to democracy in Brazil. The theoretical and methodological framework is the dialectical historical materialism that assisted in the investigation work with primary sources located mainly in the Public Archives of the State of São Paulo and the University of São Paulo.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54293
10.4025/rbhe.v21.2021.e156
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54293
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v21.2021.e156
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54293/751375151537
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Rodrigo Sarruge Molina (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Rodrigo Sarruge Molina (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e156
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e156
Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e156
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532443176960