The school and the Republic: the State and national educational policies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Veiga, Cynthia Greive
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38510
Resumo: This paper discusses the restructuring of the elementary school in Brazil in the first decades of the Republic as a social-political process that integrated the tension between State policies and the development of nationalism. It was found that the demand for the effective participation of government in the fight against illiteracy and the expansion of the elementary school as condition for the exercise of democracy were part of the crises of federalism in Brazil in parallel with the growth of ationalism. 
id RBHE-1_19cab04110347e928b34859407c6c05f
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38510
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The school and the Republic: the State and national educational policiesA escola e a República: o estadual e o nacional nas políticas educacionaisRepublicSchoolFederalismNational EducationRepúblicaEscolaFederalismoEducação NacionalThis paper discusses the restructuring of the elementary school in Brazil in the first decades of the Republic as a social-political process that integrated the tension between State policies and the development of nationalism. It was found that the demand for the effective participation of government in the fight against illiteracy and the expansion of the elementary school as condition for the exercise of democracy were part of the crises of federalism in Brazil in parallel with the growth of ationalism. O artigo discute a reestruturação da escola primária no Brasil nas primeiras décadas republicanas como um processo político--social integrante das tensões entre as políticas estaduais e o desenvolvimento do nacionalismo. Demonstrou-se que a demanda pela participação efetiva da União no combate ao analfabetismo e ampliação da escola primária como condição de exercício da democracia se processou como parte da crise do federalismo brasileiro concomitante à construção do nacionalismo.   RBHE2012-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38510Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 143-178Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 143-178Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 143-1782238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38510/20041Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVeiga, Cynthia Greive2022-02-22T22:21:05Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38510Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:05Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The school and the Republic: the State and national educational policies
A escola e a República: o estadual e o nacional nas políticas educacionais
title The school and the Republic: the State and national educational policies
spellingShingle The school and the Republic: the State and national educational policies
Veiga, Cynthia Greive
Republic
School
Federalism
National Education
República
Escola
Federalismo
Educação Nacional
title_short The school and the Republic: the State and national educational policies
title_full The school and the Republic: the State and national educational policies
title_fullStr The school and the Republic: the State and national educational policies
title_full_unstemmed The school and the Republic: the State and national educational policies
title_sort The school and the Republic: the State and national educational policies
author Veiga, Cynthia Greive
author_facet Veiga, Cynthia Greive
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Veiga, Cynthia Greive
dc.subject.por.fl_str_mv Republic
School
Federalism
National Education
República
Escola
Federalismo
Educação Nacional
topic Republic
School
Federalism
National Education
República
Escola
Federalismo
Educação Nacional
description This paper discusses the restructuring of the elementary school in Brazil in the first decades of the Republic as a social-political process that integrated the tension between State policies and the development of nationalism. It was found that the demand for the effective participation of government in the fight against illiteracy and the expansion of the elementary school as condition for the exercise of democracy were part of the crises of federalism in Brazil in parallel with the growth of ationalism. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38510
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38510
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38510/20041
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 143-178
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 143-178
Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 143-178
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529455783936