The school and the Republic: the State and national educational policies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38510 |
Resumo: | This paper discusses the restructuring of the elementary school in Brazil in the first decades of the Republic as a social-political process that integrated the tension between State policies and the development of nationalism. It was found that the demand for the effective participation of government in the fight against illiteracy and the expansion of the elementary school as condition for the exercise of democracy were part of the crises of federalism in Brazil in parallel with the growth of ationalism. |
id |
RBHE-1_19cab04110347e928b34859407c6c05f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38510 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The school and the Republic: the State and national educational policiesA escola e a República: o estadual e o nacional nas políticas educacionaisRepublicSchoolFederalismNational EducationRepúblicaEscolaFederalismoEducação NacionalThis paper discusses the restructuring of the elementary school in Brazil in the first decades of the Republic as a social-political process that integrated the tension between State policies and the development of nationalism. It was found that the demand for the effective participation of government in the fight against illiteracy and the expansion of the elementary school as condition for the exercise of democracy were part of the crises of federalism in Brazil in parallel with the growth of ationalism. O artigo discute a reestruturação da escola primária no Brasil nas primeiras décadas republicanas como um processo político--social integrante das tensões entre as políticas estaduais e o desenvolvimento do nacionalismo. Demonstrou-se que a demanda pela participação efetiva da União no combate ao analfabetismo e ampliação da escola primária como condição de exercício da democracia se processou como parte da crise do federalismo brasileiro concomitante à construção do nacionalismo. RBHE2012-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38510Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 143-178Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 143-178Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 143-1782238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38510/20041Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVeiga, Cynthia Greive2022-02-22T22:21:05Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38510Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:05Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The school and the Republic: the State and national educational policies A escola e a República: o estadual e o nacional nas políticas educacionais |
title |
The school and the Republic: the State and national educational policies |
spellingShingle |
The school and the Republic: the State and national educational policies Veiga, Cynthia Greive Republic School Federalism National Education República Escola Federalismo Educação Nacional |
title_short |
The school and the Republic: the State and national educational policies |
title_full |
The school and the Republic: the State and national educational policies |
title_fullStr |
The school and the Republic: the State and national educational policies |
title_full_unstemmed |
The school and the Republic: the State and national educational policies |
title_sort |
The school and the Republic: the State and national educational policies |
author |
Veiga, Cynthia Greive |
author_facet |
Veiga, Cynthia Greive |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Veiga, Cynthia Greive |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Republic School Federalism National Education República Escola Federalismo Educação Nacional |
topic |
Republic School Federalism National Education República Escola Federalismo Educação Nacional |
description |
This paper discusses the restructuring of the elementary school in Brazil in the first decades of the Republic as a social-political process that integrated the tension between State policies and the development of nationalism. It was found that the demand for the effective participation of government in the fight against illiteracy and the expansion of the elementary school as condition for the exercise of democracy were part of the crises of federalism in Brazil in parallel with the growth of ationalism. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38510 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38510 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38510/20041 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 143-178 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 143-178 Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 143-178 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529455783936 |