History of the teaching profession in Brazil and Portugal: similarities and differences
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38606 |
Resumo: | This text introduces the dossier, which is a product of an exchange between Brazilian and Portuguese researchers, and intends to investigate the history of the teaching profession in the Portuguese-Brazilian world, in a longitudinal perspective, trying to understand it in a context characterized, on the one side, by the development of the modern State and, on the other side, by the institutionalization of the educational sciences. The project’s main reference is the interpretive model developed by Nóvoa (1987) and includes the analysis of a group of factors associated with the history of the teaching profession, seen from the point of view of comparative history. In the second part of the text, a first approximation of the educational-historic analyses of the project is outlined. |
id |
RBHE-1_2290b1d6e6ae6081c95f074265dddce5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38606 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
History of the teaching profession in Brazil and Portugal: similarities and differencesA história da profissão docente no Brasil e em Portugal: aproximações e distanciamentosHistory of the Teaching ProfessionBrazil and PortugalComparative HistoryDevelopment of the Modern StateInstitutionalization of the Educational SciencesHistória da Profissão DocenteBrasil e PortugalHistória ComparadaFormação dos Estados modernosInstitucionalização das Ciências da EducaçãoThis text introduces the dossier, which is a product of an exchange between Brazilian and Portuguese researchers, and intends to investigate the history of the teaching profession in the Portuguese-Brazilian world, in a longitudinal perspective, trying to understand it in a context characterized, on the one side, by the development of the modern State and, on the other side, by the institutionalization of the educational sciences. The project’s main reference is the interpretive model developed by Nóvoa (1987) and includes the analysis of a group of factors associated with the history of the teaching profession, seen from the point of view of comparative history. In the second part of the text, a first approximation of the educational-historic analyses of the project is outlined. O texto propõe-se a apresentar o dossiê que se remete a um projeto de intercâmbio entre pesquisadores brasileiros e portugueses e que pretende debruçar-se sobre a história da profissão docente no mundo luso-brasileiro, numa perspectiva de longa duração, tentando entendê-la em um duplo contexto caracterizado, por um lado, pelo processo de formação dos Estados modernos e, por outro, pelo processo de institucionalização das ciências da educação.O projeto tem como referência central o modelo de interpretação construído por Nóvoa (1987) e abrange a análise de um conjunto de fatores associados à história da profissão docente vistos do ponto de vista de uma história comparada. Na segunda parte do texto, esboça-se uma primeira aproximação aos cenários histórico-educacionais do projeto. RBHE2012-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38606Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 11-30Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 11-30Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 11-302238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38606/20137Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMendonça, Ana Waleska PolloÓ, Jorge M. Nunes Ramos do2022-02-22T22:20:28Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38606Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:28Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
History of the teaching profession in Brazil and Portugal: similarities and differences A história da profissão docente no Brasil e em Portugal: aproximações e distanciamentos |
title |
History of the teaching profession in Brazil and Portugal: similarities and differences |
spellingShingle |
History of the teaching profession in Brazil and Portugal: similarities and differences Mendonça, Ana Waleska Pollo History of the Teaching Profession Brazil and Portugal Comparative History Development of the Modern State Institutionalization of the Educational Sciences História da Profissão Docente Brasil e Portugal História Comparada Formação dos Estados modernos Institucionalização das Ciências da Educação |
title_short |
History of the teaching profession in Brazil and Portugal: similarities and differences |
title_full |
History of the teaching profession in Brazil and Portugal: similarities and differences |
title_fullStr |
History of the teaching profession in Brazil and Portugal: similarities and differences |
title_full_unstemmed |
History of the teaching profession in Brazil and Portugal: similarities and differences |
title_sort |
History of the teaching profession in Brazil and Portugal: similarities and differences |
author |
Mendonça, Ana Waleska Pollo |
author_facet |
Mendonça, Ana Waleska Pollo Ó, Jorge M. Nunes Ramos do |
author_role |
author |
author2 |
Ó, Jorge M. Nunes Ramos do |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendonça, Ana Waleska Pollo Ó, Jorge M. Nunes Ramos do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of the Teaching Profession Brazil and Portugal Comparative History Development of the Modern State Institutionalization of the Educational Sciences História da Profissão Docente Brasil e Portugal História Comparada Formação dos Estados modernos Institucionalização das Ciências da Educação |
topic |
History of the Teaching Profession Brazil and Portugal Comparative History Development of the Modern State Institutionalization of the Educational Sciences História da Profissão Docente Brasil e Portugal História Comparada Formação dos Estados modernos Institucionalização das Ciências da Educação |
description |
This text introduces the dossier, which is a product of an exchange between Brazilian and Portuguese researchers, and intends to investigate the history of the teaching profession in the Portuguese-Brazilian world, in a longitudinal perspective, trying to understand it in a context characterized, on the one side, by the development of the modern State and, on the other side, by the institutionalization of the educational sciences. The project’s main reference is the interpretive model developed by Nóvoa (1987) and includes the analysis of a group of factors associated with the history of the teaching profession, seen from the point of view of comparative history. In the second part of the text, a first approximation of the educational-historic analyses of the project is outlined. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38606 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38606 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38606/20137 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 11-30 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 11-30 Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 11-30 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529893040129 |