History of the teaching profession in Brazil and Portugal: similarities and differences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendonça, Ana Waleska Pollo
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Ó, Jorge M. Nunes Ramos do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38606
Resumo: This text introduces the dossier, which is a product of an exchange between Brazilian and Portuguese researchers, and intends to investigate the history of the teaching profession in the Portuguese-Brazilian world, in a longitudinal perspective, trying to understand it in a context characterized, on the one side, by the development of the modern State and, on the other side, by the institutionalization of the educational sciences. The project’s main reference is the interpretive model developed by Nóvoa (1987) and includes the analysis of a group of factors associated with the history of the teaching profession, seen from the point of view of comparative history. In the second part of the text, a first approximation of the educational-historic analyses of the project is outlined. 
id RBHE-1_2290b1d6e6ae6081c95f074265dddce5
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38606
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling History of the teaching profession in Brazil and Portugal: similarities and differencesA história da profissão docente no Brasil e em Portugal: aproximações e distanciamentosHistory of the Teaching ProfessionBrazil and PortugalComparative HistoryDevelopment of the Modern StateInstitutionalization of the Educational SciencesHistória da Profissão DocenteBrasil e PortugalHistória ComparadaFormação dos Estados modernosInstitucionalização das Ciências da EducaçãoThis text introduces the dossier, which is a product of an exchange between Brazilian and Portuguese researchers, and intends to investigate the history of the teaching profession in the Portuguese-Brazilian world, in a longitudinal perspective, trying to understand it in a context characterized, on the one side, by the development of the modern State and, on the other side, by the institutionalization of the educational sciences. The project’s main reference is the interpretive model developed by Nóvoa (1987) and includes the analysis of a group of factors associated with the history of the teaching profession, seen from the point of view of comparative history. In the second part of the text, a first approximation of the educational-historic analyses of the project is outlined. O texto propõe-se a apresentar o dossiê que se remete a um projeto de intercâmbio entre pesquisadores brasileiros e portugueses e que pretende debruçar-se sobre a história da profissão docente no mundo luso-brasileiro, numa perspectiva de longa duração, tentando entendê-la em um duplo contexto caracterizado, por um lado, pelo processo de formação dos Estados modernos e, por outro, pelo processo de institucionalização das ciências da educação.O projeto tem como referência central o modelo de interpretação construído por Nóvoa (1987) e abrange a análise de um conjunto de fatores associados à história da profissão docente vistos do ponto de vista de uma história comparada. Na segunda parte do texto, esboça-se uma primeira aproximação aos cenários histórico-educacionais do projeto.  RBHE2012-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38606Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 11-30Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 11-30Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 11-302238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38606/20137Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMendonça, Ana Waleska PolloÓ, Jorge M. Nunes Ramos do2022-02-22T22:20:28Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38606Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:28Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv History of the teaching profession in Brazil and Portugal: similarities and differences
A história da profissão docente no Brasil e em Portugal: aproximações e distanciamentos
title History of the teaching profession in Brazil and Portugal: similarities and differences
spellingShingle History of the teaching profession in Brazil and Portugal: similarities and differences
Mendonça, Ana Waleska Pollo
History of the Teaching Profession
Brazil and Portugal
Comparative History
Development of the Modern State
Institutionalization of the Educational Sciences
História da Profissão Docente
Brasil e Portugal
História Comparada
Formação dos Estados modernos
Institucionalização das Ciências da Educação
title_short History of the teaching profession in Brazil and Portugal: similarities and differences
title_full History of the teaching profession in Brazil and Portugal: similarities and differences
title_fullStr History of the teaching profession in Brazil and Portugal: similarities and differences
title_full_unstemmed History of the teaching profession in Brazil and Portugal: similarities and differences
title_sort History of the teaching profession in Brazil and Portugal: similarities and differences
author Mendonça, Ana Waleska Pollo
author_facet Mendonça, Ana Waleska Pollo
Ó, Jorge M. Nunes Ramos do
author_role author
author2 Ó, Jorge M. Nunes Ramos do
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendonça, Ana Waleska Pollo
Ó, Jorge M. Nunes Ramos do
dc.subject.por.fl_str_mv History of the Teaching Profession
Brazil and Portugal
Comparative History
Development of the Modern State
Institutionalization of the Educational Sciences
História da Profissão Docente
Brasil e Portugal
História Comparada
Formação dos Estados modernos
Institucionalização das Ciências da Educação
topic History of the Teaching Profession
Brazil and Portugal
Comparative History
Development of the Modern State
Institutionalization of the Educational Sciences
História da Profissão Docente
Brasil e Portugal
História Comparada
Formação dos Estados modernos
Institucionalização das Ciências da Educação
description This text introduces the dossier, which is a product of an exchange between Brazilian and Portuguese researchers, and intends to investigate the history of the teaching profession in the Portuguese-Brazilian world, in a longitudinal perspective, trying to understand it in a context characterized, on the one side, by the development of the modern State and, on the other side, by the institutionalization of the educational sciences. The project’s main reference is the interpretive model developed by Nóvoa (1987) and includes the analysis of a group of factors associated with the history of the teaching profession, seen from the point of view of comparative history. In the second part of the text, a first approximation of the educational-historic analyses of the project is outlined. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38606
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38606
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38606/20137
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 11-30
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 11-30
Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 3 [15] (2007): Dossiê: História da profissão docente no Brasil e em Portugal | Setembro/Dezembro; 11-30
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529893040129