Representations and school culture making history: the identity process of the Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves, Brazil (1956 - 1972)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Poletto, Julia Tomedi
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Kreutz, Lúcio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40747
Resumo: An analysis on the Colégio Sagrado Coração de Jesus in Bento Gonçalves RS Brazil is provided between 1956, the year of the establishment of the college, and 1972, when LDB 5.692/1971 was implemented. Current research contributes towards the history of educational institutions through an investigation of school culture and the college´s identity process. Methodology comprised written records, photographs and the oral history of alumni, former teachers and local residents. Results showed that the college´s identity stance comprised a predominance of Italian ethnicity, changes in pedagogical work and in its physical structure, and Catholic teaching foregrounding teaching practices.
id RBHE-1_25e2ef582202de0e7ebebc851e9ebf22
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40747
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Representations and school culture making history: the identity process of the Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves, Brazil (1956 - 1972)Representaciones y cultura escolar componiendo una historia: el proceso identitario del Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves/RS (1956 - 1972)Representações e cultura escolar compondo uma história: o processo identitário do Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves/RS (1956 – 1972)Educational institutionidentity processschool cultureInstitución educativaproceso identitariocultura escolarInstituição educativaprocesso identitáriocultura escolarAn analysis on the Colégio Sagrado Coração de Jesus in Bento Gonçalves RS Brazil is provided between 1956, the year of the establishment of the college, and 1972, when LDB 5.692/1971 was implemented. Current research contributes towards the history of educational institutions through an investigation of school culture and the college´s identity process. Methodology comprised written records, photographs and the oral history of alumni, former teachers and local residents. Results showed that the college´s identity stance comprised a predominance of Italian ethnicity, changes in pedagogical work and in its physical structure, and Catholic teaching foregrounding teaching practices.Este artículo presenta resultados de una investigación sobre el Colégio Sagrado Coração de Jesus, de Bento Gonçalves-Rio Grande do Sul - Brasil. Abarca el período de 1956, año de la creación del colegio, hasta 1972, con la aplicación de la LDB 5.692 / 71. El objetivo de esta investigación sobre la cultura escolar y el proceso identitario del colegio es contribuir para la investigación en historia de las instituciones escolares. Con relación a la metodología, utilizamos registros escritos, fotografías y la historia oral de ex-alumnos, ex-profesores y residentes de la región. A partir del análisis, llegamos a la conclusión de que el proceso identitario del colegio presenta algunas notas distintivas, tales como: predominio de la etnia italiana, cambio en el trabajo pedagógico y en la estructura física, y la enseñanza católica como guía de prácticas pedagógicas.O artigo apresenta resultados de uma pesquisa sobre o Colégio Sagrado Coração de Jesus, de Bento Gonçalves/RS. Abrange o período de 1956, ano da criação do colégio, até 1972, com a implementação da LDB 5.692/71. O objetivo dessa investigação sobre a cultura escolar e o processo identitário do colégio é contribuir para a pesquisa em história das instituições escolares. Em relação à metodologia, utilizamos registros escritos, fotografias e a história oral de ex-alunos, ex-professores e moradores da região. Com base na análise, concluímos que o processo identitário do colégio apresenta algumas notas distintivas, tais como: predominância da etnia italiana, mudança no trabalho pedagógico e na estrutura física, e o ensino católico como norteador de práticas pedagógicas.RBHE2016-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40747Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 266 - 287Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 266 - 287Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 266 - 2872238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40747/pdf_139Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPoletto, Julia TomediKreutz, Lúcio2022-02-22T22:21:38Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40747Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:38Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Representations and school culture making history: the identity process of the Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves, Brazil (1956 - 1972)
Representaciones y cultura escolar componiendo una historia: el proceso identitario del Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves/RS (1956 - 1972)
Representações e cultura escolar compondo uma história: o processo identitário do Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves/RS (1956 – 1972)
title Representations and school culture making history: the identity process of the Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves, Brazil (1956 - 1972)
spellingShingle Representations and school culture making history: the identity process of the Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves, Brazil (1956 - 1972)
Poletto, Julia Tomedi
Educational institution
identity process
school culture
Institución educativa
proceso identitario
cultura escolar
Instituição educativa
processo identitário
cultura escolar
title_short Representations and school culture making history: the identity process of the Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves, Brazil (1956 - 1972)
title_full Representations and school culture making history: the identity process of the Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves, Brazil (1956 - 1972)
title_fullStr Representations and school culture making history: the identity process of the Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves, Brazil (1956 - 1972)
title_full_unstemmed Representations and school culture making history: the identity process of the Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves, Brazil (1956 - 1972)
title_sort Representations and school culture making history: the identity process of the Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves, Brazil (1956 - 1972)
author Poletto, Julia Tomedi
author_facet Poletto, Julia Tomedi
Kreutz, Lúcio
author_role author
author2 Kreutz, Lúcio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Poletto, Julia Tomedi
Kreutz, Lúcio
dc.subject.por.fl_str_mv Educational institution
identity process
school culture
Institución educativa
proceso identitario
cultura escolar
Instituição educativa
processo identitário
cultura escolar
topic Educational institution
identity process
school culture
Institución educativa
proceso identitario
cultura escolar
Instituição educativa
processo identitário
cultura escolar
description An analysis on the Colégio Sagrado Coração de Jesus in Bento Gonçalves RS Brazil is provided between 1956, the year of the establishment of the college, and 1972, when LDB 5.692/1971 was implemented. Current research contributes towards the history of educational institutions through an investigation of school culture and the college´s identity process. Methodology comprised written records, photographs and the oral history of alumni, former teachers and local residents. Results showed that the college´s identity stance comprised a predominance of Italian ethnicity, changes in pedagogical work and in its physical structure, and Catholic teaching foregrounding teaching practices.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40747
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40747
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40747/pdf_139
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 266 - 287
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 266 - 287
Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 266 - 287
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531266674688