Representations and school culture making history: the identity process of the Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves, Brazil (1956 - 1972)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40747 |
Resumo: | An analysis on the Colégio Sagrado Coração de Jesus in Bento Gonçalves RS Brazil is provided between 1956, the year of the establishment of the college, and 1972, when LDB 5.692/1971 was implemented. Current research contributes towards the history of educational institutions through an investigation of school culture and the college´s identity process. Methodology comprised written records, photographs and the oral history of alumni, former teachers and local residents. Results showed that the college´s identity stance comprised a predominance of Italian ethnicity, changes in pedagogical work and in its physical structure, and Catholic teaching foregrounding teaching practices. |
id |
RBHE-1_25e2ef582202de0e7ebebc851e9ebf22 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40747 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Representations and school culture making history: the identity process of the Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves, Brazil (1956 - 1972)Representaciones y cultura escolar componiendo una historia: el proceso identitario del Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves/RS (1956 - 1972)Representações e cultura escolar compondo uma história: o processo identitário do Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves/RS (1956 – 1972)Educational institutionidentity processschool cultureInstitución educativaproceso identitariocultura escolarInstituição educativaprocesso identitáriocultura escolarAn analysis on the Colégio Sagrado Coração de Jesus in Bento Gonçalves RS Brazil is provided between 1956, the year of the establishment of the college, and 1972, when LDB 5.692/1971 was implemented. Current research contributes towards the history of educational institutions through an investigation of school culture and the college´s identity process. Methodology comprised written records, photographs and the oral history of alumni, former teachers and local residents. Results showed that the college´s identity stance comprised a predominance of Italian ethnicity, changes in pedagogical work and in its physical structure, and Catholic teaching foregrounding teaching practices.Este artículo presenta resultados de una investigación sobre el Colégio Sagrado Coração de Jesus, de Bento Gonçalves-Rio Grande do Sul - Brasil. Abarca el período de 1956, año de la creación del colegio, hasta 1972, con la aplicación de la LDB 5.692 / 71. El objetivo de esta investigación sobre la cultura escolar y el proceso identitario del colegio es contribuir para la investigación en historia de las instituciones escolares. Con relación a la metodología, utilizamos registros escritos, fotografías y la historia oral de ex-alumnos, ex-profesores y residentes de la región. A partir del análisis, llegamos a la conclusión de que el proceso identitario del colegio presenta algunas notas distintivas, tales como: predominio de la etnia italiana, cambio en el trabajo pedagógico y en la estructura física, y la enseñanza católica como guía de prácticas pedagógicas.O artigo apresenta resultados de uma pesquisa sobre o Colégio Sagrado Coração de Jesus, de Bento Gonçalves/RS. Abrange o período de 1956, ano da criação do colégio, até 1972, com a implementação da LDB 5.692/71. O objetivo dessa investigação sobre a cultura escolar e o processo identitário do colégio é contribuir para a pesquisa em história das instituições escolares. Em relação à metodologia, utilizamos registros escritos, fotografias e a história oral de ex-alunos, ex-professores e moradores da região. Com base na análise, concluímos que o processo identitário do colégio apresenta algumas notas distintivas, tais como: predominância da etnia italiana, mudança no trabalho pedagógico e na estrutura física, e o ensino católico como norteador de práticas pedagógicas.RBHE2016-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40747Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 266 - 287Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 266 - 287Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 266 - 2872238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40747/pdf_139Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPoletto, Julia TomediKreutz, Lúcio2022-02-22T22:21:38Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40747Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:38Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Representations and school culture making history: the identity process of the Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves, Brazil (1956 - 1972) Representaciones y cultura escolar componiendo una historia: el proceso identitario del Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves/RS (1956 - 1972) Representações e cultura escolar compondo uma história: o processo identitário do Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves/RS (1956 – 1972) |
title |
Representations and school culture making history: the identity process of the Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves, Brazil (1956 - 1972) |
spellingShingle |
Representations and school culture making history: the identity process of the Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves, Brazil (1956 - 1972) Poletto, Julia Tomedi Educational institution identity process school culture Institución educativa proceso identitario cultura escolar Instituição educativa processo identitário cultura escolar |
title_short |
Representations and school culture making history: the identity process of the Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves, Brazil (1956 - 1972) |
title_full |
Representations and school culture making history: the identity process of the Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves, Brazil (1956 - 1972) |
title_fullStr |
Representations and school culture making history: the identity process of the Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves, Brazil (1956 - 1972) |
title_full_unstemmed |
Representations and school culture making history: the identity process of the Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves, Brazil (1956 - 1972) |
title_sort |
Representations and school culture making history: the identity process of the Colégio Sagrado Coração de Jesus, Bento Gonçalves, Brazil (1956 - 1972) |
author |
Poletto, Julia Tomedi |
author_facet |
Poletto, Julia Tomedi Kreutz, Lúcio |
author_role |
author |
author2 |
Kreutz, Lúcio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Poletto, Julia Tomedi Kreutz, Lúcio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational institution identity process school culture Institución educativa proceso identitario cultura escolar Instituição educativa processo identitário cultura escolar |
topic |
Educational institution identity process school culture Institución educativa proceso identitario cultura escolar Instituição educativa processo identitário cultura escolar |
description |
An analysis on the Colégio Sagrado Coração de Jesus in Bento Gonçalves RS Brazil is provided between 1956, the year of the establishment of the college, and 1972, when LDB 5.692/1971 was implemented. Current research contributes towards the history of educational institutions through an investigation of school culture and the college´s identity process. Methodology comprised written records, photographs and the oral history of alumni, former teachers and local residents. Results showed that the college´s identity stance comprised a predominance of Italian ethnicity, changes in pedagogical work and in its physical structure, and Catholic teaching foregrounding teaching practices. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40747 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40747 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40747/pdf_139 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 266 - 287 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 266 - 287 Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 266 - 287 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531266674688 |