The mailman and the educator political practices in epistolary writing
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38645 |
Resumo: | Among the vast amount of documents assembled in the personal archive of Anisio Texeira (under guard of the Center of Research and Documentation of Brazilian Contemporary History - CPDOC, from Getulio Vargas Foundation), figures a letter that stares in face: in the text, the sender asks a job for a brother-in-law. He was not one of the politicians, scholars, relatives, friends or teachers that have written to Anisio Teixeira for asking, thanking, complimenting, suggesting, charging or claiming, while he was in charge of the Directory of Public Instruction from Brazilian Federal District, between 1931 and 1935. The sender was the mailman that daily had been delivering the letters signed by so many other senders, usually writing on behalf of their own interests or, as in most of the times, for interceding on behalf of relatives or friends. Such letters contain a set of tracks concerned to certain political culture remarkably present in Brazilian public life, in special, its educational system, during the first decades of XX Century. This paper analyzes the way Anisio Teixeira tried to institute new political practices in Brazilian education, focusing those letters writing supports and personal notes found in the margins. |
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The mailman and the educator political practices in epistolary writingO carteiro e o educador: práticas políticas na escrita epistolarAnisio TeixeiraPolitical CultureLettersAnísio TeixeiraCultura PolíticaAmong the vast amount of documents assembled in the personal archive of Anisio Texeira (under guard of the Center of Research and Documentation of Brazilian Contemporary History - CPDOC, from Getulio Vargas Foundation), figures a letter that stares in face: in the text, the sender asks a job for a brother-in-law. He was not one of the politicians, scholars, relatives, friends or teachers that have written to Anisio Teixeira for asking, thanking, complimenting, suggesting, charging or claiming, while he was in charge of the Directory of Public Instruction from Brazilian Federal District, between 1931 and 1935. The sender was the mailman that daily had been delivering the letters signed by so many other senders, usually writing on behalf of their own interests or, as in most of the times, for interceding on behalf of relatives or friends. Such letters contain a set of tracks concerned to certain political culture remarkably present in Brazilian public life, in special, its educational system, during the first decades of XX Century. This paper analyzes the way Anisio Teixeira tried to institute new political practices in Brazilian education, focusing those letters writing supports and personal notes found in the margins. No arquivo pessoal de Anísio Teixeira, sob a guarda do Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil (CPDOC) da Fundação Getúlio Vargas, que contém vasto conjunto documental, uma mensagem chama a atenção: nela, o remetente solicita emprego para um cunhado. Não era um dos políticos, intelectuais, familiares, amigos e professores que escreveram a Anísio Teixeira para pedir, agradecer, cumprimentar, sugerir, cobrar, reivindicar, quando ele esteve à frente da Diretoria da Instrução Pública do Distrito Federal, entre 1931 e 1935. O remetente é o carteiro que entregava diariamente cartas de outros tantos remetentes que escreviam em defesa dos próprios interesses mas, na maior parte das vezes, o faziam para interceder por familiares e amigos. Entendendo que estas cartas fornecem pistas de uma dada cultura política que atravessa a vida pública brasileira e, em especial, o sistema educacional, durante as primeiras décadas do século XX, pretende-se examinar tanto nos suportes da escrita, no conteúdo das mensagens, bem como nas anotações feitas nas margens, como Anísio Teixeira procurou instituir novas práticas políticas na educação brasileira. RBHE2012-02-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38645Revista Brasileira de História da Educação; Vol 5 No 2 [10] (2005): Dossiê: Arquivos Escolares: desafios à prática e à pesquisa em história da educação | Julho/Dezembro; 45-69Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 5 Núm. 2 [10] (2005): Dossiê: Arquivos Escolares: desafios à prática e à pesquisa em história da educação | Julho/Dezembro; 45-69Revista Brasileira de História da Educação; v. 5 n. 2 [10] (2005): Dossiê: Arquivos Escolares: desafios à prática e à pesquisa em história da educação | Julho/Dezembro; 45-692238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38645/20176Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMignot, Ana Chrystina Venancio2022-02-22T22:20:07Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38645Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:07Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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