Awkward knowledge: the historian of education and cross-border circulations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lawn, Martin
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Rabelo, Rafaela Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38866
Resumo: Historians of education are having to face problems which forvarious traditional reasons, have been avoided. There are strongborders and boundaries around our work which discipline us, andyet to which we may be systematically blind. History of educationhas had a tendency to treat its subject as naturally national andhaving impermeable borders. This way, working in aninterdisciplinary project on a subject which constantly revealed itscross-border and transnational links, the issue of awkwardnesswas clearly revealed. In this paper, fragments of the project arediscussed to raise questions which I consider interesting andreflexive about the work of contemporary history of education.
id RBHE-1_2b0979c43c9ff7ddf6e431b6b3265560
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38866
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Awkward knowledge: the historian of education and cross-border circulationsUn conocimiento complejo: el historiador de la educación y las circulaciones transfronterizasUm conhecimento complexo: o historiador da educação e as circulações transfronteiriçasAwkward knowledgetransnationalcirculationmethodological nationalismConocimiento complejotransnacionalcirculaciónnacionalismo metodológicoconhecimento complexotransnacionalcirculaçãonacionalismo metodológico.Historians of education are having to face problems which forvarious traditional reasons, have been avoided. There are strongborders and boundaries around our work which discipline us, andyet to which we may be systematically blind. History of educationhas had a tendency to treat its subject as naturally national andhaving impermeable borders. This way, working in aninterdisciplinary project on a subject which constantly revealed itscross-border and transnational links, the issue of awkwardnesswas clearly revealed. In this paper, fragments of the project arediscussed to raise questions which I consider interesting andreflexive about the work of contemporary history of education.Los historiadores de la educación vienen enfrentando problemasque, debido a diferentes razones de carácter tradicional, han sidoevitados. Aún hay fuertes límites y fronteras alrededor de nuestrotrabajo que nos disciplina y para los cuales aún estamossistemáticamente ciegos. La historia de la educación ha tratado suobjeto de estudio como si fuera naturalmente nacional y confronteras impermeables. En este sentido, al participar de unproyecto interdisciplinario cuyo tema constantemente revelaba susrelaciones transfronterizas y transnacionales, la cuestión de lacomplejidad quedó evidente. En el presente artículo, fragmentosdel proyecto son discutidos pretendiendo obtener cuestiones queconsidero interesantes y que provocan reflexiones acerca de lainvestigación en historia contemporánea de la educación.Os historiadores da educação vêm enfrentando problemas que, devido a diferentes razões de cunho tradicional, têm sido evitados. Ainda há fortes limites e fronteiras em torno de nosso trabalho que nos disciplina e para os quais ainda estamos sistematicamente cegos. A história da educação tem tratado seu objeto de estudo como se fosse naturalmente nacional e com fronteiras impermeáveis. Nesse sentido, ao participar de um projeto interdisciplinar cujo tema constantemente revelava suas ligações transfronteiriças e transnacionais, a questão da complexidade ficou evidente. No presente artigo, fragmentos do projeto são discutidos, visando levantar questões que considero interessantes e que provocam reflexões acerca da pesquisa em história contemporânea da educação.RBHE2014-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38866Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 127-144Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 127-144Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 127-1442238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38866/pdf_2Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLawn, MartinRabelo, Rafaela Silva2022-02-22T22:18:34Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38866Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:34Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Awkward knowledge: the historian of education and cross-border circulations
Un conocimiento complejo: el historiador de la educación y las circulaciones transfronterizas
Um conhecimento complexo: o historiador da educação e as circulações transfronteiriças
title Awkward knowledge: the historian of education and cross-border circulations
spellingShingle Awkward knowledge: the historian of education and cross-border circulations
Lawn, Martin
Awkward knowledge
transnational
circulation
methodological nationalism
Conocimiento complejo
transnacional
circulación
nacionalismo metodológico
conhecimento complexo
transnacional
circulação
nacionalismo metodológico.
title_short Awkward knowledge: the historian of education and cross-border circulations
title_full Awkward knowledge: the historian of education and cross-border circulations
title_fullStr Awkward knowledge: the historian of education and cross-border circulations
title_full_unstemmed Awkward knowledge: the historian of education and cross-border circulations
title_sort Awkward knowledge: the historian of education and cross-border circulations
author Lawn, Martin
author_facet Lawn, Martin
Rabelo, Rafaela Silva
author_role author
author2 Rabelo, Rafaela Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lawn, Martin
Rabelo, Rafaela Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Awkward knowledge
transnational
circulation
methodological nationalism
Conocimiento complejo
transnacional
circulación
nacionalismo metodológico
conhecimento complexo
transnacional
circulação
nacionalismo metodológico.
topic Awkward knowledge
transnational
circulation
methodological nationalism
Conocimiento complejo
transnacional
circulación
nacionalismo metodológico
conhecimento complexo
transnacional
circulação
nacionalismo metodológico.
description Historians of education are having to face problems which forvarious traditional reasons, have been avoided. There are strongborders and boundaries around our work which discipline us, andyet to which we may be systematically blind. History of educationhas had a tendency to treat its subject as naturally national andhaving impermeable borders. This way, working in aninterdisciplinary project on a subject which constantly revealed itscross-border and transnational links, the issue of awkwardnesswas clearly revealed. In this paper, fragments of the project arediscussed to raise questions which I consider interesting andreflexive about the work of contemporary history of education.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38866
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38866
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38866/pdf_2
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 127-144
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 127-144
Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 127-144
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530789572608