Sílvio Romero’s pedagogical project and his reading notes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Jorge Carvalho do
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38635
Resumo: This article analyses Sílvio Romero’s pedagogical project from the discussions and texts about educational politics produced by him and the reading notes and marginal found in his library books, understanding them as an important instrument for rebuilding the ideas and the pedagogical action in the 1880 and the to first decades of 20th century. Part of the reflections done by Sílvio Romero intended to analyze the public education. From his position in Dom Pedro II School, Sílvio Romero produced purposes to 19th century’s Brazilian Education. Romero struggled against what called the reactionary and late mentality of Brazilian teaching. Redescoverd in 90’s, it was not an object of a more carefull study. 
id RBHE-1_2b70560ae986de001b608ecf8eaf7c54
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38635
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Sílvio Romero’s pedagogical project and his reading notesA pedagogia de Sílvio Romero e as suas notas de leituraSílvio RomeroBrazilian EducationPublic TeachingRecife’s SchoolEducational PoliticSílvio RomeroEducação BrasileiraEnsino PúblicoEscola do RecifePolítica EducacionalThis article analyses Sílvio Romero’s pedagogical project from the discussions and texts about educational politics produced by him and the reading notes and marginal found in his library books, understanding them as an important instrument for rebuilding the ideas and the pedagogical action in the 1880 and the to first decades of 20th century. Part of the reflections done by Sílvio Romero intended to analyze the public education. From his position in Dom Pedro II School, Sílvio Romero produced purposes to 19th century’s Brazilian Education. Romero struggled against what called the reactionary and late mentality of Brazilian teaching. Redescoverd in 90’s, it was not an object of a more carefull study. Este artigo analisa o projeto pedagógico de Sílvio Romero a partir das discussões e dos textos sobre política educacional que ele produziu e das notas de leituras e marginálias encontradas nos livros da sua biblioteca, por entendê-los como um importante instrumento para a reconstrução do quadro das idéias e da ação pedagógica nos anos de 1880 e das duas primeiras décadas do século XX. Parte das reflexões feitas por Sílvio Romero teve como escopo a análise do ensino público. A partir da sua cadeira no Colégio Pedro II, Sílvio Romero produziu propostas acerca da educação brasileira do século XIX. Romero lutava contra o que dizia ser a mentalidade reacionária e retrógrada do ensino brasileiro. Redescoberta na década de 1990, a biblioteca ainda não foi objeto de um estudo mais atento. RBHE2012-02-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38635Revista Brasileira de História da Educação; Vol 6 No 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 41-69Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 6 Núm. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 41-69Revista Brasileira de História da Educação; v. 6 n. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 41-692238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38635/20166Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Jorge Carvalho do2022-02-22T22:20:12Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38635Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:12Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Sílvio Romero’s pedagogical project and his reading notes
A pedagogia de Sílvio Romero e as suas notas de leitura
title Sílvio Romero’s pedagogical project and his reading notes
spellingShingle Sílvio Romero’s pedagogical project and his reading notes
Nascimento, Jorge Carvalho do
Sílvio Romero
Brazilian Education
Public Teaching
Recife’s School
Educational Politic
Sílvio Romero
Educação Brasileira
Ensino Público
Escola do Recife
Política Educacional
title_short Sílvio Romero’s pedagogical project and his reading notes
title_full Sílvio Romero’s pedagogical project and his reading notes
title_fullStr Sílvio Romero’s pedagogical project and his reading notes
title_full_unstemmed Sílvio Romero’s pedagogical project and his reading notes
title_sort Sílvio Romero’s pedagogical project and his reading notes
author Nascimento, Jorge Carvalho do
author_facet Nascimento, Jorge Carvalho do
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Jorge Carvalho do
dc.subject.por.fl_str_mv Sílvio Romero
Brazilian Education
Public Teaching
Recife’s School
Educational Politic
Sílvio Romero
Educação Brasileira
Ensino Público
Escola do Recife
Política Educacional
topic Sílvio Romero
Brazilian Education
Public Teaching
Recife’s School
Educational Politic
Sílvio Romero
Educação Brasileira
Ensino Público
Escola do Recife
Política Educacional
description This article analyses Sílvio Romero’s pedagogical project from the discussions and texts about educational politics produced by him and the reading notes and marginal found in his library books, understanding them as an important instrument for rebuilding the ideas and the pedagogical action in the 1880 and the to first decades of 20th century. Part of the reflections done by Sílvio Romero intended to analyze the public education. From his position in Dom Pedro II School, Sílvio Romero produced purposes to 19th century’s Brazilian Education. Romero struggled against what called the reactionary and late mentality of Brazilian teaching. Redescoverd in 90’s, it was not an object of a more carefull study. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38635
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38635
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38635/20166
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 6 No 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 41-69
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 6 Núm. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 41-69
Revista Brasileira de História da Educação; v. 6 n. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 41-69
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529947566080