From the “founding speeches” to the creation of a “collective memory”: forms of writing the history(ies) of the University of São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Roiz, Diogo da Silva
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38561
Resumo: The purpose of this article is to show how Julio de Mesquita Filho and Fernando de Azevedo worried abou to prepare “fouding speeches”, through “pronouncements” and “speeches” effectuated at moments of consecration of the institution, which were invited to participate, in order to defi ne the principal moments and “social actors” that participate of the Universtity of Sao Paulo’s creation, in 1934. These speeches, in part, fi xed on the “collective memory”, helped, many times, of basis to indicate the form of how to writing the history(ies) of the University of São Paulo. It indicates, that, in many cases, such speeches were criticized, and sometimes even remade, by another “social actors” of the period, which directly or indirectly, they had participated of the creation of the university. 
id RBHE-1_3cb4faad511d8645e34bff34fcf0c1fc
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38561
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling From the “founding speeches” to the creation of a “collective memory”: forms of writing the history(ies) of the University of São PauloDos “discursos fundadores” à criação de uma “memória coletiva”: formas de como se escrever a(s) história(s) da Universidade de São PauloColetive MemoryDiscurseProfessionalPhilosophy CollegeMemória ColetivaDiscurso FundadorFormação ProfissionalFaculdade de FilosofiaThe purpose of this article is to show how Julio de Mesquita Filho and Fernando de Azevedo worried abou to prepare “fouding speeches”, through “pronouncements” and “speeches” effectuated at moments of consecration of the institution, which were invited to participate, in order to defi ne the principal moments and “social actors” that participate of the Universtity of Sao Paulo’s creation, in 1934. These speeches, in part, fi xed on the “collective memory”, helped, many times, of basis to indicate the form of how to writing the history(ies) of the University of São Paulo. It indicates, that, in many cases, such speeches were criticized, and sometimes even remade, by another “social actors” of the period, which directly or indirectly, they had participated of the creation of the university. O objetivo deste artigo é demonstrar como Júlio de Mesquita Filho e Fernando de Azevedo preocuparam-se em elaborar “discursos fundadores”, por meio de “pronunciamentos” e “discursos” efetuados em momentos de consagração da instituição, em que eram convidados a participar, com vistas a defi nir os principais momentos e “atores sociais” que vieram a participar da criação da Universidade de São Paulo (USP), em 1934. Esses discursos, em parte, fi xados na “memória coletiva” serviram, muitas vezes, de base para indicar formas de como se deveria escrever a(s) história(s) da USP. Indica-se, ainda, que, em muitos casos, tais discursos eram criticados, e às vezes até refeitos, por outros “atores sociais” do período, que, direta ou indiretamente, também haviam participado da criação da universidade. RBHE2012-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38561Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 1 [19] (2009): Janeiro/AbrilRevista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 1 [19] (2009): Janeiro/AbrilRevista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 1 [19] (2009): Janeiro/Abril2238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38561/20092Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRoiz, Diogo da Silva2022-02-22T22:20:51Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38561Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:51Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv From the “founding speeches” to the creation of a “collective memory”: forms of writing the history(ies) of the University of São Paulo
Dos “discursos fundadores” à criação de uma “memória coletiva”: formas de como se escrever a(s) história(s) da Universidade de São Paulo
title From the “founding speeches” to the creation of a “collective memory”: forms of writing the history(ies) of the University of São Paulo
spellingShingle From the “founding speeches” to the creation of a “collective memory”: forms of writing the history(ies) of the University of São Paulo
Roiz, Diogo da Silva
Coletive Memory
Discurse
Professional
Philosophy College
Memória Coletiva
Discurso Fundador
Formação Profissional
Faculdade de Filosofia
title_short From the “founding speeches” to the creation of a “collective memory”: forms of writing the history(ies) of the University of São Paulo
title_full From the “founding speeches” to the creation of a “collective memory”: forms of writing the history(ies) of the University of São Paulo
title_fullStr From the “founding speeches” to the creation of a “collective memory”: forms of writing the history(ies) of the University of São Paulo
title_full_unstemmed From the “founding speeches” to the creation of a “collective memory”: forms of writing the history(ies) of the University of São Paulo
title_sort From the “founding speeches” to the creation of a “collective memory”: forms of writing the history(ies) of the University of São Paulo
author Roiz, Diogo da Silva
author_facet Roiz, Diogo da Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Roiz, Diogo da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Coletive Memory
Discurse
Professional
Philosophy College
Memória Coletiva
Discurso Fundador
Formação Profissional
Faculdade de Filosofia
topic Coletive Memory
Discurse
Professional
Philosophy College
Memória Coletiva
Discurso Fundador
Formação Profissional
Faculdade de Filosofia
description The purpose of this article is to show how Julio de Mesquita Filho and Fernando de Azevedo worried abou to prepare “fouding speeches”, through “pronouncements” and “speeches” effectuated at moments of consecration of the institution, which were invited to participate, in order to defi ne the principal moments and “social actors” that participate of the Universtity of Sao Paulo’s creation, in 1934. These speeches, in part, fi xed on the “collective memory”, helped, many times, of basis to indicate the form of how to writing the history(ies) of the University of São Paulo. It indicates, that, in many cases, such speeches were criticized, and sometimes even remade, by another “social actors” of the period, which directly or indirectly, they had participated of the creation of the university. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38561
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38561
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38561/20092
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 1 [19] (2009): Janeiro/Abril
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 1 [19] (2009): Janeiro/Abril
Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 1 [19] (2009): Janeiro/Abril
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529538621440