Trajectories and challenges in the history of luso-brazilian education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves Neto, Wenceslau
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/45521
Resumo: Issues related to challenges, tensions, achievements and important debates in the History of Education in Brazil and Portugal are discussed, especially since the second half of the 20th century. Some discussions are retrieved, related to forms of historical-educational production, investigative gaps, individual or shared production, disputes over funding, etc. As proposition, three dimensions are considered: immediate challenges related to the continuity of the knowledge area; intermediate challenges, focused on internationalization and the dissemination of research results; and theoretical-methodological challenge, which must be recurrently placed by the field. It ends by drawing attention to another dimension that cannot be neglected by the researcher: the ethical challenge
id RBHE-1_3dbc036219b017a6682d21d54ec03fcc
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/45521
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Trajectories and challenges in the history of luso-brazilian educationRutas y desafíos de la historia de la educación luso-brasileñaPercursos e desafios da história da educação luso-brasileirahistory of educationtensions and perspectivesBrazilPortugalhistoria de la educacióntensiones y perspectivasBrasilPortugalHistória da Educaçãotensões e perspectivasBrasilPortugalIssues related to challenges, tensions, achievements and important debates in the History of Education in Brazil and Portugal are discussed, especially since the second half of the 20th century. Some discussions are retrieved, related to forms of historical-educational production, investigative gaps, individual or shared production, disputes over funding, etc. As proposition, three dimensions are considered: immediate challenges related to the continuity of the knowledge area; intermediate challenges, focused on internationalization and the dissemination of research results; and theoretical-methodological challenge, which must be recurrently placed by the field. It ends by drawing attention to another dimension that cannot be neglected by the researcher: the ethical challengeSe discuten temas relacionados con desafíos, logros, tensiones y debates importantes en la Historia de la Educación de Brasil y Portugal, sobre todo desde la segunda mitad del siglo XX. Se recuperan discusiones sobre formas de la producción histórico-educativa, deficiencias investigativas, producción individual o compartida, disputas por financiamiento, etc. Como encaminamiento, tres dimensiones son trabajadas: desafíos inmediatos, relacionados a la continuidad del área de conocimiento; desafíos intermediarios, dirigidos a la internacionalización y la difusión de resultados de investigación; y desafío teórico-metodológico, que necesita ser recurrentemente colocado por el campo. Se finaliza llamando la atención hacia otra dimensión que no puede ser despreciada por el investigador: el desafío éticoSão discutidas questões relacionadas a desafios, tensões, realizações e debates marcantes na História da Educação de Brasil e Portugal, principalmente a partir da segunda metade do século XX. Recuperam-se discussões sobre formas da produção histórico-educacional, lacunas investigativas, produção individual ou compartilhada, disputas por financiamento etc. Como encaminhamento, trabalha-se em três dimensões: desafios imediatos, relacionados à continuidade da área de conhecimento; desafios intermediários, voltados para a internacionalização e a difusão de resultados de pesquisa; e desafio teórico-metodológico, que precisa ser recorrentemente colocado pelo campo. Finaliza-se chamando-se a atenção para outra dimensão que não pode ser descurada pelo pesquisador: o desafio ético.RBHE2019-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/45521Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e075Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e075Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0752238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/45521/751375148404Copyright (c) 2019 Wenceslau Gonçalves Netohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves Neto, Wenceslau2022-03-01T22:17:51Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/45521Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:51Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Trajectories and challenges in the history of luso-brazilian education
Rutas y desafíos de la historia de la educación luso-brasileña
Percursos e desafios da história da educação luso-brasileira
title Trajectories and challenges in the history of luso-brazilian education
spellingShingle Trajectories and challenges in the history of luso-brazilian education
Gonçalves Neto, Wenceslau
history of education
tensions and perspectives
Brazil
Portugal
historia de la educación
tensiones y perspectivas
Brasil
Portugal
História da Educação
tensões e perspectivas
Brasil
Portugal
title_short Trajectories and challenges in the history of luso-brazilian education
title_full Trajectories and challenges in the history of luso-brazilian education
title_fullStr Trajectories and challenges in the history of luso-brazilian education
title_full_unstemmed Trajectories and challenges in the history of luso-brazilian education
title_sort Trajectories and challenges in the history of luso-brazilian education
author Gonçalves Neto, Wenceslau
author_facet Gonçalves Neto, Wenceslau
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves Neto, Wenceslau
dc.subject.por.fl_str_mv history of education
tensions and perspectives
Brazil
Portugal
historia de la educación
tensiones y perspectivas
Brasil
Portugal
História da Educação
tensões e perspectivas
Brasil
Portugal
topic history of education
tensions and perspectives
Brazil
Portugal
historia de la educación
tensiones y perspectivas
Brasil
Portugal
História da Educação
tensões e perspectivas
Brasil
Portugal
description Issues related to challenges, tensions, achievements and important debates in the History of Education in Brazil and Portugal are discussed, especially since the second half of the 20th century. Some discussions are retrieved, related to forms of historical-educational production, investigative gaps, individual or shared production, disputes over funding, etc. As proposition, three dimensions are considered: immediate challenges related to the continuity of the knowledge area; intermediate challenges, focused on internationalization and the dissemination of research results; and theoretical-methodological challenge, which must be recurrently placed by the field. It ends by drawing attention to another dimension that cannot be neglected by the researcher: the ethical challenge
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/45521
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/45521
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/45521/751375148404
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Wenceslau Gonçalves Neto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Wenceslau Gonçalves Neto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e075
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e075
Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e075
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531848634368