The elementary public schools for girls: from norms to practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jinzenji, Mônica Yumi
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40828
Resumo: This paper discusses the organization of the public instruction in Minas Gerais in the nineteenth century, with special attention to the schools of first letters – escolas de primeiras letras – that are destined to the girls. It tries to analyze the relation between the normative determinations and the appropriations realized by teachers, students, families and the community, what empower to analyze the scholar practices in this process of schools’ establishment in the province. As well as in every moment of change, it is possible to notice tensions; the rigidity of the control and of the inspection that had as opposition point the resistance of students and teachers manifested on school dropout and on the attribution of weak performance related to strange reasons than the own will. 
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spelling The elementary public schools for girls: from norms to practicesAs escolas públicas de primeiras letras de meninas: das normas às práticasHistory of EducationFemale EducationElementary SchoolMutual MethodAppropriationsHistória da EducaçãoEducação FemininaEscola de Primeiras LetrasMétodo MútuoApropriaçãoThis paper discusses the organization of the public instruction in Minas Gerais in the nineteenth century, with special attention to the schools of first letters – escolas de primeiras letras – that are destined to the girls. It tries to analyze the relation between the normative determinations and the appropriations realized by teachers, students, families and the community, what empower to analyze the scholar practices in this process of schools’ establishment in the province. As well as in every moment of change, it is possible to notice tensions; the rigidity of the control and of the inspection that had as opposition point the resistance of students and teachers manifested on school dropout and on the attribution of weak performance related to strange reasons than the own will. Este artigo discute a organização da instrução pública em Minas Gerais no século XIX, com atenção especial às escolas de primeiras letras voltadas para meninas. Busca analisar a relação entre as determinações normativas e as apropriações realizadas por professoras, alunas, famílias e a comunidade, o que permite analisar as práticas escolares nesse processo de estabelecimento das escolas na província. Como em todo momento de mudanças, podem ser percebidas tensões; a rigidez do controle e da fiscalização que tinham como contraponto a resistência de alunas e professoras, manifestada na evasão e atribuição de fraco desempenho a causas alheias à própria vontade. RBHE2012-01-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40828Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 169-197Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 169-197Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 169-1972238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40828/21301Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessJinzenji, Mônica Yumi2022-02-22T22:21:07Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40828Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:07Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
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