The scientifical aprehension about student on Portugal education (1880-1900): epistemological references
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38764 |
Resumo: | The papper analyses the emergence of a cientific knowledege about the student, during the XIX century, student defined according to his generation identity. In this sense, we focus an national context (Portugal) and a specifically historical period (last decades of the century). The primary sources were the pedagogical magazines, that was used as strategical vehicule of scientific knowledge difusion, teacher education and improvement of pedagogical experts powerty. The cientificist perspective, refered to Spencer s positivist model of science, characterized the magazine. Into this perspective, is possible to identify the epistemological references of the cientific discourses about the individual development, that changed during the period. If in the first numbers of the vehicule, Comtes historical perspective of understanding the individual development was central, gradually lost its importance. The higienism, recorring to the concept of race to understand and quantificate the fisiological characters of the students turned to be the most important knowledge about the individual developmet, racially defined. So, the reserach demonstrate the tension beetwen race and history on the knowledge production about individual, cultural and social phenomenous during the XIX century, specially on investigations about individual development. |
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The scientifical aprehension about student on Portugal education (1880-1900): epistemological referencesA produção histórica de categorias de apreensão do aluno na educação portuguesa (1880-1900)DiscoursestudentsPortugalnineteen centuryDiscursosAlunoPortugalOitocentosThe papper analyses the emergence of a cientific knowledege about the student, during the XIX century, student defined according to his generation identity. In this sense, we focus an national context (Portugal) and a specifically historical period (last decades of the century). The primary sources were the pedagogical magazines, that was used as strategical vehicule of scientific knowledge difusion, teacher education and improvement of pedagogical experts powerty. The cientificist perspective, refered to Spencer s positivist model of science, characterized the magazine. Into this perspective, is possible to identify the epistemological references of the cientific discourses about the individual development, that changed during the period. If in the first numbers of the vehicule, Comtes historical perspective of understanding the individual development was central, gradually lost its importance. The higienism, recorring to the concept of race to understand and quantificate the fisiological characters of the students turned to be the most important knowledge about the individual developmet, racially defined. So, the reserach demonstrate the tension beetwen race and history on the knowledge production about individual, cultural and social phenomenous during the XIX century, specially on investigations about individual development.O trabalho busca analisar, no interior deste processo de afirmação da escola como espaço formador das novas gerações ao longo do século XIX, um período delimitado (duas últimas décadas do século XIX), em um contexto nacional específico (Portugal), a produção de conhecimentos sobre o aluno (definido por seu pertencimento geracional: criança/jovem). Busca-se apreender, na produção discursiva sobre a criança/aluno e seus processos de desenvolvimento, a difusão de conhecimentos científicos, contemplando a análise de suas matrizes epistêmicas. Tem-se como fonte as revistas de educação e ensino, compreendidas como dispositivos característicos daquele momento histórico de formação do professorado, circulação dos discursos científicos e afirmação dos especialistas como detentores de um saber socialmente legitimado. Verifica-se, por um lado, ao longo do período, a afirmação de uma ciência fundada no modelo positivista spenceriano. Por outro, observa-se o progressivo deslocamento de um paradigma histórico comtiano na análise dos processos de desenvolvimento da criança, para um referencial médico-higienista, voltado para a caracterização e medida dos caracteres fisiológicos dos alunos, indicativos de seu nível de desenvolvimento mental, racialmente definido. Revela-se a tensão, característica da ciência oitocentista entre os termos raça/ história na explicação dos fenômenos individuais, sociais e culturais. RBHE2012-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38764Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 63-97Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 63-97Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 63-972238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38764/20294Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGouveia, Maria Cristina Soares de2022-02-22T22:19:06Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38764Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:06Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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