Tempos da Escola no Espaço Portugal-Brasil-Moçambique dez digressões sobre um programa de investigação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38755 |
Resumo: | The article extends itself in ten digressions in order to draw the outlines of investigation in progress about the historical construction of the compulsory school in Portugal, Brazil and Mozambique. The first three grant a privilege to the research senses, affirming the importance of a compared education history. The three following digressions suggest processes of theoretical reconstruction that permit to produce instruments of interpretation from this “relation space”, exploring recent contributions from education history and from compared education: probable supports to investigation. The last four indicate thematic of reference, research “entrance points”, that enables to perform the historical comparison. |
id |
RBHE-1_47bc0fd402f258ad296047ed34f3dad3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38755 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Tempos da Escola no Espaço Portugal-Brasil-Moçambique dez digressões sobre um programa de investigaçãoCompared Education HistoryCompulsory SchoolEducational AuthorsPedagogical SpeechHistória da Educação ComparadaEscola ObrigatóriaAtores EducacionaisDiscursos PedagógicosThe article extends itself in ten digressions in order to draw the outlines of investigation in progress about the historical construction of the compulsory school in Portugal, Brazil and Mozambique. The first three grant a privilege to the research senses, affirming the importance of a compared education history. The three following digressions suggest processes of theoretical reconstruction that permit to produce instruments of interpretation from this “relation space”, exploring recent contributions from education history and from compared education: probable supports to investigation. The last four indicate thematic of reference, research “entrance points”, that enables to perform the historical comparison. Com o objetivo de desenhar os contornos de investigação em desenvolvimento acerca da construção histórica da escola obrigatória em Portugal, Brasil e Moçambique, o artigo desdobra-se em dez digressões. As três primeiras privilegiam os sentidos da pesquisa, afirmando a importância de uma história comparada da educação. As três digressões seguintes sugerem processos de reconstrução teórica que permitam gerar instrumentos de interpretação desse “espaço de relação”, explorando contributos recentes da história da educação e da educação comparada: prováveis suportes à investigação. As quatro últimas indicam temáticas de referência, “pontos de entrada” da pesquisa, que possibilitam operar a comparação histórica. RBHE2012-02-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38755Revista Brasileira de História da Educação; Vol 1 No 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 161-186Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 1 Núm. 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 161-186Revista Brasileira de História da Educação; v. 1 n. 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 161-1862238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38755/20285Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNóvoa, António2022-02-22T22:19:11Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38755Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:11Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tempos da Escola no Espaço Portugal-Brasil-Moçambique dez digressões sobre um programa de investigação |
title |
Tempos da Escola no Espaço Portugal-Brasil-Moçambique dez digressões sobre um programa de investigação |
spellingShingle |
Tempos da Escola no Espaço Portugal-Brasil-Moçambique dez digressões sobre um programa de investigação Nóvoa, António Compared Education History Compulsory School Educational Authors Pedagogical Speech História da Educação Comparada Escola Obrigatória Atores Educacionais Discursos Pedagógicos |
title_short |
Tempos da Escola no Espaço Portugal-Brasil-Moçambique dez digressões sobre um programa de investigação |
title_full |
Tempos da Escola no Espaço Portugal-Brasil-Moçambique dez digressões sobre um programa de investigação |
title_fullStr |
Tempos da Escola no Espaço Portugal-Brasil-Moçambique dez digressões sobre um programa de investigação |
title_full_unstemmed |
Tempos da Escola no Espaço Portugal-Brasil-Moçambique dez digressões sobre um programa de investigação |
title_sort |
Tempos da Escola no Espaço Portugal-Brasil-Moçambique dez digressões sobre um programa de investigação |
author |
Nóvoa, António |
author_facet |
Nóvoa, António |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nóvoa, António |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Compared Education History Compulsory School Educational Authors Pedagogical Speech História da Educação Comparada Escola Obrigatória Atores Educacionais Discursos Pedagógicos |
topic |
Compared Education History Compulsory School Educational Authors Pedagogical Speech História da Educação Comparada Escola Obrigatória Atores Educacionais Discursos Pedagógicos |
description |
The article extends itself in ten digressions in order to draw the outlines of investigation in progress about the historical construction of the compulsory school in Portugal, Brazil and Mozambique. The first three grant a privilege to the research senses, affirming the importance of a compared education history. The three following digressions suggest processes of theoretical reconstruction that permit to produce instruments of interpretation from this “relation space”, exploring recent contributions from education history and from compared education: probable supports to investigation. The last four indicate thematic of reference, research “entrance points”, that enables to perform the historical comparison. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38755 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38755 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38755/20285 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 1 No 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 161-186 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 1 Núm. 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 161-186 Revista Brasileira de História da Educação; v. 1 n. 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 161-186 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530385870848 |