O plano de estudos das escolas públicas elementares na Província do Paraná: ler e escrever, para Deus e o Estado
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38673 |
Resumo: | This work analizes the programs of study of the public elementary schools during the time when Paraná was a province, using as its main source the reports of the Presidents of the Province and of the General Inspectors of Public Instruction. Once disassociated from São Paulo, the Province of Paraná sought to establish a political and administrative identity. The President of the Province identified as a priority of the government the creation of a uniform educational system. This objective would to be achieved through the adoption of a unique program of studies that was oriented to the development of the individual, and included the cultivation of the values promoted by the State. The result was an educational system that was based on the principles of Christian morals, that is, on the doctrine of the Catholic religion. |
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O plano de estudos das escolas públicas elementares na Província do Paraná: ler e escrever, para Deus e o EstadoO plano de estudos das escolas públicas elementares na Província do Paraná: ler e escrever, para Deus e o EstadoPublic EducationElementary EducationSyllabusParanáNineteenth CenturyInstrução PúblicaEnsino ElementarPlano de EstudosParaná ProvincialSéculo XIXThis work analizes the programs of study of the public elementary schools during the time when Paraná was a province, using as its main source the reports of the Presidents of the Province and of the General Inspectors of Public Instruction. Once disassociated from São Paulo, the Province of Paraná sought to establish a political and administrative identity. The President of the Province identified as a priority of the government the creation of a uniform educational system. This objective would to be achieved through the adoption of a unique program of studies that was oriented to the development of the individual, and included the cultivation of the values promoted by the State. The result was an educational system that was based on the principles of Christian morals, that is, on the doctrine of the Catholic religion. O texto analisa os planos de estudo das escolas públicas elementares no período do Paraná Provincial, tomando como fonte principal os relatórios dos presidentes da província e os relatórios dos inspetores gerais da Instrução Pública. Emancipada de São Paulo, a Província do Paraná precisava firmar-se política e administrativamente. Para tal, o presidente da província elegeu a educação e a uniformização do ensino como metas prioritárias de seu governo. Estes objetivos deveriam ser atingidos pela adoção de um plano de estudos único, direcionado para a formação do indivíduo, implicando o cultivo dos valores do Estado, visando uma educação nacional, e dos princípios da moral cristã, ou seja, da doutrina da religião católica. RBHE2012-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38673Revista Brasileira de História da Educação; Vol 4 No 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 135-160Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 4 Núm. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 135-160Revista Brasileira de História da Educação; v. 4 n. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 135-1602238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38673/20202Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVechia, Ariclê2022-02-22T22:19:53Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38673Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:53Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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