The edition of children’s literature in Fortaleza

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leão, Andréa Borges
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Sales , Ana Cíntia Moreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51193
Resumo: This article analyses, from Pierre Bourdieu’s sociology perspective, the editing and circulation processes of children´s books in the city of Fortaleza, located in the northeast of Brazil. It focuses on the practices of agents and institutions which act in constituting a relatively autonomous editorial space. With empirical material, it elects the editions of Demócrito Rocha and the Editora Dummar, companies linked to the Grupo de Comunicação O Povo. The tested hypothesis is that the singularity of a regional space is paradoxically conquered through heteronomy. In this perspective, the action of the State is fundamental in the editorial production, since the classification of the themes of popular culture, tradition and patrimony to the purchase of books and public notices destined to the sector.  This system identifies promotion of local culture as a way of ‘joining parts’ of the Brazilian literary nation. The space for children´s book edition in Fortaleza constituted itself, therefore, in a subfield of dependent and peripheral production inside a national space also dependent and peripheral regarding the transactional linguistic spaces. 
id RBHE-1_55bfbabcb22a5345d1d42e8227176b9f
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/51193
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The edition of children’s literature in FortalezaLa edición de literatura infantil en FortalezaA edição de literatura infantil em Fortalezabook and edition historychildren's literary spaceautonomyheteronomychildren's literature in Fortalezahistoria de libros y edicionesespacio literario infantilheteronomíaautonomíaliteratura infantil en Fortalezahistória do livro e da ediçãoespaço literário infantilautonomiaheteronomialiteratura infantil em FortalezaThis article analyses, from Pierre Bourdieu’s sociology perspective, the editing and circulation processes of children´s books in the city of Fortaleza, located in the northeast of Brazil. It focuses on the practices of agents and institutions which act in constituting a relatively autonomous editorial space. With empirical material, it elects the editions of Demócrito Rocha and the Editora Dummar, companies linked to the Grupo de Comunicação O Povo. The tested hypothesis is that the singularity of a regional space is paradoxically conquered through heteronomy. In this perspective, the action of the State is fundamental in the editorial production, since the classification of the themes of popular culture, tradition and patrimony to the purchase of books and public notices destined to the sector.  This system identifies promotion of local culture as a way of ‘joining parts’ of the Brazilian literary nation. The space for children´s book edition in Fortaleza constituted itself, therefore, in a subfield of dependent and peripheral production inside a national space also dependent and peripheral regarding the transactional linguistic spaces. Este artículo analiza, desde la perspectiva de sociología de Pierre Bourdieu, los procesos de edición y circulación de libros infantiles en la ciudad de Fortaleza, ubicada en el noreste de Brasil. La investigación se centra en las prácticas de los agentes e instituciones que actúan para constituir un espacio editorial relativamente autónomo. Con material empírico, elige las ediciones de Demócrito Rocha y Editora Dummar, empresas vinculadas al “Grupo de Comunicação O Povo”. La hipótesis probada es que la singularidad de un espacio regional se conquista paradójicamente a través de la heteronomía. En esta perspectiva, la acción del Estado es fundamental en la producción editorial, desde la clasificación de los temas de cultura popular, tradición y patrimonio hasta la compra de libros y avisos públicos destinados al sector. Este sistema identifica la promoción de la cultura local como una forma de 'unir partes' de la nación literaria brasileña. El espacio para la edición de libros infantiles en Fortaleza se constituyó, por lo tanto, en un subcampo de producción dependiente y periférica dentro de un espacio nacional también dependiente y periféricos con respecto a los espacios lingüísticos transaccionales. Este artigo analisa, na perspectiva da sociologia de Pierre Bourdieu, os processos de edição e circulação de livros infantis na cidade de Fortaleza, situada no nordeste do Brasil. Para tanto, enfoca as práticas de agentes e instituições que atuam na constituição de um espaço editorial relativamente autônomo. Como material empírico, elege as Edições Demócrito Rocha e a Editora Dummar, empresas vinculadas ao Grupo de Comunicação O Povo. A hipótese testada é a de que a singularidade de um espaço regional é paradoxalmente conquistada por meio da heteronomia. Nessa perspectiva, é fundamental a atuação do Estado na produção editorial, desde a classificação dos temas da cultura popular, da tradição e do patrimônio, até a compra de livros e editais destinados ao setor. Esse sistema identifica a promoção da cultura local como um modo de ‘juntar as partes’ da nação literária brasileira. O espaço de edição de livros infantis em Fortaleza constitui-se, desse modo, um subcampo de produção dependente e periférico dentro de um espaço nacional também dependente e periférico com relação aos espaços linguísticos transnacionais.vRBHE2020-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51193Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e118Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e118Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1182238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51193/751375150224https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51193/751375150369Copyright (c) 2020 Andréa Borges Leão, Ana Cíntia Moreira Sales (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeão, Andréa Borges Sales , Ana Cíntia Moreira2022-03-01T22:17:32Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/51193Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:32Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The edition of children’s literature in Fortaleza
La edición de literatura infantil en Fortaleza
A edição de literatura infantil em Fortaleza
title The edition of children’s literature in Fortaleza
spellingShingle The edition of children’s literature in Fortaleza
Leão, Andréa Borges
book and edition history
children's literary space
autonomy
heteronomy
children's literature in Fortaleza
historia de libros y ediciones
espacio literario infantil
heteronomía
autonomía
literatura infantil en Fortaleza
história do livro e da edição
espaço literário infantil
autonomia
heteronomia
literatura infantil em Fortaleza
title_short The edition of children’s literature in Fortaleza
title_full The edition of children’s literature in Fortaleza
title_fullStr The edition of children’s literature in Fortaleza
title_full_unstemmed The edition of children’s literature in Fortaleza
title_sort The edition of children’s literature in Fortaleza
author Leão, Andréa Borges
author_facet Leão, Andréa Borges
Sales , Ana Cíntia Moreira
author_role author
author2 Sales , Ana Cíntia Moreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leão, Andréa Borges
Sales , Ana Cíntia Moreira
dc.subject.por.fl_str_mv book and edition history
children's literary space
autonomy
heteronomy
children's literature in Fortaleza
historia de libros y ediciones
espacio literario infantil
heteronomía
autonomía
literatura infantil en Fortaleza
história do livro e da edição
espaço literário infantil
autonomia
heteronomia
literatura infantil em Fortaleza
topic book and edition history
children's literary space
autonomy
heteronomy
children's literature in Fortaleza
historia de libros y ediciones
espacio literario infantil
heteronomía
autonomía
literatura infantil en Fortaleza
história do livro e da edição
espaço literário infantil
autonomia
heteronomia
literatura infantil em Fortaleza
description This article analyses, from Pierre Bourdieu’s sociology perspective, the editing and circulation processes of children´s books in the city of Fortaleza, located in the northeast of Brazil. It focuses on the practices of agents and institutions which act in constituting a relatively autonomous editorial space. With empirical material, it elects the editions of Demócrito Rocha and the Editora Dummar, companies linked to the Grupo de Comunicação O Povo. The tested hypothesis is that the singularity of a regional space is paradoxically conquered through heteronomy. In this perspective, the action of the State is fundamental in the editorial production, since the classification of the themes of popular culture, tradition and patrimony to the purchase of books and public notices destined to the sector.  This system identifies promotion of local culture as a way of ‘joining parts’ of the Brazilian literary nation. The space for children´s book edition in Fortaleza constituted itself, therefore, in a subfield of dependent and peripheral production inside a national space also dependent and peripheral regarding the transactional linguistic spaces. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51193
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51193
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51193/751375150224
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51193/751375150369
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Andréa Borges Leão, Ana Cíntia Moreira Sales (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Andréa Borges Leão, Ana Cíntia Moreira Sales (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e118
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e118
Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e118
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532333076480