The governance of the male child subjects: model instructions for a Christian boy in a Portuguese civility manual of the late 18th century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ripe, Fernando Cezar
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: do Amaral, Giana Lange
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44308
Resumo: This article analyzes the discourses about the teaching of civility for the routine of male childhood present in the book Escola de politica ou tractado pratico da civilidade portugueza (1786) by the Portuguese priest João da Nossa Senhora da Porta Siqueira (17?? -1797). At the end of the 18th century the circulation of printed matter that enunciated the modelling of a specific image for the child subject gained centrality in the Portuguese printed culture. The theoretical problematic is based on the 'governmentality'category, with the purpose of establishing enunciative bases on the practices of subjectivation that constituted the male child population of an epoch. It is argued, therefore, that the discursive relation about the civilized infant followed a set of normative rules on Christian urbanity, the good appearance with the body and the politeness in social dealings.
id RBHE-1_56b92e36376ea648a850eee7d07e8965
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/44308
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The governance of the male child subjects: model instructions for a Christian boy in a Portuguese civility manual of the late 18th centuryLa gobernabilidad de los sujetos infantiles masculinos: instrucciones modelares para un niño cristiano en un manual de civilidad portugués de finales del siglo XVIIIO governamento dos sujeitos infantis masculinos: instruções modelares para um menino cristão em um manual de civilidade português do final do século XVIIIchildhoodcivilitygovernmentalityPortugal18th centuryinfanciacivilidadgubernamentalidadPortugalsiglo XVIIIInfânciaCivilidadeGovernamentalidadePortugalSéculo XVIIIHistória da EducaçãoThis article analyzes the discourses about the teaching of civility for the routine of male childhood present in the book Escola de politica ou tractado pratico da civilidade portugueza (1786) by the Portuguese priest João da Nossa Senhora da Porta Siqueira (17?? -1797). At the end of the 18th century the circulation of printed matter that enunciated the modelling of a specific image for the child subject gained centrality in the Portuguese printed culture. The theoretical problematic is based on the 'governmentality'category, with the purpose of establishing enunciative bases on the practices of subjectivation that constituted the male child population of an epoch. It is argued, therefore, that the discursive relation about the civilized infant followed a set of normative rules on Christian urbanity, the good appearance with the body and the politeness in social dealings.Este artículo analiza los discursos sobre la enseñanza de la civilidad para la rutina de la infancia masculina, presentes en la obraEscola de politica ou tractado pratico da civilidade portugueza (1786), de autoría del sacerdote portugués João da Nossa Senhora da Porta Siqueira (17??-1797). A finales del siglo XVIII, la circulación de impresos que anunciaban la modelación de una imagen específica para el sujeto infantil ganó centralidad en la cultura impresa portuguesa. La problemática teórica está fundamentada en la categoría 'gubernamentalidad', con la finalidad de establecer bases enunciativas sobre las prácticas de subjetivación, que constituyeron la población infantil masculina de una época. Se defiende, así, que la relación discursiva acerca de lo infantil civilizado siguió un conjunto de reglas normativas sobre la urbanidad cristiana, la buena apariencia con el cuerpo y de la cortesía en el trato social.Este artigo analisa os discursos sobre o ensino de civilidade para a rotina da infância masculina, presentes na obra Escola de politica ou tractado pratico da civilidade portugueza (1786), de autoria do padre português João da Nossa Senhora da Porta Siqueira (17??-1797). No final do século XVIII, a circulação de impressos que enunciavam a modelação de uma imagem específica para o sujeito infantil ganhou centralidade na cultura impressa portuguesa. Aproblemática teórica está fundamentada na categoria 'governamentalidade', com a finalidade de estabelecer bases enunciativas sobre as práticas de subjetivação, que constituíram a população infantil masculina de uma época. Defende-se, assim, que a relação discursiva acerca do infantil civilizado seguiu um conjunto de regras normativas sobre a urbanidade cristã, a boa aparência com o corpo e da polidez no trato social.RBHE2018-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa históricaapplication/pdfimage/jpegapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44308Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e040Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e040Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0402238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44308/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44308/751375147610https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44308/751375147611Copyright (c) 2018 Fernando Cezar Ripehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRipe, Fernando Cezardo Amaral, Giana Lange2022-02-22T21:38:27Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/44308Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:38:27Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The governance of the male child subjects: model instructions for a Christian boy in a Portuguese civility manual of the late 18th century
La gobernabilidad de los sujetos infantiles masculinos: instrucciones modelares para un niño cristiano en un manual de civilidad portugués de finales del siglo XVIII
O governamento dos sujeitos infantis masculinos: instruções modelares para um menino cristão em um manual de civilidade português do final do século XVIII
title The governance of the male child subjects: model instructions for a Christian boy in a Portuguese civility manual of the late 18th century
spellingShingle The governance of the male child subjects: model instructions for a Christian boy in a Portuguese civility manual of the late 18th century
Ripe, Fernando Cezar
childhood
civility
governmentality
Portugal
18th century
infancia
civilidad
gubernamentalidad
Portugal
siglo XVIII
Infância
Civilidade
Governamentalidade
Portugal
Século XVIII
História da Educação
title_short The governance of the male child subjects: model instructions for a Christian boy in a Portuguese civility manual of the late 18th century
title_full The governance of the male child subjects: model instructions for a Christian boy in a Portuguese civility manual of the late 18th century
title_fullStr The governance of the male child subjects: model instructions for a Christian boy in a Portuguese civility manual of the late 18th century
title_full_unstemmed The governance of the male child subjects: model instructions for a Christian boy in a Portuguese civility manual of the late 18th century
title_sort The governance of the male child subjects: model instructions for a Christian boy in a Portuguese civility manual of the late 18th century
author Ripe, Fernando Cezar
author_facet Ripe, Fernando Cezar
do Amaral, Giana Lange
author_role author
author2 do Amaral, Giana Lange
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ripe, Fernando Cezar
do Amaral, Giana Lange
dc.subject.por.fl_str_mv childhood
civility
governmentality
Portugal
18th century
infancia
civilidad
gubernamentalidad
Portugal
siglo XVIII
Infância
Civilidade
Governamentalidade
Portugal
Século XVIII
História da Educação
topic childhood
civility
governmentality
Portugal
18th century
infancia
civilidad
gubernamentalidad
Portugal
siglo XVIII
Infância
Civilidade
Governamentalidade
Portugal
Século XVIII
História da Educação
description This article analyzes the discourses about the teaching of civility for the routine of male childhood present in the book Escola de politica ou tractado pratico da civilidade portugueza (1786) by the Portuguese priest João da Nossa Senhora da Porta Siqueira (17?? -1797). At the end of the 18th century the circulation of printed matter that enunciated the modelling of a specific image for the child subject gained centrality in the Portuguese printed culture. The theoretical problematic is based on the 'governmentality'category, with the purpose of establishing enunciative bases on the practices of subjectivation that constituted the male child population of an epoch. It is argued, therefore, that the discursive relation about the civilized infant followed a set of normative rules on Christian urbanity, the good appearance with the body and the politeness in social dealings.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44308
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44308
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44308/pdf
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44308/751375147610
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44308/751375147611
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Fernando Cezar Ripe
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Fernando Cezar Ripe
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
image/jpeg
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e040
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e040
Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e040
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531824517120