History of Education in the Journal of the Historical and Geographic Institute of São Paulo, Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Maria Aparecida
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Ferreira Junior, Amarílio, Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40742
Resumo: Although Historical and Geographic Institutes are of great value to Brazilian historiography, only limited attempts have been made in the area of educational historiography to draw on these journals as primary sources of information about the History of Education. This article analyzes the manner the Revista do Instituto  Histórico e Geográfico de São Paulo has contributed towards the History of Education in Brazil, by analyzing a selection of articles published between 1923 and 1996 by Hélio Viotti, SerafimLeite, Affonso de Carvalho, Ernesto Penteado and Ernesto de Sousa Campos. These articles are of fundamental importance for the historiography of Brazilian education because they enable us to understand the literary elite´s opinions (represented by scholars who published articles in the Journal)on Brazilian education of the period.
id RBHE-1_5ae2b8b3eb1b82bf44c7b0c6b8ac9c3b
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40742
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling History of Education in the Journal of the Historical and Geographic Institute of São Paulo, BrazilHistoria de la Educación en las páginas de la Revista do Instituto Histórico e Geográfico de São PauloHistória da Educação nas páginas da Revista do Instituto Histórico e Geográfico de São PauloHistory of EducationHistoriography of EducationJournal of the Historical and Geographic Institute of São PauloHistoria de la EducaciónHistoriografía de la EducaciónRevista do Instituto Histórico e Geográfico de São PauloHistória da Educaçãohistoriografia da EducaçãoRevista do Instituto Histórico e Geográfico de São PauloAlthough Historical and Geographic Institutes are of great value to Brazilian historiography, only limited attempts have been made in the area of educational historiography to draw on these journals as primary sources of information about the History of Education. This article analyzes the manner the Revista do Instituto  Histórico e Geográfico de São Paulo has contributed towards the History of Education in Brazil, by analyzing a selection of articles published between 1923 and 1996 by Hélio Viotti, SerafimLeite, Affonso de Carvalho, Ernesto Penteado and Ernesto de Sousa Campos. These articles are of fundamental importance for the historiography of Brazilian education because they enable us to understand the literary elite´s opinions (represented by scholars who published articles in the Journal)on Brazilian education of the period.Pese a la importancia de los institutos históricos y geográficos para la historiografía nacional, existe un vacío en la historiografía educativa de Brasil cuanto al uso de las revistas de estos institutos como fuentes principales de la Historia de la Educación. En este artículo, se analizan las contribuciones de la Revista do Instituto Histórico e Geográfico de São Paulo para la Historia de la Educación brasileña. Para el análisis, fueron seleccionados artículos publicados entre 1923 y 1996 por Hélio Viotti, Serafim Leite, Affonso de Carvalho, Ernesto Penteado y Ernesto de Sousa Campos. Dichos artículos son fundamentales para la historiografía de la educación brasileña, porque permiten entender cómo la élite letrada, representada por los intelectuales que publican artículos en esta Revista, pensaba la educación brasileña en este período.A despeito da importância dos institutos históricos e geográficos para a historiografia nacional, há uma lacuna na historiografia educacional brasileira quanto ao uso das revistas desses institutos como fontes primárias para a História da Educação. Neste artigo, analisam-se as contribuições da Revista do Instituto Histórico e Geográfico de São Paulo para História da Educação brasileira. Para a análise, foram selecionados artigos publicados entre 1923 e 1996 por Hélio Viotti, Serafim Leite, Affonso de Carvalho, Ernesto Penteado e Ernesto de Sousa Campos. Esses artigos são fundamentais para a historiografia da educação brasileira, pois permitem compreender como a elite letrada, representada pelos intelectuais que publicam artigos nessa Revista, pensava a educação brasileira nesse período.RBHE2016-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40742Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 59 - 122Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 59 - 122Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 59 - 1222238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40742/pdf_132https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40742/pdf_133Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Maria AparecidaFerreira Junior, AmarílioHayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini2022-02-22T22:21:41Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40742Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:41Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv History of Education in the Journal of the Historical and Geographic Institute of São Paulo, Brazil
Historia de la Educación en las páginas de la Revista do Instituto Histórico e Geográfico de São Paulo
História da Educação nas páginas da Revista do Instituto Histórico e Geográfico de São Paulo
title History of Education in the Journal of the Historical and Geographic Institute of São Paulo, Brazil
spellingShingle History of Education in the Journal of the Historical and Geographic Institute of São Paulo, Brazil
Pereira, Maria Aparecida
History of Education
Historiography of Education
Journal of the Historical and Geographic Institute of São Paulo
Historia de la Educación
Historiografía de la Educación
Revista do Instituto Histórico e Geográfico de São Paulo
História da Educação
historiografia da Educação
Revista do Instituto Histórico e Geográfico de São Paulo
title_short History of Education in the Journal of the Historical and Geographic Institute of São Paulo, Brazil
title_full History of Education in the Journal of the Historical and Geographic Institute of São Paulo, Brazil
title_fullStr History of Education in the Journal of the Historical and Geographic Institute of São Paulo, Brazil
title_full_unstemmed History of Education in the Journal of the Historical and Geographic Institute of São Paulo, Brazil
title_sort History of Education in the Journal of the Historical and Geographic Institute of São Paulo, Brazil
author Pereira, Maria Aparecida
author_facet Pereira, Maria Aparecida
Ferreira Junior, Amarílio
Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini
author_role author
author2 Ferreira Junior, Amarílio
Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Maria Aparecida
Ferreira Junior, Amarílio
Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini
dc.subject.por.fl_str_mv History of Education
Historiography of Education
Journal of the Historical and Geographic Institute of São Paulo
Historia de la Educación
Historiografía de la Educación
Revista do Instituto Histórico e Geográfico de São Paulo
História da Educação
historiografia da Educação
Revista do Instituto Histórico e Geográfico de São Paulo
topic History of Education
Historiography of Education
Journal of the Historical and Geographic Institute of São Paulo
Historia de la Educación
Historiografía de la Educación
Revista do Instituto Histórico e Geográfico de São Paulo
História da Educação
historiografia da Educação
Revista do Instituto Histórico e Geográfico de São Paulo
description Although Historical and Geographic Institutes are of great value to Brazilian historiography, only limited attempts have been made in the area of educational historiography to draw on these journals as primary sources of information about the History of Education. This article analyzes the manner the Revista do Instituto  Histórico e Geográfico de São Paulo has contributed towards the History of Education in Brazil, by analyzing a selection of articles published between 1923 and 1996 by Hélio Viotti, SerafimLeite, Affonso de Carvalho, Ernesto Penteado and Ernesto de Sousa Campos. These articles are of fundamental importance for the historiography of Brazilian education because they enable us to understand the literary elite´s opinions (represented by scholars who published articles in the Journal)on Brazilian education of the period.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40742
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40742
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40742/pdf_132
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40742/pdf_133
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 59 - 122
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 59 - 122
Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 59 - 122
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531254091776