State and education. The Society of Jesus: Brazil, 1549-1600

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Paiva, José Maria
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38929
Resumo: The article aims to show the need to review the historicalapproach of social relations prevailing in the sixteenth century,adjusting the concepts used to understand how they developed. Ithas as the object of study the meaning of education in Brazil inthe sixteenth / seventeenth century. First we explain therepresentation of the world then in place, the order putting itselfas the unit / universe, the concept of body delineating the society,the divine presence formatting understandings. Then we definededucation as assimilation of this form of representation of theorder. Finally we describe the work of the Society of Jesus,delegated by the king to the mission of evangelization of theIndians, showing the college and the studies as active expressionof that education
id RBHE-1_60a34ccdd6e39d6fa0e179958800cbd6
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38929
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling State and education. The Society of Jesus: Brazil, 1549-1600Estado y educación. La Compañía de Jesús: Brasil, 1549-1600Estado e educação. A Companhia de Jesus: Brasil, 1549-1600Society of JesusStateEducationBrazil XVI-XVII centuriesCompañía de JesúsEstadoEducaciónBrasil siglos XVI-XVIICompanhia de JesusEstadoEducaçãoBrasil séc. XVI-XVIIThe article aims to show the need to review the historicalapproach of social relations prevailing in the sixteenth century,adjusting the concepts used to understand how they developed. Ithas as the object of study the meaning of education in Brazil inthe sixteenth / seventeenth century. First we explain therepresentation of the world then in place, the order putting itselfas the unit / universe, the concept of body delineating the society,the divine presence formatting understandings. Then we definededucation as assimilation of this form of representation of theorder. Finally we describe the work of the Society of Jesus,delegated by the king to the mission of evangelization of theIndians, showing the college and the studies as active expressionof that educationEl artículo tiene el objetivo de mostrar la necesidad de revisar elenfoque histórico de las relaciones sociales practicadas en elsiglo XVI, adecuando los conceptos utilizados al entendimientoque se tenía de ellos en la época. Tiene como objeto de estudio elsignificado de educación en Brasil quinientista/seiscientista. Seexpone, inicialmente, la representación de mundo en la épocavigente, el orden colocándose como unidad/universo, elconcepto de cuerpo diseñando la sociedad, la presencia divinaformateando los entendimientos. Se define, a continuación, laeducación como asimilación de esta forma de representación delorden. Por último, se describe el trabajo de la Compañía deJesús, delegada por el rey para la misión de evangelización delindio, mostrando el colegio y los estudios como expresión activade esa educaciónO artigo tem por objetivo mostrar a necessidade de rever a abordagem histórica das relações sociais praticadas no século XVI, adequando os conceitos usados ao entendimento que então deles se tinha. Tem por objeto de estudo o significado de educação no Brasil quinhentista/seiscentista. Expõe-se, primeiramente, a representação de mundo então vigente, a ordem se pondo como unidade/universo, o conceito de corpo desenhando a sociedade, a presença divina formatando os entendimentos. Define-se, em seguida, a educação como assimilação dessa forma de representação da ordem. Descreve-se, por fim, o trabalho da Companhia de Jesus, delegada pelo rei para a missão de evangelização do índio, mostrando o colégio e os estudos como expressão ativa dessa educação.RBHE2015-06-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38929Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 2[38] (2015): Maio/Agosto; 169 - 192Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 169 - 192Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 169 - 1922238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38929/pdf_68Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Paiva, José Maria2022-02-22T22:18:07Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38929Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:07Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv State and education. The Society of Jesus: Brazil, 1549-1600
Estado y educación. La Compañía de Jesús: Brasil, 1549-1600
Estado e educação. A Companhia de Jesus: Brasil, 1549-1600
title State and education. The Society of Jesus: Brazil, 1549-1600
spellingShingle State and education. The Society of Jesus: Brazil, 1549-1600
de Paiva, José Maria
Society of Jesus
State
Education
Brazil XVI-XVII centuries
Compañía de Jesús
Estado
Educación
Brasil siglos XVI-XVII
Companhia de Jesus
Estado
Educação
Brasil séc. XVI-XVII
title_short State and education. The Society of Jesus: Brazil, 1549-1600
title_full State and education. The Society of Jesus: Brazil, 1549-1600
title_fullStr State and education. The Society of Jesus: Brazil, 1549-1600
title_full_unstemmed State and education. The Society of Jesus: Brazil, 1549-1600
title_sort State and education. The Society of Jesus: Brazil, 1549-1600
author de Paiva, José Maria
author_facet de Paiva, José Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Paiva, José Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Society of Jesus
State
Education
Brazil XVI-XVII centuries
Compañía de Jesús
Estado
Educación
Brasil siglos XVI-XVII
Companhia de Jesus
Estado
Educação
Brasil séc. XVI-XVII
topic Society of Jesus
State
Education
Brazil XVI-XVII centuries
Compañía de Jesús
Estado
Educación
Brasil siglos XVI-XVII
Companhia de Jesus
Estado
Educação
Brasil séc. XVI-XVII
description The article aims to show the need to review the historicalapproach of social relations prevailing in the sixteenth century,adjusting the concepts used to understand how they developed. Ithas as the object of study the meaning of education in Brazil inthe sixteenth / seventeenth century. First we explain therepresentation of the world then in place, the order putting itselfas the unit / universe, the concept of body delineating the society,the divine presence formatting understandings. Then we definededucation as assimilation of this form of representation of theorder. Finally we describe the work of the Society of Jesus,delegated by the king to the mission of evangelization of theIndians, showing the college and the studies as active expressionof that education
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38929
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38929
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38929/pdf_68
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 2[38] (2015): Maio/Agosto; 169 - 192
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 169 - 192
Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 169 - 192
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530908061696