State and education. The Society of Jesus: Brazil, 1549-1600
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38929 |
Resumo: | The article aims to show the need to review the historicalapproach of social relations prevailing in the sixteenth century,adjusting the concepts used to understand how they developed. Ithas as the object of study the meaning of education in Brazil inthe sixteenth / seventeenth century. First we explain therepresentation of the world then in place, the order putting itselfas the unit / universe, the concept of body delineating the society,the divine presence formatting understandings. Then we definededucation as assimilation of this form of representation of theorder. Finally we describe the work of the Society of Jesus,delegated by the king to the mission of evangelization of theIndians, showing the college and the studies as active expressionof that education |
id |
RBHE-1_60a34ccdd6e39d6fa0e179958800cbd6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38929 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
State and education. The Society of Jesus: Brazil, 1549-1600Estado y educación. La Compañía de Jesús: Brasil, 1549-1600Estado e educação. A Companhia de Jesus: Brasil, 1549-1600Society of JesusStateEducationBrazil XVI-XVII centuriesCompañía de JesúsEstadoEducaciónBrasil siglos XVI-XVIICompanhia de JesusEstadoEducaçãoBrasil séc. XVI-XVIIThe article aims to show the need to review the historicalapproach of social relations prevailing in the sixteenth century,adjusting the concepts used to understand how they developed. Ithas as the object of study the meaning of education in Brazil inthe sixteenth / seventeenth century. First we explain therepresentation of the world then in place, the order putting itselfas the unit / universe, the concept of body delineating the society,the divine presence formatting understandings. Then we definededucation as assimilation of this form of representation of theorder. Finally we describe the work of the Society of Jesus,delegated by the king to the mission of evangelization of theIndians, showing the college and the studies as active expressionof that educationEl artículo tiene el objetivo de mostrar la necesidad de revisar elenfoque histórico de las relaciones sociales practicadas en elsiglo XVI, adecuando los conceptos utilizados al entendimientoque se tenía de ellos en la época. Tiene como objeto de estudio elsignificado de educación en Brasil quinientista/seiscientista. Seexpone, inicialmente, la representación de mundo en la épocavigente, el orden colocándose como unidad/universo, elconcepto de cuerpo diseñando la sociedad, la presencia divinaformateando los entendimientos. Se define, a continuación, laeducación como asimilación de esta forma de representación delorden. Por último, se describe el trabajo de la Compañía deJesús, delegada por el rey para la misión de evangelización delindio, mostrando el colegio y los estudios como expresión activade esa educaciónO artigo tem por objetivo mostrar a necessidade de rever a abordagem histórica das relações sociais praticadas no século XVI, adequando os conceitos usados ao entendimento que então deles se tinha. Tem por objeto de estudo o significado de educação no Brasil quinhentista/seiscentista. Expõe-se, primeiramente, a representação de mundo então vigente, a ordem se pondo como unidade/universo, o conceito de corpo desenhando a sociedade, a presença divina formatando os entendimentos. Define-se, em seguida, a educação como assimilação dessa forma de representação da ordem. Descreve-se, por fim, o trabalho da Companhia de Jesus, delegada pelo rei para a missão de evangelização do índio, mostrando o colégio e os estudos como expressão ativa dessa educação.RBHE2015-06-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38929Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 2[38] (2015): Maio/Agosto; 169 - 192Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 169 - 192Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 169 - 1922238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38929/pdf_68Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Paiva, José Maria2022-02-22T22:18:07Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38929Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:07Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
State and education. The Society of Jesus: Brazil, 1549-1600 Estado y educación. La Compañía de Jesús: Brasil, 1549-1600 Estado e educação. A Companhia de Jesus: Brasil, 1549-1600 |
title |
State and education. The Society of Jesus: Brazil, 1549-1600 |
spellingShingle |
State and education. The Society of Jesus: Brazil, 1549-1600 de Paiva, José Maria Society of Jesus State Education Brazil XVI-XVII centuries Compañía de Jesús Estado Educación Brasil siglos XVI-XVII Companhia de Jesus Estado Educação Brasil séc. XVI-XVII |
title_short |
State and education. The Society of Jesus: Brazil, 1549-1600 |
title_full |
State and education. The Society of Jesus: Brazil, 1549-1600 |
title_fullStr |
State and education. The Society of Jesus: Brazil, 1549-1600 |
title_full_unstemmed |
State and education. The Society of Jesus: Brazil, 1549-1600 |
title_sort |
State and education. The Society of Jesus: Brazil, 1549-1600 |
author |
de Paiva, José Maria |
author_facet |
de Paiva, José Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Paiva, José Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Society of Jesus State Education Brazil XVI-XVII centuries Compañía de Jesús Estado Educación Brasil siglos XVI-XVII Companhia de Jesus Estado Educação Brasil séc. XVI-XVII |
topic |
Society of Jesus State Education Brazil XVI-XVII centuries Compañía de Jesús Estado Educación Brasil siglos XVI-XVII Companhia de Jesus Estado Educação Brasil séc. XVI-XVII |
description |
The article aims to show the need to review the historicalapproach of social relations prevailing in the sixteenth century,adjusting the concepts used to understand how they developed. Ithas as the object of study the meaning of education in Brazil inthe sixteenth / seventeenth century. First we explain therepresentation of the world then in place, the order putting itselfas the unit / universe, the concept of body delineating the society,the divine presence formatting understandings. Then we definededucation as assimilation of this form of representation of theorder. Finally we describe the work of the Society of Jesus,delegated by the king to the mission of evangelization of theIndians, showing the college and the studies as active expressionof that education |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38929 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38929 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38929/pdf_68 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 2[38] (2015): Maio/Agosto; 169 - 192 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 169 - 192 Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 169 - 192 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530908061696 |