Forms of exclusion and presence of the black population in the history of school in Rio Grande do Sul
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53793 |
Resumo: | The article seeks to understand historically the processes of educational exclusion, as well as the resistance and protagonist initiatives, of the black population in Rio Grande do Sul.It relies on analysis of provincial educational legislation, newspapers and official reports during the first Republican decades. The work shows that while 19th-century legislation restricts the presence of black people in public schools, in the post-abolition period other exclusion processes have intensified or established, such as the need to work and its consequent priority over studies, or as the practices of prejudice and discrimination within the classrooms, which were the subject of denunciation in the black press. |
id |
RBHE-1_720beb1f3a164226fd73bbeaceb91abb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/53793 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Forms of exclusion and presence of the black population in the history of school in Rio Grande do SulFormas de exclusión y presencia de la población negra en la historia de la escuela sur-rio-grandenseFormas de exclusão e de presença da população negra na história da escola sul-rio-grandenseprovincial legislationschoolingracismlegislación provincialescolarizaciónracismolegislação provincialescolarizaçãoracismoThe article seeks to understand historically the processes of educational exclusion, as well as the resistance and protagonist initiatives, of the black population in Rio Grande do Sul.It relies on analysis of provincial educational legislation, newspapers and official reports during the first Republican decades. The work shows that while 19th-century legislation restricts the presence of black people in public schools, in the post-abolition period other exclusion processes have intensified or established, such as the need to work and its consequent priority over studies, or as the practices of prejudice and discrimination within the classrooms, which were the subject of denunciation in the black press.El artículo busca comprender históricamente los procesos de exclusión educativa, así como las iniciativas de resistencia y agenciamiento, de la población negra en Rio Grande do Sul. Se basa en el análisis de la legislación provincial educativa y de periódicos e informes oficiales durante las primeras décadas republicanas. El trabajo demuestra que mientras que en la legislación del siglo XIX se impusieron restricciones a la presencia de la población negra en las escuelas públicas, nel periodo post abolición se han intensificado o establecido otros procesos de exclusión, como la necesidad de trabajar y su consiguiente prioridad en relación con los estudios, o como las prácticas de prejuicio y discriminación dentro de las aulas, que fueron objeto de denuncia en la prensa negra.O artigo busca compreender historicamente os processos de exclusão educacional, bem como as iniciativas de resistência e agenciamento, da população negra no Rio Grande do Sul. Assenta-se na análise da legislação provincial educacional e de jornais e relatórios oficiais durante as primeiras décadas republicanas. O trabalho demonstra que enquanto na legislação do século XIX vigoraram restrições para a presença da população negra nas escolas públicas, no pós-abolição outros processos de exclusão se intensificaram ou se estabeleceram, como a necessidade de trabalhar e sua consequente prioridade em relação aos estudos, ou como as práticas de preconceito e discriminação dentro das salas de aula, as quais foram objeto de denúncia na imprensa negra.RBHE2021-02-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53793Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e174Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e174Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1742238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53793/751375151666Copyright (c) 2021 Natalia de Lacerda Gil, Claudia Pereira Antunes (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGil, Natalia de LacerdaAntunes, Claudia Pereira2022-02-22T21:28:41Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/53793Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:28:41Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Forms of exclusion and presence of the black population in the history of school in Rio Grande do Sul Formas de exclusión y presencia de la población negra en la historia de la escuela sur-rio-grandense Formas de exclusão e de presença da população negra na história da escola sul-rio-grandense |
title |
Forms of exclusion and presence of the black population in the history of school in Rio Grande do Sul |
spellingShingle |
Forms of exclusion and presence of the black population in the history of school in Rio Grande do Sul Gil, Natalia de Lacerda provincial legislation schooling racism legislación provincial escolarización racismo legislação provincial escolarização racismo |
title_short |
Forms of exclusion and presence of the black population in the history of school in Rio Grande do Sul |
title_full |
Forms of exclusion and presence of the black population in the history of school in Rio Grande do Sul |
title_fullStr |
Forms of exclusion and presence of the black population in the history of school in Rio Grande do Sul |
title_full_unstemmed |
Forms of exclusion and presence of the black population in the history of school in Rio Grande do Sul |
title_sort |
Forms of exclusion and presence of the black population in the history of school in Rio Grande do Sul |
author |
Gil, Natalia de Lacerda |
author_facet |
Gil, Natalia de Lacerda Antunes, Claudia Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Antunes, Claudia Pereira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gil, Natalia de Lacerda Antunes, Claudia Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
provincial legislation schooling racism legislación provincial escolarización racismo legislação provincial escolarização racismo |
topic |
provincial legislation schooling racism legislación provincial escolarización racismo legislação provincial escolarização racismo |
description |
The article seeks to understand historically the processes of educational exclusion, as well as the resistance and protagonist initiatives, of the black population in Rio Grande do Sul.It relies on analysis of provincial educational legislation, newspapers and official reports during the first Republican decades. The work shows that while 19th-century legislation restricts the presence of black people in public schools, in the post-abolition period other exclusion processes have intensified or established, such as the need to work and its consequent priority over studies, or as the practices of prejudice and discrimination within the classrooms, which were the subject of denunciation in the black press. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53793 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53793 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53793/751375151666 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Natalia de Lacerda Gil, Claudia Pereira Antunes (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Natalia de Lacerda Gil, Claudia Pereira Antunes (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e174 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e174 Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e174 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532402282496 |