The Additional Act of 1834 in the history of the brazilian education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castanha, André Paulo
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38639
Resumo: In this work, I intend to raise the debate on the Brazilian educational historiography, in respect to the 1834 Additional Act document, defining the empire’s elementary political instructions. For the majority of the historians, decentralization fragmented already existing, sparing projects and resources, contributing to the proliferation of contradictory laws, and in practice, dismissing elementary instruction in imperial Brazil. The research I have been developing has demonstrated the need to review historiography statements. For this reason, classic and resent works created by a significant number of education historians, and positions defended by renowned intellectuals of the XIX century was taken as analysis parameter. 
id RBHE-1_742bd0e88cf506daaae4e6c3f4618e0b
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38639
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The Additional Act of 1834 in the history of the brazilian educationO Ato Adicional de 1834 na história da educação brasileiraThe Additional act of 1834Education HistoriographyElementary InstructionAto Adicional de 1834Historiografia da EducaçãoInstrução Elementar no ImpérioIn this work, I intend to raise the debate on the Brazilian educational historiography, in respect to the 1834 Additional Act document, defining the empire’s elementary political instructions. For the majority of the historians, decentralization fragmented already existing, sparing projects and resources, contributing to the proliferation of contradictory laws, and in practice, dismissing elementary instruction in imperial Brazil. The research I have been developing has demonstrated the need to review historiography statements. For this reason, classic and resent works created by a significant number of education historians, and positions defended by renowned intellectuals of the XIX century was taken as analysis parameter. Pretendo com este trabalho suscitar o debate com a historiografia educacional brasileira referente ao papel do Ato Adicional de 1834, na definição das políticas de instrução elementar no Império. Para a maioria dos historiadores a descentralização fragmentou os parcos projetos e recursos existentes, contribuindo para a proliferação de leis contraditórias e, na prática, pôs por terra a instrução elementar no Brasil imperial. A pesquisa que venho desenvolvendo tem demonstrado a necessidade de rever várias afirmações da historiografia. Para tanto, tomo como parâmetro de análise obras clássicas e atuais produzidas por um número significativo de historiadores da educação e as posições defendidas por conceituados intelectuais do século XIX. RBHE2012-02-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38639Revista Brasileira de História da Educação; Vol 6 No 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 169-195Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 6 Núm. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 169-195Revista Brasileira de História da Educação; v. 6 n. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 169-1952238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38639/20170Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCastanha, André Paulo2022-02-22T22:20:10Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38639Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:10Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The Additional Act of 1834 in the history of the brazilian education
O Ato Adicional de 1834 na história da educação brasileira
title The Additional Act of 1834 in the history of the brazilian education
spellingShingle The Additional Act of 1834 in the history of the brazilian education
Castanha, André Paulo
The Additional act of 1834
Education Historiography
Elementary Instruction
Ato Adicional de 1834
Historiografia da Educação
Instrução Elementar no Império
title_short The Additional Act of 1834 in the history of the brazilian education
title_full The Additional Act of 1834 in the history of the brazilian education
title_fullStr The Additional Act of 1834 in the history of the brazilian education
title_full_unstemmed The Additional Act of 1834 in the history of the brazilian education
title_sort The Additional Act of 1834 in the history of the brazilian education
author Castanha, André Paulo
author_facet Castanha, André Paulo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castanha, André Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv The Additional act of 1834
Education Historiography
Elementary Instruction
Ato Adicional de 1834
Historiografia da Educação
Instrução Elementar no Império
topic The Additional act of 1834
Education Historiography
Elementary Instruction
Ato Adicional de 1834
Historiografia da Educação
Instrução Elementar no Império
description In this work, I intend to raise the debate on the Brazilian educational historiography, in respect to the 1834 Additional Act document, defining the empire’s elementary political instructions. For the majority of the historians, decentralization fragmented already existing, sparing projects and resources, contributing to the proliferation of contradictory laws, and in practice, dismissing elementary instruction in imperial Brazil. The research I have been developing has demonstrated the need to review historiography statements. For this reason, classic and resent works created by a significant number of education historians, and positions defended by renowned intellectuals of the XIX century was taken as analysis parameter. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38639
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38639
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38639/20170
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 6 No 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 169-195
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 6 Núm. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 169-195
Revista Brasileira de História da Educação; v. 6 n. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 169-195
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529957003264