The Additional Act of 1834 in the history of the brazilian education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38639 |
Resumo: | In this work, I intend to raise the debate on the Brazilian educational historiography, in respect to the 1834 Additional Act document, defining the empire’s elementary political instructions. For the majority of the historians, decentralization fragmented already existing, sparing projects and resources, contributing to the proliferation of contradictory laws, and in practice, dismissing elementary instruction in imperial Brazil. The research I have been developing has demonstrated the need to review historiography statements. For this reason, classic and resent works created by a significant number of education historians, and positions defended by renowned intellectuals of the XIX century was taken as analysis parameter. |
id |
RBHE-1_742bd0e88cf506daaae4e6c3f4618e0b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38639 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Additional Act of 1834 in the history of the brazilian educationO Ato Adicional de 1834 na história da educação brasileiraThe Additional act of 1834Education HistoriographyElementary InstructionAto Adicional de 1834Historiografia da EducaçãoInstrução Elementar no ImpérioIn this work, I intend to raise the debate on the Brazilian educational historiography, in respect to the 1834 Additional Act document, defining the empire’s elementary political instructions. For the majority of the historians, decentralization fragmented already existing, sparing projects and resources, contributing to the proliferation of contradictory laws, and in practice, dismissing elementary instruction in imperial Brazil. The research I have been developing has demonstrated the need to review historiography statements. For this reason, classic and resent works created by a significant number of education historians, and positions defended by renowned intellectuals of the XIX century was taken as analysis parameter. Pretendo com este trabalho suscitar o debate com a historiografia educacional brasileira referente ao papel do Ato Adicional de 1834, na definição das políticas de instrução elementar no Império. Para a maioria dos historiadores a descentralização fragmentou os parcos projetos e recursos existentes, contribuindo para a proliferação de leis contraditórias e, na prática, pôs por terra a instrução elementar no Brasil imperial. A pesquisa que venho desenvolvendo tem demonstrado a necessidade de rever várias afirmações da historiografia. Para tanto, tomo como parâmetro de análise obras clássicas e atuais produzidas por um número significativo de historiadores da educação e as posições defendidas por conceituados intelectuais do século XIX. RBHE2012-02-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38639Revista Brasileira de História da Educação; Vol 6 No 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 169-195Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 6 Núm. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 169-195Revista Brasileira de História da Educação; v. 6 n. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 169-1952238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38639/20170Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCastanha, André Paulo2022-02-22T22:20:10Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38639Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:10Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Additional Act of 1834 in the history of the brazilian education O Ato Adicional de 1834 na história da educação brasileira |
title |
The Additional Act of 1834 in the history of the brazilian education |
spellingShingle |
The Additional Act of 1834 in the history of the brazilian education Castanha, André Paulo The Additional act of 1834 Education Historiography Elementary Instruction Ato Adicional de 1834 Historiografia da Educação Instrução Elementar no Império |
title_short |
The Additional Act of 1834 in the history of the brazilian education |
title_full |
The Additional Act of 1834 in the history of the brazilian education |
title_fullStr |
The Additional Act of 1834 in the history of the brazilian education |
title_full_unstemmed |
The Additional Act of 1834 in the history of the brazilian education |
title_sort |
The Additional Act of 1834 in the history of the brazilian education |
author |
Castanha, André Paulo |
author_facet |
Castanha, André Paulo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castanha, André Paulo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
The Additional act of 1834 Education Historiography Elementary Instruction Ato Adicional de 1834 Historiografia da Educação Instrução Elementar no Império |
topic |
The Additional act of 1834 Education Historiography Elementary Instruction Ato Adicional de 1834 Historiografia da Educação Instrução Elementar no Império |
description |
In this work, I intend to raise the debate on the Brazilian educational historiography, in respect to the 1834 Additional Act document, defining the empire’s elementary political instructions. For the majority of the historians, decentralization fragmented already existing, sparing projects and resources, contributing to the proliferation of contradictory laws, and in practice, dismissing elementary instruction in imperial Brazil. The research I have been developing has demonstrated the need to review historiography statements. For this reason, classic and resent works created by a significant number of education historians, and positions defended by renowned intellectuals of the XIX century was taken as analysis parameter. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38639 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38639 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38639/20170 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 6 No 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 169-195 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 6 Núm. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 169-195 Revista Brasileira de História da Educação; v. 6 n. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 169-195 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529957003264 |