Circuits and boundaries of writing the history of education in Iberoamerica: Lorenzo Luzuriaga’s experience of writing in Spain and Argentina and it’s appropriation in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes, Roni Cleber Dias de
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38902
Resumo: With eyes focused on the sphere of History of Educationteaching, especially in the period between 1950 and 1990, thisproposal seeks to discuss the regimes of production,circulation, uses and appropriation of the book History ofEducation and Pedagogy by Lorenzo Luzuriaga in Brazil.Born in Spain, Luzuriaga lived in Argentina during the lasttwenty years of his life, intensely engaged in writing books onthe History of Education after settling in South America. Thistext aims to explore the reference schemes that support thepreparation of the above-mentioned title and, in addition, whatthe conditions of production and circulation of this work inArgentina and Brazil show about the perspective on writingthe history of education in these countries.
id RBHE-1_78a53f053becbdcf1265f3c2d15b8ee8
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38902
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Circuits and boundaries of writing the history of education in Iberoamerica: Lorenzo Luzuriaga’s experience of writing in Spain and Argentina and it’s appropriation in BrazilCircuitos y fronteras de la escritura de la historia de la educación en Iberoamérica: la experiencia de escritura de Lorenzo Luzuriaga en España y en Argentina y su apropiación en BrasilCircuito e fronteiras da escrita da história da educação na Ibero-America: experiência de escrita de Lorenzo Luzuriaga na Espanha e na Argentina e sua Apropriação no BrasilHistoriography of educationteaching of History of Educationhistorical writingscirculation of printed materialsLorenzo LuzuriagaHistoriografía de la educaciónenseñanza de Historia de la Educaciónescritura de la historiacirculación de textosLorenzo LuzuriagaHistoriografia da educaçãoensino de História da Educaçãoescrita da históriacirculação de impressosLorenzo LuzuriagaWith eyes focused on the sphere of History of Educationteaching, especially in the period between 1950 and 1990, thisproposal seeks to discuss the regimes of production,circulation, uses and appropriation of the book History ofEducation and Pedagogy by Lorenzo Luzuriaga in Brazil.Born in Spain, Luzuriaga lived in Argentina during the lasttwenty years of his life, intensely engaged in writing books onthe History of Education after settling in South America. Thistext aims to explore the reference schemes that support thepreparation of the above-mentioned title and, in addition, whatthe conditions of production and circulation of this work inArgentina and Brazil show about the perspective on writingthe history of education in these countries.Con la mirada dirigida para la esfera de la enseñanza deHistoria de la Educación, especialmente en el período entre1950 y 1990, esta propuesta busca problematizar losregímenes de producción, circulación, los usos y laapropiación del libro Historia de la Educación y de laPedagogía de Lorenzo Luzuriaga en Brasil. Nacido en España,Luzuriaga vive en Argentina los últimos veinte años de suvida, habiéndose dedicado de modo intenso, después deestablecerse en América del Sur, a escribir libros de Historiade la Educación. Se busca con este texto explorar losregímenes de referencia que amparan la elaboración del títuloantedicho y, complementariamente, aquello que loscondicionantes de producción y circulación de esta obra enArgentina y en Brasil evidencian a respecto de la mirada sobrela escritura de la Historia de la Educación de estos países.Com os olhos voltados para a esfera do ensino de História daEducação, especialmente no período entre 1950 e 1990, busca-se, com esta proposta, problematizar os regimes de produção,circulação, os usos e a apropriação do livro História daEducação e da Pedagogia de Lorenzo Luzuriaga no Brasil.Nascido na Espanha, Luzuriaga vive na Argentina os últimosvinte anos de sua vida, tendo se dedicado, de modo intenso,após a fixação na América do Sul, a escrever livros de Históriada Educação. Procura-se, com este texto, explorar os regimesde referência que amparam a elaboração do título supracitadoe, complementarmente, o que os condicionantes de produção ecirculação dessa obra na Argentina e no Brasil evidenciam arespeito da mirada sobre a escrita da História da Educaçãodesses países.RBHE2014-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38902Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 245-267Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 245-267Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 245-2672238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38902/pdf_34Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, Roni Cleber Dias de2022-02-22T22:18:18Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38902Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:18Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Circuits and boundaries of writing the history of education in Iberoamerica: Lorenzo Luzuriaga’s experience of writing in Spain and Argentina and it’s appropriation in Brazil
Circuitos y fronteras de la escritura de la historia de la educación en Iberoamérica: la experiencia de escritura de Lorenzo Luzuriaga en España y en Argentina y su apropiación en Brasil
Circuito e fronteiras da escrita da história da educação na Ibero-America: experiência de escrita de Lorenzo Luzuriaga na Espanha e na Argentina e sua Apropriação no Brasil
title Circuits and boundaries of writing the history of education in Iberoamerica: Lorenzo Luzuriaga’s experience of writing in Spain and Argentina and it’s appropriation in Brazil
spellingShingle Circuits and boundaries of writing the history of education in Iberoamerica: Lorenzo Luzuriaga’s experience of writing in Spain and Argentina and it’s appropriation in Brazil
Menezes, Roni Cleber Dias de
Historiography of education
teaching of History of Education
historical writings
circulation of printed materials
Lorenzo Luzuriaga
Historiografía de la educación
enseñanza de Historia de la Educación
escritura de la historia
circulación de textos
Lorenzo Luzuriaga
Historiografia da educação
ensino de História da Educação
escrita da história
circulação de impressos
Lorenzo Luzuriaga
title_short Circuits and boundaries of writing the history of education in Iberoamerica: Lorenzo Luzuriaga’s experience of writing in Spain and Argentina and it’s appropriation in Brazil
title_full Circuits and boundaries of writing the history of education in Iberoamerica: Lorenzo Luzuriaga’s experience of writing in Spain and Argentina and it’s appropriation in Brazil
title_fullStr Circuits and boundaries of writing the history of education in Iberoamerica: Lorenzo Luzuriaga’s experience of writing in Spain and Argentina and it’s appropriation in Brazil
title_full_unstemmed Circuits and boundaries of writing the history of education in Iberoamerica: Lorenzo Luzuriaga’s experience of writing in Spain and Argentina and it’s appropriation in Brazil
title_sort Circuits and boundaries of writing the history of education in Iberoamerica: Lorenzo Luzuriaga’s experience of writing in Spain and Argentina and it’s appropriation in Brazil
author Menezes, Roni Cleber Dias de
author_facet Menezes, Roni Cleber Dias de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes, Roni Cleber Dias de
dc.subject.por.fl_str_mv Historiography of education
teaching of History of Education
historical writings
circulation of printed materials
Lorenzo Luzuriaga
Historiografía de la educación
enseñanza de Historia de la Educación
escritura de la historia
circulación de textos
Lorenzo Luzuriaga
Historiografia da educação
ensino de História da Educação
escrita da história
circulação de impressos
Lorenzo Luzuriaga
topic Historiography of education
teaching of History of Education
historical writings
circulation of printed materials
Lorenzo Luzuriaga
Historiografía de la educación
enseñanza de Historia de la Educación
escritura de la historia
circulación de textos
Lorenzo Luzuriaga
Historiografia da educação
ensino de História da Educação
escrita da história
circulação de impressos
Lorenzo Luzuriaga
description With eyes focused on the sphere of History of Educationteaching, especially in the period between 1950 and 1990, thisproposal seeks to discuss the regimes of production,circulation, uses and appropriation of the book History ofEducation and Pedagogy by Lorenzo Luzuriaga in Brazil.Born in Spain, Luzuriaga lived in Argentina during the lasttwenty years of his life, intensely engaged in writing books onthe History of Education after settling in South America. Thistext aims to explore the reference schemes that support thepreparation of the above-mentioned title and, in addition, whatthe conditions of production and circulation of this work inArgentina and Brazil show about the perspective on writingthe history of education in these countries.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38902
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38902
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38902/pdf_34
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 245-267
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 245-267
Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 245-267
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530857730048