Circuits and boundaries of writing the history of education in Iberoamerica: Lorenzo Luzuriaga’s experience of writing in Spain and Argentina and it’s appropriation in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38902 |
Resumo: | With eyes focused on the sphere of History of Educationteaching, especially in the period between 1950 and 1990, thisproposal seeks to discuss the regimes of production,circulation, uses and appropriation of the book History ofEducation and Pedagogy by Lorenzo Luzuriaga in Brazil.Born in Spain, Luzuriaga lived in Argentina during the lasttwenty years of his life, intensely engaged in writing books onthe History of Education after settling in South America. Thistext aims to explore the reference schemes that support thepreparation of the above-mentioned title and, in addition, whatthe conditions of production and circulation of this work inArgentina and Brazil show about the perspective on writingthe history of education in these countries. |
id |
RBHE-1_78a53f053becbdcf1265f3c2d15b8ee8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38902 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Circuits and boundaries of writing the history of education in Iberoamerica: Lorenzo Luzuriaga’s experience of writing in Spain and Argentina and it’s appropriation in BrazilCircuitos y fronteras de la escritura de la historia de la educación en Iberoamérica: la experiencia de escritura de Lorenzo Luzuriaga en España y en Argentina y su apropiación en BrasilCircuito e fronteiras da escrita da história da educação na Ibero-America: experiência de escrita de Lorenzo Luzuriaga na Espanha e na Argentina e sua Apropriação no BrasilHistoriography of educationteaching of History of Educationhistorical writingscirculation of printed materialsLorenzo LuzuriagaHistoriografía de la educaciónenseñanza de Historia de la Educaciónescritura de la historiacirculación de textosLorenzo LuzuriagaHistoriografia da educaçãoensino de História da Educaçãoescrita da históriacirculação de impressosLorenzo LuzuriagaWith eyes focused on the sphere of History of Educationteaching, especially in the period between 1950 and 1990, thisproposal seeks to discuss the regimes of production,circulation, uses and appropriation of the book History ofEducation and Pedagogy by Lorenzo Luzuriaga in Brazil.Born in Spain, Luzuriaga lived in Argentina during the lasttwenty years of his life, intensely engaged in writing books onthe History of Education after settling in South America. Thistext aims to explore the reference schemes that support thepreparation of the above-mentioned title and, in addition, whatthe conditions of production and circulation of this work inArgentina and Brazil show about the perspective on writingthe history of education in these countries.Con la mirada dirigida para la esfera de la enseñanza deHistoria de la Educación, especialmente en el período entre1950 y 1990, esta propuesta busca problematizar losregímenes de producción, circulación, los usos y laapropiación del libro Historia de la Educación y de laPedagogía de Lorenzo Luzuriaga en Brasil. Nacido en España,Luzuriaga vive en Argentina los últimos veinte años de suvida, habiéndose dedicado de modo intenso, después deestablecerse en América del Sur, a escribir libros de Historiade la Educación. Se busca con este texto explorar losregímenes de referencia que amparan la elaboración del títuloantedicho y, complementariamente, aquello que loscondicionantes de producción y circulación de esta obra enArgentina y en Brasil evidencian a respecto de la mirada sobrela escritura de la Historia de la Educación de estos países.Com os olhos voltados para a esfera do ensino de História daEducação, especialmente no período entre 1950 e 1990, busca-se, com esta proposta, problematizar os regimes de produção,circulação, os usos e a apropriação do livro História daEducação e da Pedagogia de Lorenzo Luzuriaga no Brasil.Nascido na Espanha, Luzuriaga vive na Argentina os últimosvinte anos de sua vida, tendo se dedicado, de modo intenso,após a fixação na América do Sul, a escrever livros de Históriada Educação. Procura-se, com este texto, explorar os regimesde referência que amparam a elaboração do título supracitadoe, complementarmente, o que os condicionantes de produção ecirculação dessa obra na Argentina e no Brasil evidenciam arespeito da mirada sobre a escrita da História da Educaçãodesses países.RBHE2014-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38902Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 245-267Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 245-267Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 245-2672238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38902/pdf_34Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, Roni Cleber Dias de2022-02-22T22:18:18Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38902Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:18Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Circuits and boundaries of writing the history of education in Iberoamerica: Lorenzo Luzuriaga’s experience of writing in Spain and Argentina and it’s appropriation in Brazil Circuitos y fronteras de la escritura de la historia de la educación en Iberoamérica: la experiencia de escritura de Lorenzo Luzuriaga en España y en Argentina y su apropiación en Brasil Circuito e fronteiras da escrita da história da educação na Ibero-America: experiência de escrita de Lorenzo Luzuriaga na Espanha e na Argentina e sua Apropriação no Brasil |
title |
Circuits and boundaries of writing the history of education in Iberoamerica: Lorenzo Luzuriaga’s experience of writing in Spain and Argentina and it’s appropriation in Brazil |
spellingShingle |
Circuits and boundaries of writing the history of education in Iberoamerica: Lorenzo Luzuriaga’s experience of writing in Spain and Argentina and it’s appropriation in Brazil Menezes, Roni Cleber Dias de Historiography of education teaching of History of Education historical writings circulation of printed materials Lorenzo Luzuriaga Historiografía de la educación enseñanza de Historia de la Educación escritura de la historia circulación de textos Lorenzo Luzuriaga Historiografia da educação ensino de História da Educação escrita da história circulação de impressos Lorenzo Luzuriaga |
title_short |
Circuits and boundaries of writing the history of education in Iberoamerica: Lorenzo Luzuriaga’s experience of writing in Spain and Argentina and it’s appropriation in Brazil |
title_full |
Circuits and boundaries of writing the history of education in Iberoamerica: Lorenzo Luzuriaga’s experience of writing in Spain and Argentina and it’s appropriation in Brazil |
title_fullStr |
Circuits and boundaries of writing the history of education in Iberoamerica: Lorenzo Luzuriaga’s experience of writing in Spain and Argentina and it’s appropriation in Brazil |
title_full_unstemmed |
Circuits and boundaries of writing the history of education in Iberoamerica: Lorenzo Luzuriaga’s experience of writing in Spain and Argentina and it’s appropriation in Brazil |
title_sort |
Circuits and boundaries of writing the history of education in Iberoamerica: Lorenzo Luzuriaga’s experience of writing in Spain and Argentina and it’s appropriation in Brazil |
author |
Menezes, Roni Cleber Dias de |
author_facet |
Menezes, Roni Cleber Dias de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menezes, Roni Cleber Dias de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Historiography of education teaching of History of Education historical writings circulation of printed materials Lorenzo Luzuriaga Historiografía de la educación enseñanza de Historia de la Educación escritura de la historia circulación de textos Lorenzo Luzuriaga Historiografia da educação ensino de História da Educação escrita da história circulação de impressos Lorenzo Luzuriaga |
topic |
Historiography of education teaching of History of Education historical writings circulation of printed materials Lorenzo Luzuriaga Historiografía de la educación enseñanza de Historia de la Educación escritura de la historia circulación de textos Lorenzo Luzuriaga Historiografia da educação ensino de História da Educação escrita da história circulação de impressos Lorenzo Luzuriaga |
description |
With eyes focused on the sphere of History of Educationteaching, especially in the period between 1950 and 1990, thisproposal seeks to discuss the regimes of production,circulation, uses and appropriation of the book History ofEducation and Pedagogy by Lorenzo Luzuriaga in Brazil.Born in Spain, Luzuriaga lived in Argentina during the lasttwenty years of his life, intensely engaged in writing books onthe History of Education after settling in South America. Thistext aims to explore the reference schemes that support thepreparation of the above-mentioned title and, in addition, whatthe conditions of production and circulation of this work inArgentina and Brazil show about the perspective on writingthe history of education in these countries. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38902 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38902 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38902/pdf_34 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 245-267 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 245-267 Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 245-267 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530857730048 |