The production in the history of school subjects by the writings of Brazilian researchers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cassab, Mariana
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38535
Resumo: This paper aims to map the Brazilian production about the school subjects history, seeting to provide both a broad view of what has been acomplished in this field to identify the emphases and the blanks of these investigations. This study also aims at examining the theoretical references used in the articles, as a means of understanding how the two most quoted authors have been interpreted by Brazilian researchers. For this purpose we analyzed twenty-three articles from on-line education magazines. The results of this present work indicate a larger production in the history of physical education in school and an incipient production in other school subjects. It also features the need of a greater effort demanded from the researchers to adapt to the way of working that characterizes the ideas of Chervel and Goodson. 
id RBHE-1_83710b2daea536f2ac026162caa2f8f2
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38535
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The production in the history of school subjects by the writings of Brazilian researchersA produção em história das disciplinas escolares pela escrita de pesquisadores brasileirosCurriculumCurriculum HistoryHistory of School SubjectsCurrículoHistória do CurrículoHistória das Disciplinas EscolaresThis paper aims to map the Brazilian production about the school subjects history, seeting to provide both a broad view of what has been acomplished in this field to identify the emphases and the blanks of these investigations. This study also aims at examining the theoretical references used in the articles, as a means of understanding how the two most quoted authors have been interpreted by Brazilian researchers. For this purpose we analyzed twenty-three articles from on-line education magazines. The results of this present work indicate a larger production in the history of physical education in school and an incipient production in other school subjects. It also features the need of a greater effort demanded from the researchers to adapt to the way of working that characterizes the ideas of Chervel and Goodson. Este trabalho tem como objetivo fazer um mapeamento da produção brasileira em história das disciplinas escolares, buscando propiciar tanto uma visão ampla do que vem sendo realizado no campo como identificar as ênfases e as lacunas ainda existentes nas investigações conduzidas. O estudo ainda se propõe a examinar os referenciais teóricos que subsidiam os artigos selecionados, no sentido de melhor compreender como os dois autores mais citados vêm sendo apropriados pelos pesquisadores brasileiros. Foram analisados 23 artigos obtidos por meio do levantamento de trabalhos publicados em revistas de educação, de circulação on-line. Os resultados indicam uma maior produção no que tange à história da educação física escolar e uma produção ainda incipiente em relação às demais. Também aponta para a necessidade de um maior esforço por parte dos pesquisadores em se apropriar do modo de trabalho que caracteriza o pensamento de Chervel e Goodson.RBHE2012-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38535Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 225-251Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 225-251Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 225-2512238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38535/20066Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCassab, Mariana2022-02-22T22:21:13Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38535Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:13Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The production in the history of school subjects by the writings of Brazilian researchers
A produção em história das disciplinas escolares pela escrita de pesquisadores brasileiros
title The production in the history of school subjects by the writings of Brazilian researchers
spellingShingle The production in the history of school subjects by the writings of Brazilian researchers
Cassab, Mariana
Curriculum
Curriculum History
History of School Subjects
Currículo
História do Currículo
História das Disciplinas Escolares
title_short The production in the history of school subjects by the writings of Brazilian researchers
title_full The production in the history of school subjects by the writings of Brazilian researchers
title_fullStr The production in the history of school subjects by the writings of Brazilian researchers
title_full_unstemmed The production in the history of school subjects by the writings of Brazilian researchers
title_sort The production in the history of school subjects by the writings of Brazilian researchers
author Cassab, Mariana
author_facet Cassab, Mariana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cassab, Mariana
dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum
Curriculum History
History of School Subjects
Currículo
História do Currículo
História das Disciplinas Escolares
topic Curriculum
Curriculum History
History of School Subjects
Currículo
História do Currículo
História das Disciplinas Escolares
description This paper aims to map the Brazilian production about the school subjects history, seeting to provide both a broad view of what has been acomplished in this field to identify the emphases and the blanks of these investigations. This study also aims at examining the theoretical references used in the articles, as a means of understanding how the two most quoted authors have been interpreted by Brazilian researchers. For this purpose we analyzed twenty-three articles from on-line education magazines. The results of this present work indicate a larger production in the history of physical education in school and an incipient production in other school subjects. It also features the need of a greater effort demanded from the researchers to adapt to the way of working that characterizes the ideas of Chervel and Goodson. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38535
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38535
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38535/20066
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 225-251
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 225-251
Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 225-251
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529496678400