The production in the history of school subjects by the writings of Brazilian researchers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38535 |
Resumo: | This paper aims to map the Brazilian production about the school subjects history, seeting to provide both a broad view of what has been acomplished in this field to identify the emphases and the blanks of these investigations. This study also aims at examining the theoretical references used in the articles, as a means of understanding how the two most quoted authors have been interpreted by Brazilian researchers. For this purpose we analyzed twenty-three articles from on-line education magazines. The results of this present work indicate a larger production in the history of physical education in school and an incipient production in other school subjects. It also features the need of a greater effort demanded from the researchers to adapt to the way of working that characterizes the ideas of Chervel and Goodson. |
id |
RBHE-1_83710b2daea536f2ac026162caa2f8f2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38535 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The production in the history of school subjects by the writings of Brazilian researchersA produção em história das disciplinas escolares pela escrita de pesquisadores brasileirosCurriculumCurriculum HistoryHistory of School SubjectsCurrículoHistória do CurrículoHistória das Disciplinas EscolaresThis paper aims to map the Brazilian production about the school subjects history, seeting to provide both a broad view of what has been acomplished in this field to identify the emphases and the blanks of these investigations. This study also aims at examining the theoretical references used in the articles, as a means of understanding how the two most quoted authors have been interpreted by Brazilian researchers. For this purpose we analyzed twenty-three articles from on-line education magazines. The results of this present work indicate a larger production in the history of physical education in school and an incipient production in other school subjects. It also features the need of a greater effort demanded from the researchers to adapt to the way of working that characterizes the ideas of Chervel and Goodson. Este trabalho tem como objetivo fazer um mapeamento da produção brasileira em história das disciplinas escolares, buscando propiciar tanto uma visão ampla do que vem sendo realizado no campo como identificar as ênfases e as lacunas ainda existentes nas investigações conduzidas. O estudo ainda se propõe a examinar os referenciais teóricos que subsidiam os artigos selecionados, no sentido de melhor compreender como os dois autores mais citados vêm sendo apropriados pelos pesquisadores brasileiros. Foram analisados 23 artigos obtidos por meio do levantamento de trabalhos publicados em revistas de educação, de circulação on-line. Os resultados indicam uma maior produção no que tange à história da educação física escolar e uma produção ainda incipiente em relação às demais. Também aponta para a necessidade de um maior esforço por parte dos pesquisadores em se apropriar do modo de trabalho que caracteriza o pensamento de Chervel e Goodson.RBHE2012-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38535Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 225-251Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 225-251Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 225-2512238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38535/20066Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCassab, Mariana2022-02-22T22:21:13Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38535Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:13Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The production in the history of school subjects by the writings of Brazilian researchers A produção em história das disciplinas escolares pela escrita de pesquisadores brasileiros |
title |
The production in the history of school subjects by the writings of Brazilian researchers |
spellingShingle |
The production in the history of school subjects by the writings of Brazilian researchers Cassab, Mariana Curriculum Curriculum History History of School Subjects Currículo História do Currículo História das Disciplinas Escolares |
title_short |
The production in the history of school subjects by the writings of Brazilian researchers |
title_full |
The production in the history of school subjects by the writings of Brazilian researchers |
title_fullStr |
The production in the history of school subjects by the writings of Brazilian researchers |
title_full_unstemmed |
The production in the history of school subjects by the writings of Brazilian researchers |
title_sort |
The production in the history of school subjects by the writings of Brazilian researchers |
author |
Cassab, Mariana |
author_facet |
Cassab, Mariana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cassab, Mariana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curriculum Curriculum History History of School Subjects Currículo História do Currículo História das Disciplinas Escolares |
topic |
Curriculum Curriculum History History of School Subjects Currículo História do Currículo História das Disciplinas Escolares |
description |
This paper aims to map the Brazilian production about the school subjects history, seeting to provide both a broad view of what has been acomplished in this field to identify the emphases and the blanks of these investigations. This study also aims at examining the theoretical references used in the articles, as a means of understanding how the two most quoted authors have been interpreted by Brazilian researchers. For this purpose we analyzed twenty-three articles from on-line education magazines. The results of this present work indicate a larger production in the history of physical education in school and an incipient production in other school subjects. It also features the need of a greater effort demanded from the researchers to adapt to the way of working that characterizes the ideas of Chervel and Goodson. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38535 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38535 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38535/20066 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 225-251 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 225-251 Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 225-251 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529496678400 |