To travel to legitimize: Armanda Álvaro Alberto in the Commission of Brazil-Uruguay Interchange (1931)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mignot, Ana Chrystina Venancio
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40823
Resumo: Nominated for Belisario Penna – that temporarily occupied the folder of the Ministry of the Education and Health – Armanda Álvaro Alberto integrated, in October of 1931, the Commission of Intellectual Interchange Brazil-Uruguay. If the analysis of the motivations of her indication to integrate the cited commission allows to understand the context politician of the trip, the old relation of friendship with the temporary minister, as well as her process of legitimation in the educational debate, the examination of her conference in the Pedagogical Museum of Montevidéu and her presented report, in her return, the headquarters of the Brazilian Association of Education propitiates to capture her vision of the educational reforms that if developed in Brazilian lands since the previous decade and its particular admiration for determined developed educative experiences in the neighboring country. The correspondence kept with Uruguayan educators allows to conclude that, as many educators, she launched hand of her trip to legitimize her pedagogical experience in such a way as the educational initiatives visited of escolanovists inspiration and to legitimize herself, still more, in the educational debate. 
id RBHE-1_86bd157684a5d1c21659f33ec7f0649c
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40823
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling To travel to legitimize: Armanda Álvaro Alberto in the Commission of Brazil-Uruguay Interchange (1931)Viajar para legitimar: Armanda Álvaro Alberto na Comissão de Intercâmbio Brasil-Uruguai (1931)Educative TripReformsNew SchoolViagemReformas EducativasEscola NovaNominated for Belisario Penna – that temporarily occupied the folder of the Ministry of the Education and Health – Armanda Álvaro Alberto integrated, in October of 1931, the Commission of Intellectual Interchange Brazil-Uruguay. If the analysis of the motivations of her indication to integrate the cited commission allows to understand the context politician of the trip, the old relation of friendship with the temporary minister, as well as her process of legitimation in the educational debate, the examination of her conference in the Pedagogical Museum of Montevidéu and her presented report, in her return, the headquarters of the Brazilian Association of Education propitiates to capture her vision of the educational reforms that if developed in Brazilian lands since the previous decade and its particular admiration for determined developed educative experiences in the neighboring country. The correspondence kept with Uruguayan educators allows to conclude that, as many educators, she launched hand of her trip to legitimize her pedagogical experience in such a way as the educational initiatives visited of escolanovists inspiration and to legitimize herself, still more, in the educational debate. Nomeada por Belisario Penna – que ocupava interinamente a pasta do Ministério da Educação e Saúde – Armanda Álvaro Alberto integrou, em outubro de 1931, a Comissão de Intercâmbio Intelectual Brasil-Uruguai. Se a análise das motivações de sua indicação para integrar a referida comissão permite compreender o contexto político da viagem, a antiga relação de amizade com o ministro interino, bem como o seu processo de legitimação no debate educacional; o exame de sua conferência no Museu Pedagógico de Montevidéu e do seu relatório apresentado, em seu retorno, na sede da Associação Brasileira de Educação, propicia capturar sua visão das reformas educacionais que se desenvolviam em terras brasileiras desde a década anterior e sua particular admiração por determinadas experiências educativas desenvolvidas no país vizinho. A correspondência mantida com educadores uruguaios permite concluir que, como tantos educadores, ela lançou mão de sua viagem para legitimar tanto a sua experiência pedagógica como as iniciativas educacionais visitadas de inspiração escolanovista e legitimar-se, ainda mais, no debate educacional. RBHE2012-01-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40823Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 43-64Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 43-64Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 43-642238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40823/21296Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMignot, Ana Chrystina Venancio2022-02-22T22:21:10Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40823Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:10Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv To travel to legitimize: Armanda Álvaro Alberto in the Commission of Brazil-Uruguay Interchange (1931)
Viajar para legitimar: Armanda Álvaro Alberto na Comissão de Intercâmbio Brasil-Uruguai (1931)
title To travel to legitimize: Armanda Álvaro Alberto in the Commission of Brazil-Uruguay Interchange (1931)
spellingShingle To travel to legitimize: Armanda Álvaro Alberto in the Commission of Brazil-Uruguay Interchange (1931)
Mignot, Ana Chrystina Venancio
Educative Trip
Reforms
New School
Viagem
Reformas Educativas
Escola Nova
title_short To travel to legitimize: Armanda Álvaro Alberto in the Commission of Brazil-Uruguay Interchange (1931)
title_full To travel to legitimize: Armanda Álvaro Alberto in the Commission of Brazil-Uruguay Interchange (1931)
title_fullStr To travel to legitimize: Armanda Álvaro Alberto in the Commission of Brazil-Uruguay Interchange (1931)
title_full_unstemmed To travel to legitimize: Armanda Álvaro Alberto in the Commission of Brazil-Uruguay Interchange (1931)
title_sort To travel to legitimize: Armanda Álvaro Alberto in the Commission of Brazil-Uruguay Interchange (1931)
author Mignot, Ana Chrystina Venancio
author_facet Mignot, Ana Chrystina Venancio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mignot, Ana Chrystina Venancio
dc.subject.por.fl_str_mv Educative Trip
Reforms
New School
Viagem
Reformas Educativas
Escola Nova
topic Educative Trip
Reforms
New School
Viagem
Reformas Educativas
Escola Nova
description Nominated for Belisario Penna – that temporarily occupied the folder of the Ministry of the Education and Health – Armanda Álvaro Alberto integrated, in October of 1931, the Commission of Intellectual Interchange Brazil-Uruguay. If the analysis of the motivations of her indication to integrate the cited commission allows to understand the context politician of the trip, the old relation of friendship with the temporary minister, as well as her process of legitimation in the educational debate, the examination of her conference in the Pedagogical Museum of Montevidéu and her presented report, in her return, the headquarters of the Brazilian Association of Education propitiates to capture her vision of the educational reforms that if developed in Brazilian lands since the previous decade and its particular admiration for determined developed educative experiences in the neighboring country. The correspondence kept with Uruguayan educators allows to conclude that, as many educators, she launched hand of her trip to legitimize her pedagogical experience in such a way as the educational initiatives visited of escolanovists inspiration and to legitimize herself, still more, in the educational debate. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40823
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40823
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40823/21296
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 43-64
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 43-64
Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 43-64
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531696590848