Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Alexandra Lima da
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42084
Resumo: The objective of this study was to indicate the existence of slaves who knew how to read and write, based on the mapping of nineteenth-century periodicals in circulation in the city of Rio de Janeiro in the period between 1830 and 1888. It also sought to analyze the meanings of the insertion of slaves in the universe of the written word, signaling the importance of understanding the different knowledge and experiences of the enslaved subjects. The study seeks to make visible the different possibilities around the knowledge of slaves, subjects in transit, holders of cultures, knowledge, and rich and varied experiences. The paper argues that education was a form of resistance and that learning to read and write indicated ways of achieving freedom.
id RBHE-1_8828f5624f9c3b841172a5061405072b
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/42084
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888)El saber que se anuncia: el poder de la palabra en tiempos de esclavitud (Rio de Janeiro, 1830-1888)O saber que se anuncia: o poder da palavra em tempos de escravidão (Rio de Janeiro, 1830 a 1888)slavesknowledgeadvertsreadingwritingesclavossaberesanuncioslecturaescrituraEscravosSaberesAnúnciosLeituraEscritaEscravidãoHistória da EducaçãoThe objective of this study was to indicate the existence of slaves who knew how to read and write, based on the mapping of nineteenth-century periodicals in circulation in the city of Rio de Janeiro in the period between 1830 and 1888. It also sought to analyze the meanings of the insertion of slaves in the universe of the written word, signaling the importance of understanding the different knowledge and experiences of the enslaved subjects. The study seeks to make visible the different possibilities around the knowledge of slaves, subjects in transit, holders of cultures, knowledge, and rich and varied experiences. The paper argues that education was a form of resistance and that learning to read and write indicated ways of achieving freedom.El objetivo del trabajo es analizar la existencia de esclavos que sabían leer y escribir, a partir del mapeo de anuncios de periódicos ochocentista en circulación en la ciudad de Rio de Janeiro en el periodo entre 1830 y 1888. También se pretende analizar los significados de la inserción de esclavos en el universo de la palabra escrita, señalando la importancia de comprender los diferentes saberes y experiencias de los sujetos esclavizados. El trabajo tiene como objetivo poner de relieve las diferentes posibilidades respecto al aspecto cognitivo y sociológico de los esclavos, sujetos en tránsito, poseedores de culturas, conocimientos y experiencias ricas y variadas. El artículo sostiene que la educación es una forma de resistencia y el aprendizaje de la lectura y escritura indicó caminos para la conquista de la libertad.O objetivo neste artigo é mostrar, com base no mapeamento de anúncios de periódicos oitocentistas em circulação na cidade do Rio de Janeiro no período compreendido entre 1830 e 1888 que existiam escravos que sabiam ler e escrever. Procura-se também analisar os significados da inserção de escravos no universo da palavra escrita, sinalizando para a importância de se compreender os diferentes saberes e experiências dos sujeitos escravizados. Dando visibilidade às diferentes possibilidades em torno do aspecto cognitivo e sociológico dos escravos, sujeitos em trânsito, detentores de culturas, conhecimentos e vivências ricas e variadas, defende-se que a educação foi uma forma de resistência e que o aprendizado da leitura e da escrita indicou aos escravos caminhos para a conquista da liberdade.RBHE2018-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Histórica; Revisão de Literatura; Pesquisa Empíricaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42084Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e002Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e002Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0022238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42084/pdf_235https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42084/pdf_238Copyright (c) 2018 Alexandra Lima da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Alexandra Lima da2022-02-22T21:37:29Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/42084Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:37:29Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888)
El saber que se anuncia: el poder de la palabra en tiempos de esclavitud (Rio de Janeiro, 1830-1888)
O saber que se anuncia: o poder da palavra em tempos de escravidão (Rio de Janeiro, 1830 a 1888)
title Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888)
spellingShingle Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888)
Silva, Alexandra Lima da
slaves
knowledge
adverts
reading
writing
esclavos
saberes
anuncios
lectura
escritura
Escravos
Saberes
Anúncios
Leitura
Escrita
Escravidão
História da Educação
title_short Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888)
title_full Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888)
title_fullStr Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888)
title_full_unstemmed Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888)
title_sort Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888)
author Silva, Alexandra Lima da
author_facet Silva, Alexandra Lima da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Alexandra Lima da
dc.subject.por.fl_str_mv slaves
knowledge
adverts
reading
writing
esclavos
saberes
anuncios
lectura
escritura
Escravos
Saberes
Anúncios
Leitura
Escrita
Escravidão
História da Educação
topic slaves
knowledge
adverts
reading
writing
esclavos
saberes
anuncios
lectura
escritura
Escravos
Saberes
Anúncios
Leitura
Escrita
Escravidão
História da Educação
description The objective of this study was to indicate the existence of slaves who knew how to read and write, based on the mapping of nineteenth-century periodicals in circulation in the city of Rio de Janeiro in the period between 1830 and 1888. It also sought to analyze the meanings of the insertion of slaves in the universe of the written word, signaling the importance of understanding the different knowledge and experiences of the enslaved subjects. The study seeks to make visible the different possibilities around the knowledge of slaves, subjects in transit, holders of cultures, knowledge, and rich and varied experiences. The paper argues that education was a form of resistance and that learning to read and write indicated ways of achieving freedom.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica; Revisão de Literatura; Pesquisa Empírica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42084
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42084
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42084/pdf_235
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42084/pdf_238
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Alexandra Lima da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Alexandra Lima da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e002
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e002
Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e002
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531726999552