Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42084 |
Resumo: | The objective of this study was to indicate the existence of slaves who knew how to read and write, based on the mapping of nineteenth-century periodicals in circulation in the city of Rio de Janeiro in the period between 1830 and 1888. It also sought to analyze the meanings of the insertion of slaves in the universe of the written word, signaling the importance of understanding the different knowledge and experiences of the enslaved subjects. The study seeks to make visible the different possibilities around the knowledge of slaves, subjects in transit, holders of cultures, knowledge, and rich and varied experiences. The paper argues that education was a form of resistance and that learning to read and write indicated ways of achieving freedom. |
id |
RBHE-1_8828f5624f9c3b841172a5061405072b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/42084 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888)El saber que se anuncia: el poder de la palabra en tiempos de esclavitud (Rio de Janeiro, 1830-1888)O saber que se anuncia: o poder da palavra em tempos de escravidão (Rio de Janeiro, 1830 a 1888)slavesknowledgeadvertsreadingwritingesclavossaberesanuncioslecturaescrituraEscravosSaberesAnúnciosLeituraEscritaEscravidãoHistória da EducaçãoThe objective of this study was to indicate the existence of slaves who knew how to read and write, based on the mapping of nineteenth-century periodicals in circulation in the city of Rio de Janeiro in the period between 1830 and 1888. It also sought to analyze the meanings of the insertion of slaves in the universe of the written word, signaling the importance of understanding the different knowledge and experiences of the enslaved subjects. The study seeks to make visible the different possibilities around the knowledge of slaves, subjects in transit, holders of cultures, knowledge, and rich and varied experiences. The paper argues that education was a form of resistance and that learning to read and write indicated ways of achieving freedom.El objetivo del trabajo es analizar la existencia de esclavos que sabían leer y escribir, a partir del mapeo de anuncios de periódicos ochocentista en circulación en la ciudad de Rio de Janeiro en el periodo entre 1830 y 1888. También se pretende analizar los significados de la inserción de esclavos en el universo de la palabra escrita, señalando la importancia de comprender los diferentes saberes y experiencias de los sujetos esclavizados. El trabajo tiene como objetivo poner de relieve las diferentes posibilidades respecto al aspecto cognitivo y sociológico de los esclavos, sujetos en tránsito, poseedores de culturas, conocimientos y experiencias ricas y variadas. El artículo sostiene que la educación es una forma de resistencia y el aprendizaje de la lectura y escritura indicó caminos para la conquista de la libertad.O objetivo neste artigo é mostrar, com base no mapeamento de anúncios de periódicos oitocentistas em circulação na cidade do Rio de Janeiro no período compreendido entre 1830 e 1888 que existiam escravos que sabiam ler e escrever. Procura-se também analisar os significados da inserção de escravos no universo da palavra escrita, sinalizando para a importância de se compreender os diferentes saberes e experiências dos sujeitos escravizados. Dando visibilidade às diferentes possibilidades em torno do aspecto cognitivo e sociológico dos escravos, sujeitos em trânsito, detentores de culturas, conhecimentos e vivências ricas e variadas, defende-se que a educação foi uma forma de resistência e que o aprendizado da leitura e da escrita indicou aos escravos caminhos para a conquista da liberdade.RBHE2018-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Histórica; Revisão de Literatura; Pesquisa Empíricaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42084Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e002Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e002Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0022238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42084/pdf_235https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42084/pdf_238Copyright (c) 2018 Alexandra Lima da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Alexandra Lima da2022-02-22T21:37:29Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/42084Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:37:29Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888) El saber que se anuncia: el poder de la palabra en tiempos de esclavitud (Rio de Janeiro, 1830-1888) O saber que se anuncia: o poder da palavra em tempos de escravidão (Rio de Janeiro, 1830 a 1888) |
title |
Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888) |
spellingShingle |
Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888) Silva, Alexandra Lima da slaves knowledge adverts reading writing esclavos saberes anuncios lectura escritura Escravos Saberes Anúncios Leitura Escrita Escravidão História da Educação |
title_short |
Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888) |
title_full |
Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888) |
title_fullStr |
Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888) |
title_full_unstemmed |
Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888) |
title_sort |
Knowledge that is announced: the power of the word in times of slavery (Rio de Janeiro, 1830-1888) |
author |
Silva, Alexandra Lima da |
author_facet |
Silva, Alexandra Lima da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Alexandra Lima da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
slaves knowledge adverts reading writing esclavos saberes anuncios lectura escritura Escravos Saberes Anúncios Leitura Escrita Escravidão História da Educação |
topic |
slaves knowledge adverts reading writing esclavos saberes anuncios lectura escritura Escravos Saberes Anúncios Leitura Escrita Escravidão História da Educação |
description |
The objective of this study was to indicate the existence of slaves who knew how to read and write, based on the mapping of nineteenth-century periodicals in circulation in the city of Rio de Janeiro in the period between 1830 and 1888. It also sought to analyze the meanings of the insertion of slaves in the universe of the written word, signaling the importance of understanding the different knowledge and experiences of the enslaved subjects. The study seeks to make visible the different possibilities around the knowledge of slaves, subjects in transit, holders of cultures, knowledge, and rich and varied experiences. The paper argues that education was a form of resistance and that learning to read and write indicated ways of achieving freedom. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-03-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica; Revisão de Literatura; Pesquisa Empírica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42084 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42084 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42084/pdf_235 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42084/pdf_238 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Alexandra Lima da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Alexandra Lima da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e002 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e002 Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e002 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531726999552 |