Public politics of interiorization of education in Goias during 1930 and 1940 decade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nepomuceno, Maria de Araújo
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Guimarães, Maria Teresa Canesin
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38619
Resumo: This article presents results of historical research aimed at reconstructing and critically analyzing the educational process in Goiás in the 1930s and 40s. It explicitates the nature of the relationships incurred and strengthened between the State, education and the society of that time. This policy, understood as a social process of deliberate intervention in social life trends with the aim of modifying them in accordance with a certain type of interpretation of reality, received particular emphasis over two distinct yet indissociable periods: 1930-1937 and 1937-1945. In order to analyze both of these, the “new” meaning attributed to education in official sources and in State political practice was reclaimed and through this government measures for the education sector were explained. 
id RBHE-1_8890f005e4d5fad1b08e69923e24077f
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38619
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Public politics of interiorization of education in Goias during 1930 and 1940 decadePolíticas públicas de interiorização da educação em Goiás nas décadas de 1930 e 1940Educational PolicyEducationHistory of EducationGoiás from 1935 to 1940Política EducacionalEducaçãoHistória da EducaçãoGoiás 1930-1945This article presents results of historical research aimed at reconstructing and critically analyzing the educational process in Goiás in the 1930s and 40s. It explicitates the nature of the relationships incurred and strengthened between the State, education and the society of that time. This policy, understood as a social process of deliberate intervention in social life trends with the aim of modifying them in accordance with a certain type of interpretation of reality, received particular emphasis over two distinct yet indissociable periods: 1930-1937 and 1937-1945. In order to analyze both of these, the “new” meaning attributed to education in official sources and in State political practice was reclaimed and through this government measures for the education sector were explained. Este trabalho expõe os resultados de pesquisas históricas que visaram reconstituir e analisar, criticamente, a política de interiorização da educação do governo de Goiás nas décadas de 1930 e 1940, buscando explicitar a natureza das relações que se fortaleciam entre o Estado, a educação e a sociedade desse tempo. Essa política, entendida como processo social de intervenção deliberada nas tendências da vida social, visando modificá-las conforme um determinado tipo de interpretação da realidade, foi focalizada em dois períodos distintos e indissociáveis: 1930-1937 e 1937- 1945. Para analisá-los, recuperou-se o “novo” sentido atribuído à educação contido nas fontes oficiais e na prática política do Estado, passando a partir daí a expor as medidas do governo para o setor educacional. RBHE2012-02-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38619Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 1 [13] (2007): Janeiro/Abril; 97-120Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 1 [13] (2007): Janeiro/Abril; 97-120Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 1 [13] (2007): Janeiro/Abril; 97-1202238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38619/20150Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNepomuceno, Maria de AraújoGuimarães, Maria Teresa Canesin2022-02-22T22:20:20Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38619Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:20Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Public politics of interiorization of education in Goias during 1930 and 1940 decade
Políticas públicas de interiorização da educação em Goiás nas décadas de 1930 e 1940
title Public politics of interiorization of education in Goias during 1930 and 1940 decade
spellingShingle Public politics of interiorization of education in Goias during 1930 and 1940 decade
Nepomuceno, Maria de Araújo
Educational Policy
Education
History of Education
Goiás from 1935 to 1940
Política Educacional
Educação
História da Educação
Goiás 1930-1945
title_short Public politics of interiorization of education in Goias during 1930 and 1940 decade
title_full Public politics of interiorization of education in Goias during 1930 and 1940 decade
title_fullStr Public politics of interiorization of education in Goias during 1930 and 1940 decade
title_full_unstemmed Public politics of interiorization of education in Goias during 1930 and 1940 decade
title_sort Public politics of interiorization of education in Goias during 1930 and 1940 decade
author Nepomuceno, Maria de Araújo
author_facet Nepomuceno, Maria de Araújo
Guimarães, Maria Teresa Canesin
author_role author
author2 Guimarães, Maria Teresa Canesin
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nepomuceno, Maria de Araújo
Guimarães, Maria Teresa Canesin
dc.subject.por.fl_str_mv Educational Policy
Education
History of Education
Goiás from 1935 to 1940
Política Educacional
Educação
História da Educação
Goiás 1930-1945
topic Educational Policy
Education
History of Education
Goiás from 1935 to 1940
Política Educacional
Educação
História da Educação
Goiás 1930-1945
description This article presents results of historical research aimed at reconstructing and critically analyzing the educational process in Goiás in the 1930s and 40s. It explicitates the nature of the relationships incurred and strengthened between the State, education and the society of that time. This policy, understood as a social process of deliberate intervention in social life trends with the aim of modifying them in accordance with a certain type of interpretation of reality, received particular emphasis over two distinct yet indissociable periods: 1930-1937 and 1937-1945. In order to analyze both of these, the “new” meaning attributed to education in official sources and in State political practice was reclaimed and through this government measures for the education sector were explained. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38619
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38619
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38619/20150
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 1 [13] (2007): Janeiro/Abril; 97-120
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 1 [13] (2007): Janeiro/Abril; 97-120
Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 1 [13] (2007): Janeiro/Abril; 97-120
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529917157376