Disciplinary and learning difficulties as constitutive features of modern school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54250 |
Resumo: | Learning or behavior difficulties that hinder children´s school progress resulting in failure or abandonment are here the objects of historical analysis. We verify how these difficulties are approached, in the 1930s issues of the Revista de Educação, a journal created in 1927 by the Diretoria Geral da Instrução Pública de São Paulo. In the selected set of documents, we identify which texts approach those difficulties, how they are characterized by their authors. While examining these texts, we realize the presence of an ethos that takes child or his familiar and social environment as responsible for his school failure. In a dialogue with the literature, we associate this pedagogical ethos permanence with the way modern school operates. |
id |
RBHE-1_8b276259d95b6d27e6957f491f5220ea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/54250 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Disciplinary and learning difficulties as constitutive features of modern schoolDificultades disciplinarias y de aprendizaje como constitutivas de la escuela modernaDificuldades de aprendizagem e de disciplina como constitutivas da escola modernapedagogical ethoseducational journalschool failureethos pedagógicoperiódico educacionalfracaso escolarethos pedagógicoperiódico educacionalinsucesso escolarLearning or behavior difficulties that hinder children´s school progress resulting in failure or abandonment are here the objects of historical analysis. We verify how these difficulties are approached, in the 1930s issues of the Revista de Educação, a journal created in 1927 by the Diretoria Geral da Instrução Pública de São Paulo. In the selected set of documents, we identify which texts approach those difficulties, how they are characterized by their authors. While examining these texts, we realize the presence of an ethos that takes child or his familiar and social environment as responsible for his school failure. In a dialogue with the literature, we associate this pedagogical ethos permanence with the way modern school operates.Dificultades de aprendizaje o comportamiento que obstaculizan el tránsito escolar de niños, resultando en reprobación o abandono, son el presente objeto de análisis histórica. Verificamos como esas dificultades son abordadas, en los años 1930, en la Revista de Educação, órgano de la Diretoria Geral da Instrução Pública de São Paulo creado em 1927. Identificamos en el cuerpo documental, que textos tratan esas dificultades y como son caracterizadas por sus autores. Al examinar eses textos, notamos existir un ethos que culpabiliza el niño o su entorno familiar y social por las dificultades que presenta. En diálogo con la literatura, asociamos la permanencia de este ethos pedagógico con la forma de operar da escuela moderna.Dificuldades de aprendizagem ou disciplina, que prejudicam o percurso escolar de crianças e resultam em repetência ou abandono, são aqui objeto de análise histórica. Verificamos como tais dificuldades são abordadas, nos anos 1930, na Revista de Educação, periódico criado pela Diretoria Geral da Instrução Pública de São Paulo em 1927. Identificamos, no corpus documental, que textos tratam dessas dificuldades e como são caracterizadas pelos autores. Nos textos, constatamos a existência de um ethos que culpabiliza a criança e seu entorno familiar e social por suas dificuldades. Em diálogo com a literatura, associamos a permanência desse ethos pedagógico com o modo de operar da escola moderna.RBHE2021-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54250Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e178Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e178Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1782238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54250/751375152318https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54250/751375152404Copyright (c) 2021 Regina Cândida Ellero Gualtieri (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Gualtieri, Regina Cândida Ellero2022-02-22T21:28:40Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/54250Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:28:40Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Disciplinary and learning difficulties as constitutive features of modern school Dificultades disciplinarias y de aprendizaje como constitutivas de la escuela moderna Dificuldades de aprendizagem e de disciplina como constitutivas da escola moderna |
title |
Disciplinary and learning difficulties as constitutive features of modern school |
spellingShingle |
Disciplinary and learning difficulties as constitutive features of modern school Gualtieri, Regina Cândida Ellero pedagogical ethos educational journal school failure ethos pedagógico periódico educacional fracaso escolar ethos pedagógico periódico educacional insucesso escolar |
title_short |
Disciplinary and learning difficulties as constitutive features of modern school |
title_full |
Disciplinary and learning difficulties as constitutive features of modern school |
title_fullStr |
Disciplinary and learning difficulties as constitutive features of modern school |
title_full_unstemmed |
Disciplinary and learning difficulties as constitutive features of modern school |
title_sort |
Disciplinary and learning difficulties as constitutive features of modern school |
author |
Gualtieri, Regina Cândida Ellero |
author_facet |
Gualtieri, Regina Cândida Ellero |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gualtieri, Regina Cândida Ellero |
dc.subject.por.fl_str_mv |
pedagogical ethos educational journal school failure ethos pedagógico periódico educacional fracaso escolar ethos pedagógico periódico educacional insucesso escolar |
topic |
pedagogical ethos educational journal school failure ethos pedagógico periódico educacional fracaso escolar ethos pedagógico periódico educacional insucesso escolar |
description |
Learning or behavior difficulties that hinder children´s school progress resulting in failure or abandonment are here the objects of historical analysis. We verify how these difficulties are approached, in the 1930s issues of the Revista de Educação, a journal created in 1927 by the Diretoria Geral da Instrução Pública de São Paulo. In the selected set of documents, we identify which texts approach those difficulties, how they are characterized by their authors. While examining these texts, we realize the presence of an ethos that takes child or his familiar and social environment as responsible for his school failure. In a dialogue with the literature, we associate this pedagogical ethos permanence with the way modern school operates. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54250 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54250 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54250/751375152318 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54250/751375152404 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Regina Cândida Ellero Gualtieri (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Regina Cândida Ellero Gualtieri (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e178 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e178 Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e178 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532429545472 |