Disciplinary and learning difficulties as constitutive features of modern school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gualtieri, Regina Cândida Ellero
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54250
Resumo: Learning or behavior difficulties that hinder children´s school progress resulting in failure or abandonment are here the objects of historical analysis. We verify how these difficulties are approached, in the 1930s issues of the Revista de Educação, a journal created in 1927 by the Diretoria Geral da Instrução Pública de São Paulo. In the selected set of documents, we identify which texts approach those difficulties, how they are characterized by their authors. While examining these texts, we realize the presence of an ethos that takes child or his familiar and social environment as responsible for his school failure. In a dialogue with the literature, we associate this pedagogical ethos permanence with the way modern school operates.
id RBHE-1_8b276259d95b6d27e6957f491f5220ea
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/54250
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Disciplinary and learning difficulties as constitutive features of modern schoolDificultades disciplinarias y de aprendizaje como constitutivas de la escuela modernaDificuldades de aprendizagem e de disciplina como constitutivas da escola modernapedagogical ethoseducational journalschool failureethos pedagógicoperiódico educacionalfracaso escolarethos pedagógicoperiódico educacionalinsucesso escolarLearning or behavior difficulties that hinder children´s school progress resulting in failure or abandonment are here the objects of historical analysis. We verify how these difficulties are approached, in the 1930s issues of the Revista de Educação, a journal created in 1927 by the Diretoria Geral da Instrução Pública de São Paulo. In the selected set of documents, we identify which texts approach those difficulties, how they are characterized by their authors. While examining these texts, we realize the presence of an ethos that takes child or his familiar and social environment as responsible for his school failure. In a dialogue with the literature, we associate this pedagogical ethos permanence with the way modern school operates.Dificultades de aprendizaje o comportamiento que obstaculizan el tránsito escolar de niños, resultando en reprobación o abandono, son el presente objeto de análisis histórica. Verificamos como esas dificultades son abordadas, en los años 1930, en la Revista de Educação, órgano de la Diretoria Geral da Instrução Pública de São Paulo creado em 1927. Identificamos en el cuerpo documental, que textos tratan esas dificultades y como son caracterizadas por sus autores. Al examinar eses textos, notamos existir un ethos que culpabiliza el niño o su entorno familiar y social por las dificultades que presenta. En diálogo con la literatura, asociamos la permanencia de este ethos pedagógico con la forma de operar da escuela moderna.Dificuldades de aprendizagem ou disciplina, que prejudicam o percurso escolar de crianças e resultam em repetência ou abandono, são aqui objeto de análise histórica. Verificamos como tais dificuldades são abordadas, nos anos 1930, na Revista de Educação, periódico criado pela Diretoria Geral da Instrução Pública de São Paulo em 1927. Identificamos, no corpus documental, que textos tratam dessas dificuldades e como são caracterizadas pelos autores. Nos textos, constatamos a existência de um ethos que culpabiliza a criança e seu entorno familiar e social por suas dificuldades. Em diálogo com a literatura, associamos a permanência desse ethos pedagógico com o modo de operar da escola moderna.RBHE2021-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54250Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e178Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e178Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1782238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54250/751375152318https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54250/751375152404Copyright (c) 2021 Regina Cândida Ellero Gualtieri (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Gualtieri, Regina Cândida Ellero2022-02-22T21:28:40Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/54250Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:28:40Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Disciplinary and learning difficulties as constitutive features of modern school
Dificultades disciplinarias y de aprendizaje como constitutivas de la escuela moderna
Dificuldades de aprendizagem e de disciplina como constitutivas da escola moderna
title Disciplinary and learning difficulties as constitutive features of modern school
spellingShingle Disciplinary and learning difficulties as constitutive features of modern school
Gualtieri, Regina Cândida Ellero
pedagogical ethos
educational journal
school failure
ethos pedagógico
periódico educacional
fracaso escolar
ethos pedagógico
periódico educacional
insucesso escolar
title_short Disciplinary and learning difficulties as constitutive features of modern school
title_full Disciplinary and learning difficulties as constitutive features of modern school
title_fullStr Disciplinary and learning difficulties as constitutive features of modern school
title_full_unstemmed Disciplinary and learning difficulties as constitutive features of modern school
title_sort Disciplinary and learning difficulties as constitutive features of modern school
author Gualtieri, Regina Cândida Ellero
author_facet Gualtieri, Regina Cândida Ellero
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gualtieri, Regina Cândida Ellero
dc.subject.por.fl_str_mv pedagogical ethos
educational journal
school failure
ethos pedagógico
periódico educacional
fracaso escolar
ethos pedagógico
periódico educacional
insucesso escolar
topic pedagogical ethos
educational journal
school failure
ethos pedagógico
periódico educacional
fracaso escolar
ethos pedagógico
periódico educacional
insucesso escolar
description Learning or behavior difficulties that hinder children´s school progress resulting in failure or abandonment are here the objects of historical analysis. We verify how these difficulties are approached, in the 1930s issues of the Revista de Educação, a journal created in 1927 by the Diretoria Geral da Instrução Pública de São Paulo. In the selected set of documents, we identify which texts approach those difficulties, how they are characterized by their authors. While examining these texts, we realize the presence of an ethos that takes child or his familiar and social environment as responsible for his school failure. In a dialogue with the literature, we associate this pedagogical ethos permanence with the way modern school operates.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54250
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54250
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54250/751375152318
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54250/751375152404
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Regina Cândida Ellero Gualtieri (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Regina Cândida Ellero Gualtieri (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e178
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e178
Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e178
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532429545472