Reading, writing and counting among enslaved women

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peres, Eliane
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60856
Resumo: The main purpose of this article is to identify whether enslaved women knew how to read and to write, as well as to analyze how they learned those skills. First, we discuss the existence of schools for enslaved people. Then, we reveal some aspects involved in the education of enslaved women, especially concerning homemaking skills. Finally, we present data that shows that enslaved women learned how to read and to write in private classes, schools for women, and homes - whether the home of their owners or the homes of white women who were poor or in better economic conditions or of black and mixed-ethnicity women who were free or enfranchised. All data for this research was gathered in newspapers available in the Digital Newspaper Archives maintained by the National Library of Brazil. 
id RBHE-1_8eb60225d1364250a6dbad08aca1b6e4
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/60856
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Reading, writing and counting among enslaved womenLeer, escribir y contar entre mujeres esclavizadasLer, escrever e contar entre mulheres escravizadas readingwritingslaveryinstructionlecturaescrituraesclavitudinstrucciónleituraescritaescravidãoinstruçãoThe main purpose of this article is to identify whether enslaved women knew how to read and to write, as well as to analyze how they learned those skills. First, we discuss the existence of schools for enslaved people. Then, we reveal some aspects involved in the education of enslaved women, especially concerning homemaking skills. Finally, we present data that shows that enslaved women learned how to read and to write in private classes, schools for women, and homes - whether the home of their owners or the homes of white women who were poor or in better economic conditions or of black and mixed-ethnicity women who were free or enfranchised. All data for this research was gathered in newspapers available in the Digital Newspaper Archives maintained by the National Library of Brazil. El principal objetivo de este artículo es identificar el dominio de la lectura y de la escritura entre mujeres esclavizadas y analizar las circunstancias de este aprendizaje. En primer lugar, se discute si había o no escuelas para personas esclavizadas; luego, son expuestos aspectos de la formación de las esclavizadas, especialmente en lo que dice respecto a las habilidades domésticas; por fin, se presentan datos que revelan que el espacio de la casa, sea la de los señores, sea la de mujeres blancas, pobres o en mejores condiciones sociales, negras y pardas, libertas o libres, y algunas clases y colegios privados femeninos fueron los lugares posibles del aprendizaje de la lectura y de la escritura para estas esclavizadas. Todos los datos de la pesquisa fueron recogidos en periódicos disponibles en la Hemeroteca Virtual de la Biblioteca Nacional. O objetivo principal deste artigo é identificar o domínio da leitura e da escrita entre mulheres escravizadas e analisar as circunstâncias desse aprendizado. Discute-se, primeiro, se havia ou não escolas para pessoas escravizadas; em seguida, expõem-se aspectos da formação das escravizadas, especialmente no que tange às habilidades domésticas; por fim, apresentam-se dados que revelam que o espaço da casa, seja dos senhores, seja de mulheres brancas, pobres ou em melhores condições sociais, pretas e pardas, forras ou livres, e algumas aulas e colégios privados femininos foram os lugares possíveis do aprendizado da leitura e da escrita para as escravizadas. Todos os dados da pesquisa foram coletados em jornais disponíveis na Hemeroteca Virtual da Biblioteca Nacional. RBHE2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6085610.4025/rbhe.v22.2022.e208Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e208Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e208Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2082238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60856/751375154423https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60856/751375154543Copyright (c) 2022 Eliane Peres (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPeres, Eliane2022-10-13T16:42:14Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/60856Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:42:14Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Reading, writing and counting among enslaved women
Leer, escribir y contar entre mujeres esclavizadas
Ler, escrever e contar entre mulheres escravizadas
title Reading, writing and counting among enslaved women
spellingShingle Reading, writing and counting among enslaved women
Peres, Eliane
reading
writing
slavery
instruction
lectura
escritura
esclavitud
instrucción
leitura
escrita
escravidão
instrução
title_short Reading, writing and counting among enslaved women
title_full Reading, writing and counting among enslaved women
title_fullStr Reading, writing and counting among enslaved women
title_full_unstemmed Reading, writing and counting among enslaved women
title_sort Reading, writing and counting among enslaved women
author Peres, Eliane
author_facet Peres, Eliane
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Peres, Eliane
dc.subject.por.fl_str_mv reading
writing
slavery
instruction
lectura
escritura
esclavitud
instrucción
leitura
escrita
escravidão
instrução
topic reading
writing
slavery
instruction
lectura
escritura
esclavitud
instrucción
leitura
escrita
escravidão
instrução
description The main purpose of this article is to identify whether enslaved women knew how to read and to write, as well as to analyze how they learned those skills. First, we discuss the existence of schools for enslaved people. Then, we reveal some aspects involved in the education of enslaved women, especially concerning homemaking skills. Finally, we present data that shows that enslaved women learned how to read and to write in private classes, schools for women, and homes - whether the home of their owners or the homes of white women who were poor or in better economic conditions or of black and mixed-ethnicity women who were free or enfranchised. All data for this research was gathered in newspapers available in the Digital Newspaper Archives maintained by the National Library of Brazil. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60856
10.4025/rbhe.v22.2022.e208
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60856
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v22.2022.e208
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60856/751375154423
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60856/751375154543
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Eliane Peres (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Eliane Peres (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e208
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e208
Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e208
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532767186944