Reading, writing and counting among enslaved women
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60856 |
Resumo: | The main purpose of this article is to identify whether enslaved women knew how to read and to write, as well as to analyze how they learned those skills. First, we discuss the existence of schools for enslaved people. Then, we reveal some aspects involved in the education of enslaved women, especially concerning homemaking skills. Finally, we present data that shows that enslaved women learned how to read and to write in private classes, schools for women, and homes - whether the home of their owners or the homes of white women who were poor or in better economic conditions or of black and mixed-ethnicity women who were free or enfranchised. All data for this research was gathered in newspapers available in the Digital Newspaper Archives maintained by the National Library of Brazil. |
id |
RBHE-1_8eb60225d1364250a6dbad08aca1b6e4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/60856 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Reading, writing and counting among enslaved womenLeer, escribir y contar entre mujeres esclavizadasLer, escrever e contar entre mulheres escravizadas readingwritingslaveryinstructionlecturaescrituraesclavitudinstrucciónleituraescritaescravidãoinstruçãoThe main purpose of this article is to identify whether enslaved women knew how to read and to write, as well as to analyze how they learned those skills. First, we discuss the existence of schools for enslaved people. Then, we reveal some aspects involved in the education of enslaved women, especially concerning homemaking skills. Finally, we present data that shows that enslaved women learned how to read and to write in private classes, schools for women, and homes - whether the home of their owners or the homes of white women who were poor or in better economic conditions or of black and mixed-ethnicity women who were free or enfranchised. All data for this research was gathered in newspapers available in the Digital Newspaper Archives maintained by the National Library of Brazil. El principal objetivo de este artículo es identificar el dominio de la lectura y de la escritura entre mujeres esclavizadas y analizar las circunstancias de este aprendizaje. En primer lugar, se discute si había o no escuelas para personas esclavizadas; luego, son expuestos aspectos de la formación de las esclavizadas, especialmente en lo que dice respecto a las habilidades domésticas; por fin, se presentan datos que revelan que el espacio de la casa, sea la de los señores, sea la de mujeres blancas, pobres o en mejores condiciones sociales, negras y pardas, libertas o libres, y algunas clases y colegios privados femeninos fueron los lugares posibles del aprendizaje de la lectura y de la escritura para estas esclavizadas. Todos los datos de la pesquisa fueron recogidos en periódicos disponibles en la Hemeroteca Virtual de la Biblioteca Nacional. O objetivo principal deste artigo é identificar o domínio da leitura e da escrita entre mulheres escravizadas e analisar as circunstâncias desse aprendizado. Discute-se, primeiro, se havia ou não escolas para pessoas escravizadas; em seguida, expõem-se aspectos da formação das escravizadas, especialmente no que tange às habilidades domésticas; por fim, apresentam-se dados que revelam que o espaço da casa, seja dos senhores, seja de mulheres brancas, pobres ou em melhores condições sociais, pretas e pardas, forras ou livres, e algumas aulas e colégios privados femininos foram os lugares possíveis do aprendizado da leitura e da escrita para as escravizadas. Todos os dados da pesquisa foram coletados em jornais disponíveis na Hemeroteca Virtual da Biblioteca Nacional. RBHE2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6085610.4025/rbhe.v22.2022.e208Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e208Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e208Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2082238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60856/751375154423https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60856/751375154543Copyright (c) 2022 Eliane Peres (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPeres, Eliane2022-10-13T16:42:14Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/60856Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:42:14Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reading, writing and counting among enslaved women Leer, escribir y contar entre mujeres esclavizadas Ler, escrever e contar entre mulheres escravizadas |
title |
Reading, writing and counting among enslaved women |
spellingShingle |
Reading, writing and counting among enslaved women Peres, Eliane reading writing slavery instruction lectura escritura esclavitud instrucción leitura escrita escravidão instrução |
title_short |
Reading, writing and counting among enslaved women |
title_full |
Reading, writing and counting among enslaved women |
title_fullStr |
Reading, writing and counting among enslaved women |
title_full_unstemmed |
Reading, writing and counting among enslaved women |
title_sort |
Reading, writing and counting among enslaved women |
author |
Peres, Eliane |
author_facet |
Peres, Eliane |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peres, Eliane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
reading writing slavery instruction lectura escritura esclavitud instrucción leitura escrita escravidão instrução |
topic |
reading writing slavery instruction lectura escritura esclavitud instrucción leitura escrita escravidão instrução |
description |
The main purpose of this article is to identify whether enslaved women knew how to read and to write, as well as to analyze how they learned those skills. First, we discuss the existence of schools for enslaved people. Then, we reveal some aspects involved in the education of enslaved women, especially concerning homemaking skills. Finally, we present data that shows that enslaved women learned how to read and to write in private classes, schools for women, and homes - whether the home of their owners or the homes of white women who were poor or in better economic conditions or of black and mixed-ethnicity women who were free or enfranchised. All data for this research was gathered in newspapers available in the Digital Newspaper Archives maintained by the National Library of Brazil. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60856 10.4025/rbhe.v22.2022.e208 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60856 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v22.2022.e208 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60856/751375154423 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60856/751375154543 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Eliane Peres (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Eliane Peres (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e208 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e208 Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e208 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532767186944 |