The “methods of instruction” theme described on pedagogical manuals in Portugal and Brazil (second half of the nineteenth century – the 1920’s)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40805 |
Resumo: | The study analyzes a set of books on pedagogy, methodologyand pedology for the training of primary school teachers printedfrom the second half of the nineteenth century to the 1920’s, inPortugal and Brazil. The goal of this study is to show how thesepublications disseminate knowledge that should be mobilized byteacher training school students. The universe of publications isseen as an area of social and cultural reception and disseminationof knowledge. The main interest is surveying how a given realityis perceived in pedagogical manuals, privileging one entry: thedebate about the “methods of instruction”. This debate reflectsimportant changes in the technical-pedagogical exercise ofteaching and deals essentially with the proper executionof simultaneous teaching, that is, with the management ofheterogeneity in the classroom. |
id |
RBHE-1_91601b4cb223115cd6992399a811315f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40805 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The “methods of instruction” theme described on pedagogical manuals in Portugal and Brazil (second half of the nineteenth century – the 1920’s)El tema de los “modos de enseñanza” en los manuales pedagógicos en Portugal y en Brasil (segunda mitad del siglo XIX – años de 1920)O tema dos “modos de ensino” nos manuais pedagógicos em Portugal e no Brasil (segunda metade do século XIX – anos de 1920)Pedagogical manualspedagogical knowledgecirculation of pedagogical knowledge worldwideteaching individualizationgraded schoolManuales pedagógicosconocimiento pedagógicointernacionalización y circulación de saberes pedagógicosindividualización de la enseñanzaescuela graduadaManuais pedagógicosConhecimento pedagógicoInternacionalização e circulação de saberes pedagógicosIndividualização do ensinoEscola graduada.The study analyzes a set of books on pedagogy, methodologyand pedology for the training of primary school teachers printedfrom the second half of the nineteenth century to the 1920’s, inPortugal and Brazil. The goal of this study is to show how thesepublications disseminate knowledge that should be mobilized byteacher training school students. The universe of publications isseen as an area of social and cultural reception and disseminationof knowledge. The main interest is surveying how a given realityis perceived in pedagogical manuals, privileging one entry: thedebate about the “methods of instruction”. This debate reflectsimportant changes in the technical-pedagogical exercise ofteaching and deals essentially with the proper executionof simultaneous teaching, that is, with the management ofheterogeneity in the classroom.El estudio analiza un conjunto de libros de Pedagogía,Metodología y Paidología destinados a la formación deprofesores de la enseñanza primaria y publicada entre lasegunda mitad de los Ochocientos y los años de 1920, enPortugal y en Brasil. El objetivo es evidenciar la forma en queesas publicaciones – entendidas como espacio social y culturalde la recepción y la difusión del conocimiento – hacen circularsaberes que debían ser movilizados por los normalistas. Lo queinteresa, en particular, es atender a la forma en que una realidades aprehendida en dichos manuales, privilegiando una entrada:el debate sobre los “modos de enseñanza”. Un debate que reflejaimportantes mutaciones en el ejercicio técnico-pedagógico dela actividad docente y que tiene esencialmente que ver con laadecuada ejecución de la enseñanza simultánea, o lo que es lomismo, con la gestión de la heterogeneidad en el aula.O estudo analisa um conjunto de livros de Pedagogia,Metodologia e Pedologia destinados à formação de professoresdo ensino primário e publicados entre a segunda metade deOitocentos e os anos de 1920, em Portugal e no Brasil. O objetivoé o de evidenciar a forma como essas publicações – entendidascomo espaço social e cultural da recepção e da difusão doconhecimento – fazem circular saberes que deviam sermobilizados pelos normalistas. O que interessa, em particular,é atender à forma como uma realidade é apreendida nos ditosmanuais, privilegiando uma entrada: o debate sobre os “modosde ensino”. Um debate que reflete importantes mutações noexercício técnico-pedagógico da atividade docente e que temessencialmente a ver com a adequada execução do ensinosimultâneo, o mesmo é dizer, com a gestão da heterogeneidadena sala de aula.RBHE2017-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40805Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 235-256Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 235-256Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 235-2562238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40805/PDFCopyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Carlos Manique da2022-02-22T22:17:25Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40805Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:25Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The “methods of instruction” theme described on pedagogical manuals in Portugal and Brazil (second half of the nineteenth century – the 1920’s) El tema de los “modos de enseñanza” en los manuales pedagógicos en Portugal y en Brasil (segunda mitad del siglo XIX – años de 1920) O tema dos “modos de ensino” nos manuais pedagógicos em Portugal e no Brasil (segunda metade do século XIX – anos de 1920) |
title |
The “methods of instruction” theme described on pedagogical manuals in Portugal and Brazil (second half of the nineteenth century – the 1920’s) |
spellingShingle |
The “methods of instruction” theme described on pedagogical manuals in Portugal and Brazil (second half of the nineteenth century – the 1920’s) Silva, Carlos Manique da Pedagogical manuals pedagogical knowledge circulation of pedagogical knowledge worldwide teaching individualization graded school Manuales pedagógicos conocimiento pedagógico internacionalización y circulación de saberes pedagógicos individualización de la enseñanza escuela graduada Manuais pedagógicos Conhecimento pedagógico Internacionalização e circulação de saberes pedagógicos Individualização do ensino Escola graduada. |
title_short |
The “methods of instruction” theme described on pedagogical manuals in Portugal and Brazil (second half of the nineteenth century – the 1920’s) |
title_full |
The “methods of instruction” theme described on pedagogical manuals in Portugal and Brazil (second half of the nineteenth century – the 1920’s) |
title_fullStr |
The “methods of instruction” theme described on pedagogical manuals in Portugal and Brazil (second half of the nineteenth century – the 1920’s) |
title_full_unstemmed |
The “methods of instruction” theme described on pedagogical manuals in Portugal and Brazil (second half of the nineteenth century – the 1920’s) |
title_sort |
The “methods of instruction” theme described on pedagogical manuals in Portugal and Brazil (second half of the nineteenth century – the 1920’s) |
author |
Silva, Carlos Manique da |
author_facet |
Silva, Carlos Manique da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Carlos Manique da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogical manuals pedagogical knowledge circulation of pedagogical knowledge worldwide teaching individualization graded school Manuales pedagógicos conocimiento pedagógico internacionalización y circulación de saberes pedagógicos individualización de la enseñanza escuela graduada Manuais pedagógicos Conhecimento pedagógico Internacionalização e circulação de saberes pedagógicos Individualização do ensino Escola graduada. |
topic |
Pedagogical manuals pedagogical knowledge circulation of pedagogical knowledge worldwide teaching individualization graded school Manuales pedagógicos conocimiento pedagógico internacionalización y circulación de saberes pedagógicos individualización de la enseñanza escuela graduada Manuais pedagógicos Conhecimento pedagógico Internacionalização e circulação de saberes pedagógicos Individualização do ensino Escola graduada. |
description |
The study analyzes a set of books on pedagogy, methodologyand pedology for the training of primary school teachers printedfrom the second half of the nineteenth century to the 1920’s, inPortugal and Brazil. The goal of this study is to show how thesepublications disseminate knowledge that should be mobilized byteacher training school students. The universe of publications isseen as an area of social and cultural reception and disseminationof knowledge. The main interest is surveying how a given realityis perceived in pedagogical manuals, privileging one entry: thedebate about the “methods of instruction”. This debate reflectsimportant changes in the technical-pedagogical exercise ofteaching and deals essentially with the proper executionof simultaneous teaching, that is, with the management ofheterogeneity in the classroom. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40805 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40805 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40805/PDF |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 235-256 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 235-256 Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 235-256 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531378872321 |