The “methods of instruction” theme described on pedagogical manuals in Portugal and Brazil (second half of the nineteenth century – the 1920’s)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Carlos Manique da
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40805
Resumo: The study analyzes a set of books on pedagogy, methodologyand pedology for the training of primary school teachers printedfrom the second half of the nineteenth century to the 1920’s, inPortugal and Brazil. The goal of this study is to show how thesepublications disseminate knowledge that should be mobilized byteacher training school students. The universe of publications isseen as an area of social and cultural reception and disseminationof knowledge. The main interest is surveying how a given realityis perceived in pedagogical manuals, privileging one entry: thedebate about the “methods of instruction”. This debate reflectsimportant changes in the technical-pedagogical exercise ofteaching and deals essentially with the proper executionof simultaneous teaching, that is, with the management ofheterogeneity in the classroom.
id RBHE-1_91601b4cb223115cd6992399a811315f
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40805
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The “methods of instruction” theme described on pedagogical manuals in Portugal and Brazil (second half of the nineteenth century – the 1920’s)El tema de los “modos de enseñanza” en los manuales pedagógicos en Portugal y en Brasil (segunda mitad del siglo XIX – años de 1920)O tema dos “modos de ensino” nos manuais pedagógicos em Portugal e no Brasil (segunda metade do século XIX – anos de 1920)Pedagogical manualspedagogical knowledgecirculation of pedagogical knowledge worldwideteaching individualizationgraded schoolManuales pedagógicosconocimiento pedagógicointernacionalización y circulación de saberes pedagógicosindividualización de la enseñanzaescuela graduadaManuais pedagógicosConhecimento pedagógicoInternacionalização e circulação de saberes pedagógicosIndividualização do ensinoEscola graduada.The study analyzes a set of books on pedagogy, methodologyand pedology for the training of primary school teachers printedfrom the second half of the nineteenth century to the 1920’s, inPortugal and Brazil. The goal of this study is to show how thesepublications disseminate knowledge that should be mobilized byteacher training school students. The universe of publications isseen as an area of social and cultural reception and disseminationof knowledge. The main interest is surveying how a given realityis perceived in pedagogical manuals, privileging one entry: thedebate about the “methods of instruction”. This debate reflectsimportant changes in the technical-pedagogical exercise ofteaching and deals essentially with the proper executionof simultaneous teaching, that is, with the management ofheterogeneity in the classroom.El estudio analiza un conjunto de libros de Pedagogía,Metodología y Paidología destinados a la formación deprofesores de la enseñanza primaria y publicada entre lasegunda mitad de los Ochocientos y los años de 1920, enPortugal y en Brasil. El objetivo es evidenciar la forma en queesas publicaciones – entendidas como espacio social y culturalde la recepción y la difusión del conocimiento – hacen circularsaberes que debían ser movilizados por los normalistas. Lo queinteresa, en particular, es atender a la forma en que una realidades aprehendida en dichos manuales, privilegiando una entrada:el debate sobre los “modos de enseñanza”. Un debate que reflejaimportantes mutaciones en el ejercicio técnico-pedagógico dela actividad docente y que tiene esencialmente que ver con laadecuada ejecución de la enseñanza simultánea, o lo que es lomismo, con la gestión de la heterogeneidad en el aula.O estudo analisa um conjunto de livros de Pedagogia,Metodologia e Pedologia destinados à formação de professoresdo ensino primário e publicados entre a segunda metade deOitocentos e os anos de 1920, em Portugal e no Brasil. O objetivoé o de evidenciar a forma como essas publicações – entendidascomo espaço social e cultural da recepção e da difusão doconhecimento – fazem circular saberes que deviam sermobilizados pelos normalistas. O que interessa, em particular,é atender à forma como uma realidade é apreendida nos ditosmanuais, privilegiando uma entrada: o debate sobre os “modosde ensino”. Um debate que reflete importantes mutações noexercício técnico-pedagógico da atividade docente e que temessencialmente a ver com a adequada execução do ensinosimultâneo, o mesmo é dizer, com a gestão da heterogeneidadena sala de aula.RBHE2017-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40805Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 235-256Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 235-256Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 235-2562238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40805/PDFCopyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Carlos Manique da2022-02-22T22:17:25Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40805Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:25Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The “methods of instruction” theme described on pedagogical manuals in Portugal and Brazil (second half of the nineteenth century – the 1920’s)
El tema de los “modos de enseñanza” en los manuales pedagógicos en Portugal y en Brasil (segunda mitad del siglo XIX – años de 1920)
O tema dos “modos de ensino” nos manuais pedagógicos em Portugal e no Brasil (segunda metade do século XIX – anos de 1920)
title The “methods of instruction” theme described on pedagogical manuals in Portugal and Brazil (second half of the nineteenth century – the 1920’s)
spellingShingle The “methods of instruction” theme described on pedagogical manuals in Portugal and Brazil (second half of the nineteenth century – the 1920’s)
Silva, Carlos Manique da
Pedagogical manuals
pedagogical knowledge
circulation of pedagogical knowledge worldwide
teaching individualization
graded school
Manuales pedagógicos
conocimiento pedagógico
internacionalización y circulación de saberes pedagógicos
individualización de la enseñanza
escuela graduada
Manuais pedagógicos
Conhecimento pedagógico
Internacionalização e circulação de saberes pedagógicos
Individualização do ensino
Escola graduada.
title_short The “methods of instruction” theme described on pedagogical manuals in Portugal and Brazil (second half of the nineteenth century – the 1920’s)
title_full The “methods of instruction” theme described on pedagogical manuals in Portugal and Brazil (second half of the nineteenth century – the 1920’s)
title_fullStr The “methods of instruction” theme described on pedagogical manuals in Portugal and Brazil (second half of the nineteenth century – the 1920’s)
title_full_unstemmed The “methods of instruction” theme described on pedagogical manuals in Portugal and Brazil (second half of the nineteenth century – the 1920’s)
title_sort The “methods of instruction” theme described on pedagogical manuals in Portugal and Brazil (second half of the nineteenth century – the 1920’s)
author Silva, Carlos Manique da
author_facet Silva, Carlos Manique da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Carlos Manique da
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogical manuals
pedagogical knowledge
circulation of pedagogical knowledge worldwide
teaching individualization
graded school
Manuales pedagógicos
conocimiento pedagógico
internacionalización y circulación de saberes pedagógicos
individualización de la enseñanza
escuela graduada
Manuais pedagógicos
Conhecimento pedagógico
Internacionalização e circulação de saberes pedagógicos
Individualização do ensino
Escola graduada.
topic Pedagogical manuals
pedagogical knowledge
circulation of pedagogical knowledge worldwide
teaching individualization
graded school
Manuales pedagógicos
conocimiento pedagógico
internacionalización y circulación de saberes pedagógicos
individualización de la enseñanza
escuela graduada
Manuais pedagógicos
Conhecimento pedagógico
Internacionalização e circulação de saberes pedagógicos
Individualização do ensino
Escola graduada.
description The study analyzes a set of books on pedagogy, methodologyand pedology for the training of primary school teachers printedfrom the second half of the nineteenth century to the 1920’s, inPortugal and Brazil. The goal of this study is to show how thesepublications disseminate knowledge that should be mobilized byteacher training school students. The universe of publications isseen as an area of social and cultural reception and disseminationof knowledge. The main interest is surveying how a given realityis perceived in pedagogical manuals, privileging one entry: thedebate about the “methods of instruction”. This debate reflectsimportant changes in the technical-pedagogical exercise ofteaching and deals essentially with the proper executionof simultaneous teaching, that is, with the management ofheterogeneity in the classroom.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40805
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40805
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40805/PDF
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 235-256
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 235-256
Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 235-256
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531378872321