The political-cultural struggle for religious education in Brazil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38841 |
Resumo: | The struggle for secularization of public schools in Brazil dates back to the nineteenth century Republican movements. The Brazilian Constitutions and educational legislation express the conflict between secularism and religion in public education. The political-cultural actions of religious institutions were manifested mainly in democratic situations and in the political processes of preparing federal constitutions and guideline legislation for national education. The data collected demonstrates the growth of Christian educational organizations, their specialization and action within civil society. This study shows that faith groups have lost curricular space in basic education in Brazil since the 1930s. |
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The political-cultural struggle for religious education in BrazilLa lucha político-cultural por la enseñanza religiosa en BrasilA luta político-cultural pelo ensino religioso no BrasilSecular EducationPublic versus PrivateLobbyCivilizatory EffortLaicidad de la EnseñanzaPúblico versus PrivadoLobbyEsfuerzo CivilizadorLaicidade do EnsinoPúblico versus PrivadoLobbyEsforço CivilizadorEnsino ReligiosoThe struggle for secularization of public schools in Brazil dates back to the nineteenth century Republican movements. The Brazilian Constitutions and educational legislation express the conflict between secularism and religion in public education. The political-cultural actions of religious institutions were manifested mainly in democratic situations and in the political processes of preparing federal constitutions and guideline legislation for national education. The data collected demonstrates the growth of Christian educational organizations, their specialization and action within civil society. This study shows that faith groups have lost curricular space in basic education in Brazil since the 1930s.La lucha por la laicización de la escuela pública en Brasil se remonta a los movimientos republicanos del siglo XIX. Las cartas magnas y las leyes educacionales brasileñas expresan en sus textos el conflicto religiosidad versus laicidad en la enseñanza pública. La acción político-cultural de las instituciones religiosas se manifiesta, predominantemente, en coyunturas democráticas, en los procesos políticos de elaboración de las constituciones federales y de las leyes de directrices y bases de la educación nacional. Los datos recogidos demuestran el crecimiento de las organizaciones educacionales cristianas, su especialización y sus movimientos en la sociedad civil. El trabajo demuestra que los grupos confesionales han perdido espacio curricular en la educación pública brasileña, desde los años 30 del siglo XX.A luta pela laicização da escola pública no Brasil remonta aos movimentos republicanos do século XIX. As cartas magnas e as leis educacionais brasileiras expressam em seus textos o conflito religiosidade versus laicidade no ensino público. A ação político-cultural das instituições religiosas manifesta-se, predominantemente, em conjunturas democráticas, nos processos políticos de elaboração das constituições federais e das leis de diretrizes e bases da educação nacional. Os dados coletados demonstram o crescimento das organizações educacionais cristãs, sua especialização e movimentação na sociedade civil. O trabalho demonstra que os grupos confessionais têm perdido espaço curricular na educação básica pública brasileira, desde os anos 30 do século XX. RBHE2013-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Histórica; Revisão de Literatura e Pesquisa Empírica de Campoapplication/pdfapplication/mswordapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38841Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 2[32] (2013): Maio/Agosto; 217-248Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 217-248Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 217-2482238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38841/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38841/751375146175https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38841/751375146176Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Maria Zélia Borba2022-02-22T22:18:37Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38841Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:37Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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